учреждение высшего образования
«Бурятская государственная сельскохозяйственная академия имени В.Р. Филиппова»
Очирова В.Н.
в учебном плане
является дисциплиной обязательной для изучения
дисциплины кафедра
Семестр 1, 2, 3
- ;
п/п
на заседании АТК
Директор АТК
Очирова В.Н.
Директор колледжа Очирова В.Н.
Задачи: систематизация, активизация, развитие языковых, речевых, социокультурных знаний, умений; формирование опыта их применения в различных речевых ситуациях; развитие навыков самостоятельной работы, творческих и интеллектуальных способностей обучающихся
ОК 09.: Пользоваться профессиональной документацией на государственном и иностранном языках.;
работ
Имя существительное
Our Academy
Great Britain
Great Britain
Microsoft OfficeProPlus 2016 RUS OLP NL Acdmc. Договор № ПП-61/2015 г. О поставке программных продуктов от 9 декабря 2015 года
Microsoft Windows Vista Business Russian Upgrade Academic OPEN No Level Государственный контракт № 25 от 1 апреля 2008 года
http://www.garant.ru/
- использование специализированных (адаптированных) рабочих программ дисциплин (модулей) и методов обучения и воспитания, включая наличие альтернативной версии официального сайта организации в сети «Интернет» для слабовидящих;
- использование специальных учебников, учебных пособий и других учебно-методических материалов, включая альтернативные форматы печатных материалов (крупный шрифт или аудиофайлы);
- использование специальных технических средств обучения (мультимедийное оборудование, оргтехника и иные средства) коллективного и индивидуального пользования, включая установку
мониторов с возможностью трансляции субтитров, обеспечение надлежащими звуковыми
воспроизведениями информации;
- предоставление услуг ассистента (при необходимости), оказывающего обучающимся необходимую техническую помощь или услуги сурдопереводчиков / тифлосурдопереводчиков;
- проведение групповых и индивидуальных коррекционных занятий для разъяснения отдельных вопросов изучаемой дисциплины (модуля);
- проведение процедуры оценивания результатов обучения возможно с учетом особенностей нозологий (устно, письменно на бумаге, письменно на компьютере, в форме тестирования и т.п.) при использовании доступной формы предоставления заданий оценочных средств и ответов на задания (в печатной форме увеличенным шрифтом, в форме аудиозаписи, в форме электронного документа, задания зачитываются ассистентом, задания предоставляются с использованием сурдоперевода) с
использованием дополнительного времени для подготовки ответа;
- обеспечение беспрепятственного доступа обучающимся в учебные помещения, туалетные и другие помещения организации, а также пребывания в указанных помещениях (наличие пандусов, поручней, расширенных дверных проемов и других приспособлений);
- обеспечение сочетания онлайн и офлайн технологий, а также индивидуальных и коллективных форм работы в учебном процессе, осуществляемом с использованием дистанционных образовательных технологий;
- и другие условия, без которых невозможно или затруднено освоение ОПОП СПО.
В целях реализации ОПОП СПО в академии оборудована безбарьерная среда, учитывающая потребности лиц с нарушением зрения, с нарушениями слуха, с нарушениями опорно-двигательного
аппарата. Территория соответствует условиям беспрепятственного, безопасного и удобного передвижения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья. Вход в учебный корпус
оборудован пандусами, стекла входных дверей обозначены специальными знаками для слабовидящих, используется система Брайля. Сотрудники охраны знают порядок действий при прибытии в академию лица с ограниченными возможностями. В академии создана толерантная социокультурная среда, осуществляется необходимое сопровождение образовательного процесса,
при необходимости предоставляется волонтерская помощь обучающимся инвалидам и лицам с ограниченными возможностями здоровья.
2. Оценочные материалы является составной частью нормативно-методического обеспечения системы оценки качества освоения обучающимися указанной дисциплины (модуля).
4. Оценочные материалы по дисциплине (модулю) включают в себя:
- оценочные средства, применяемые при промежуточной аттестации по итогам изучения дисциплины (модуля).
- оценочные средства, применяемые в рамках индивидуализации выполнения, контроля фиксированных видов ВАРО;
- оценочные средства, применяемые для текущего контроля;
5. Разработчиками оценочных материалов по дисциплине (модулю) являются преподаватели кафедры, обеспечивающей изучение обучающимися дисциплины (модуля), в Академии. Содержательной основой для разработки оценочных материалов является Рабочая программа дисциплины (модуля).
комплект контрольных работ
комплект вопросов для самоконтроля
2) охватывает все разделы дисциплины
Иностранный язык в профессиональной деятельности
2. Resume
2. Present the plant
Комплект вопросов для самоконтроля
Answer the following comprehension questions.
1. When was the Academy founded?
2. What are the oldest faculties of the Academy?
3. What was the result of state attestation in 1995?
4. How many faculties and institutes are there at the Academy and what are they?
5. Why was the Academy named after V.R. Philippov?
6. The academic year is divided into two terms, isn’t it?
7. What subjects do the students study?
8. Where is practical training of students held? What do they usually do there?
9. Where do people can get up-to-date information about the Academy?
- Oh, yes, that’s right. - I am afraid, you are wrong.
- Quite so. - Not quite so.
- I agree with you. – I disagree with you.
1. The Buryat State Academy of Agriculture is the first higher educational institution in Buryatia.
2. The Academy of Agriculture was founded in 1932.
3. The Agricultural Institute was renamed into the Academy in 1994.
4. There are 3 faculties at the Academy.
5. The academic year is divided into three trems.
6. The students study only special subjects.
7. Practical training is held in “Buryatia” experimental training farm.
8. One can get up-to-date information about the Academy on its web site.
Answer the questions:
1. What structure is used for a business letter?
2. Why is the block structure called this way?
3. What blocks does the block structure of a business letter have
Tell about the parts of business letters, their places and content.
Arrange the following parts of the letters in the right way:
Sincerely yours,
Tom Curtis
16 June, 2011
Dear Mr Hunt,
Merson Electronics
Cavendish House Worple Way
Bristol BS1 7QX
I am writing to confirm the arrangements for Dr Robinson's visit to your factory next month. She will be arriving at Changi Airport on flight BA 873 at 15.00 on 8 July. I would be grateful if you could arrange for a car to meet her at the airport and take her to the Raffles Hotel where she will be staying for the first part of her trip.
Pansing International
100 Industrial Rd
Singapore 1953
a) Dear James
Yours sincerely,
2009 BUSINESS CONFERENCE, 10/11 DECEMBER 2009
I have pleasure in inviting you to attend our special conference to be held at Sheraton Hotel, London on Thursday/Friday 10/11 December 2009.
This intensive, practical conference for businessmen aims to:
increase your business productivity
enable networking with business partners
The seminar is power-packed with a distinguished panel of professional speakers who will give expert advice on many useful topics.
If you would like to join us please complete the enclosed registration form and return it to me before 30 August with your fee of ₤50 per person.
I look forward to seeing you again at this exciting conference.
John Smith
Conference Secretary
Mr James Hilton
General Manager
JMK Co Ltd
34 Wood Lane
London
Great Britain WC2 5TР
15 October 2008
Тема 2.2
Answer the questions:
1. What styles of business letters do you know?
2. What are the main features of full block style?
3. What are peculiarities of the block style?
4. What are the characteristics of semi-block style?
Arrange the following parts of the business letter using the full block style, the block style, the semi-block style:
Yours truly,
2342 16th Street
Yorkton, NS B4T 1Y9
John Clancy
Personnel Manager
Greenway Publishers Inc.
91 Hollingshead Road
Georgetown, NB
E 3B 2C3
We are pleased to announce that you are invited for our annual award ceremony.
In addition to our invitation there is a programme for our event.
It would be our pleasure to see you among our guests.
Shirley Patterson
Director of the ceremony
February 28, 2013
Answer the questions:
1. What is the letter of inquiry?
2. Why is it important to state the question/ problem in a letter clearly?
3. Is it easy to write such letters? Why/ Why not?
4. What is the purpose of the letter of inquiry/ request?
5. What are the characteristics of a successful request letter?
. You are a parent of a teenager who is quite dependant on gadgets. You’ve heard about the Redrock Adventure center and decided it would help to solve the problem. Write a letter to the Redrock Adventure Center, Castletown, Co. Galway, asking for information about summer courses for young people. Explain what kind of courses you are interested in and its cost. Also, look for information on places to stay near the Adventure Centre.
You are the head of your local students’ club. Your group is planning to take part in a cycling tour of Co. Wicklow. Write to the Information Office, An Oige, 39 Mountjoy Square, Dublin 1, asking for information about hostels in Wicklow, group rates and about possible discounts for students
Answer the questions:
1. What do people do by writing letters of applications?
2. What is a real purpose of a letter of application?
3. What do we state in the 1st paragraph?
4. What does the 2nd paragraph state?
5. What is the 3rd paragraph about?
Write an application letter using full block style/semi block style according to this information:
Imagine that you decided to take Master’s programme in the University of England. You saw an announcement about graduates’ admission on the official Internet page of the University of England. You want to take a Master’s programme on you speciality. So, they ask to submit an application letter. They are looking for young people with Bachelor degree, secondary education that can participate in different non-academic activities. Application letters must be sent for the following address:
Principal Mr.Brown, PhD, prof.,
University of England,
23 Greendale St.,
London, The UK.
Answer the questions:
1. What is a resume?
2. What is summarized in the resume?
3. How long should a resume be?
4. What are the key parts of any resume?
5. What do we put at the very beginning of the resume?
6. What is the purpose of the “Objective” part?
7. What do we indicate in the “Education section”?
8. How do we point the experience?
9. What is the last part of the resume?
Write a resume according to the following task:
a) You are an experienced specialist. You have worked since you are 15. But this year your organization decided to perform a rebranding and you turned to be thrown out of work. As a result you begin to search a new job and send you resume.
Answer the following comprehension questions.
1. Where does the vast territory of Russia lie?
2. What oceans and seas is Russia washed by?
3. What countries does Russia border on?
4. What are the main mountain chains, rivers and lakes in Russia?
5. How can you characterize Russia’s climate?
6. What mineral and natural resources is Russia rich in?
7. What is the population of Russia?
8. What branches does the government consist of?
9. What is the legislative power exercised by?
10. What body does the executive power belong to?
Translate the sentences into English.
1. Россия расположена в восточной части Европы и северной части Азии.
2. Обширная территория России омывается 12 морями и тремя океанами.
3. Россия граничит с Монголией, Китаем, Финляндией и другими cтранами.
4. В России имеется большое количество месторождений полезных ископаемых.
5. Полезные ископаемые России включают нефть, газ, уголь, железо, цинк, золото, алмазы, цветные металлы и другие.
6. Россия является крупным производителем нефти и природного газа.
7. Россия - парламентская республика с президентом во главе государства.
8. Исполнительную власть представляет кабинет министров, возглавляемый премьер-министром.
9. Законодательная власть в стране принадлежит Федеральному Собранию.
10. Судебная власть осуществляется Конституционным Судом, Верховным Судом и региональными судами.
Национальная эмблема России – двуглавый орёл
Study the plan of the text and use it in your retelling.
• Russia occupies the vast territory.
• Russia is washed by 12 seas and 3 oceans.
• It borders on many countries.
• The climate of Russia.
• Natural and mineral resources of Russia.
• The current population of Russia.
• The capital of the Russian Federation.
• Industry and agriculture in Russia.
• The state system of Russia.
Answer the following comprehension questions.
1. Where is Buryatia situated?
2. What does it border on?
3. What is the total territory of Buryatia?
4. What are the highest mountains and longest rivers in Buryatia?
5. What is Baikal famous for?
6. Why is the nature of Buryatia considered to be unique?
7. What does sharp continental climate mean?
8. How much is the population and what are the largest ethnic groups of Buryatia?
9. What mineral resources is Buryatia rich in?
10. What are the branches of agriculture?
11. What are the leading branches of industry?
12. What is the political system of Buryatia?
13. Why does Buryatia attract a lot of tourists?
Agree or disagree with the statements.
1. Buryatia is a part of Russian Federation.
2. Buryatia borders on China.
3. The Republic of Buryatia is mostly a plain.
4. All rivers in Siberia flow out of Baikal.
5. Baikal contains 22% of the world’s fresh water reserves.
6. The climate of Buryatia is mild.
7. The Republic is rich in mineral resources.
8. The leading branch of agriculture is farming.
9. The executive power is represented by Narodny Khural.
10. Buryatia attracts thousands of tourists.
Prove that:
1. The nature of Buryatia is unique.
2. The Republic is rich in mineral resources.
Buryatia attracts thousands of tourists
Тема 3.3. Answer the following comprehension questions.
1. What do you know about the history of Ulan-Ude?
2. What is the population of Ulan-Ude?
3. What rivers does Ulan-Ude stand on?
4. What parts does the city consist of?
5. Why is Ulan-Ude a large industrial city?
6. How are East and West linked in Ulan-Ude?
7. Why is Ulan-Ude a well-known scientific center of Siberia?
8. Are there any theaters in Ulan-Ude? What are they?
9. What museums of Ulan-Ude do you know?
10. Why is Ulan-Ude called the students’ city?
11. What sister-cities has Ulan-Ude got?
12. What can you say about the citizens living in Ulan-Ude?
Translate the following sentences.
1. Улан-Удэ был основан в 1666 году.
2. Наш город расположен на берегах двух рек.
3. Центральная часть города – это исторический, культурный и деловой центр.
4. Улан-Удэ – один из самых крупных промышленных городов Восточной Сибири.
5. Сегодня город живет в новом деловом ритме.
6. В городе есть православные церкви и буддийские дацаны.
7. Ученые бурятского научного центра опубликовали множество научных работ, среди них выделяются такие работы как “Абай Гэсэр”, книги о русском фольклоре, атлас тибеткой медицины и др.
8. В нашем городе есть театры для любого зрителя: юных и взрослых театралов.
9. В городских музеях хранится память прошлого жителей республики.
10. Улан-Удэ часто называют городом студентов.
11. Улан-Удэ имеет города-побратимы.
Горожане приветливы и гостеприимны
Тема 3.4. Answer the following comprehension questions.
1. Why is environmental pollution considered to be a serious problem?
2. What are the main sources of air pollution?
3. What is the effect of air pollution on climate?
4. What measures do governments take to reduce air pollution?
5. How can we get clean and renewable energy?
6. What are three main sources of water pollution?
7. In what way do companies and enterprises pollute water?
8. What is acid rain?
9. What causes thermal pollution?
10. What is the effect of farmers’ activities on environment?
11. What do seashores look like?
12. What changes can water pollution lead to?
13. How do people try to solve the problem of water pollution?
14. What is soil pollution?
15. How much trash daily do people throw in the USA?
16. What does soil pollution effect?
17. Why do people use recycling?
18. What should be done to reduce soil pollution?
Agree with the statements if they are right and correct if they are not right. Make use of clichés for expressing agreement / disagreement.
1. Factories, plants, cars and trucks produce a lot of breath air.
2. To burn coal and oil for energy is not harmful.
3. Ozone depletion and greenhouse effect are results of soil pollution.
4. To make tougher laws against air pollution, install extra filters are the ways out.
5. Energy from the sun and the wind is clean and renewable.
6. Industries discharge chemical wastes and hot water into water streams and cause pollution.
7. Untreated sewage is not harmful.
8. Agricultural chemicals and wastes add a lot to water pollution.
9. Water used for irrigation is one of the main sources of pollution.
10. Water pollution causes many diseases and poisons drinking water.
11. Cleansing equipment help remove harmful chemicals from wastes.
12. Trash is the serious problem today.
13. Polluted soil can be used to grow crops.
Тема 1.1.
Answer the questions:
1. What can be called a travel?
2. What are the reasons for people’s travelling?
3. Are travel and tourism the same?
4. What is the recreational tourism?
5. What is ecotourism?
6. Does winter tourism exist? Can we talk about summer tourism?
7. When people go to the Olympics what is it kind of tourism?
8. What people do when they take educational tourism?
9. What types of tourism come to your mind if we go to India?
10. What tourism can we experience if go to Africa?
Fill in the gaps using words from the box and translate the sentences:
explore, stay, travel, business trips, sightseeing, tourism
1. Every year thousand people ….. abroad and round the country.
2. Now……. becomes one of the newest and the most successful branches of country’s economy.
Answer the following comprehension questions.
1. Where does the vast territory of Russia lie?
2. What oceans and seas is Russia washed by?
3. What countries does Russia border on?
4. What are the main mountain chains, rivers and lakes in Russia?
5. How can you characterize Russia’s climate?
6. What mineral and natural resources is Russia rich in?
7. What is the population of Russia?
8. What branches does the government consist of?
9. What is the legislative power exercised by?
10. What body does the executive power belong to?
Exercise 5. Are the sentences true or false? Correct the false sentences.
1. In Russia there are no long rivers and high mountains.
2. The climate of Russia is very mild.
3. About a third of the entire area of Russia is covered with forests.
4. Moscow is the capital of Great Britain.
5. Russia is not rich in mineral resources.
6. The Volga, the biggest river in Russia, flows into the Black sea.
7. Russia is not a parliamentary republic.
8. The executive power belongs to the State Duma.
9. The judicial power belongs to the system of courts.
10. The legislative power is exercised by the Constitutional Court.
Answer the following comprehension questions.
1. Where is Buryatia situated?
2. What are the highest mountains in Buryatia?
3. What is Baikal famous for?
4. How many rivers flow into the lake?
5. What does sharp continental climate mean?
6. What is the leading branch of agriculture?
7. What are the main agricultural products?
8. What is the political system of Buryatia?
9. What are the main theatres of Ulan-Ude?
10. Why does Buryatia attract a lot of tourists?
Agree or disagree with the statements.
1. Buryatia is a part of Russian Federation.
2. The republic of Buryatia is mostly a plain.
3. All rivers in Siberia flow out of Baikal.
4. Baikal contains 22% of the world’s fresh water reserves.
5. The climate of Buryatia is mild.
6. The leading branch of economy is tourism.
7. The capital city is Ulan-Ude.
8. The legislative power is exercised by the cabinet of Ministers.
9. The executive power is represented by Narodny Khural.
10. Buryatia attracts thousands of tourists.
4. During different types of journeys tourists usually ……in hotels or hostels that are comparatively cheaper.
5. Being in the foreign countries people always do ……. to know history, culture and lifestyle of this very nation.
Choose one type of tourism given below and tell about it as in the example:
Model: Extreme tourism is a type of tourism with doing dangerous things, for example jumping with parachute or doing mountain bike.
• Space tourism
• Rural tourism
• Disaster tourism
• Medical tourism
• Mass tourism
Тема 1.2.
Make sentences from the words.
1. Excuse / I / get / do / bank / the / me/ how / to?
2. Turn/ and / go / right / here / along
3. Here / left / along / and / turn / go
4. The / turning / it’s / right /on / the / third
5. Way / the / excuse / to / know / me / do / bank / the / you ?
6. Left / road / into / foster / turn
7. Bank / me / near / there / is / a / excuse / here?
8. Work in pairs. Take turns to be A and B. Use the from the exercise 1.
9. A: Give directions to three places on the map.
10. B: Follow the directions on the map. Say where you are.
Work in pairs. Make up a dialogue.
A: Imagine that one of you is a tourist and has arrived to Ulan-Ude from another city and needs to get to the Buryatia hotel. Ask the help
B: You are saying good bye to your friend who is leaving to Irkutsk. On the railway station a tourist asks for help. Explain him how to get to the place he needs.
Тема 1.3.
1. What is IT?
2. It is important for the travel industry, isn’t it?
3. Who are suppliers?
4. Do usually hotels have their own websites? And why?
5. What is ‘one-stop’ website?
6. Why is online buying more convenient for a customer and for a supplier?
7. What kind of job is done on a computer?
8. Do you need qualifications in both IT and tourism if you want to work in IT specifically for the travel industry?
9. What skills should you mention while applying for a job and why?
Work in pairs. Find travel websites on the Internet. Write a mini review of it by answering the following questions:
• Who and what is the website for?
• What information can you find there?
• How useful is the information?
• Can you find information quickly?
• Is the site attractive?
Тема 1.4.
Complete the definitions (1-10) with the words in the box:
Cash credit card traveller’s cheque change commission deposit exchange exchange rate bill receipt insurance
1. The … is extra money that you pay for a service.
2. A … is a piece of paper that shows how much you must pay.
3. A … is a sum of money which is the first payment for something.
4. … is money in the form of notes or coins.
5. … is money you pay to protect yourself against something bad happening.
6. A … is a piece of paper that shows how much you have paid.
7. A … is a cheque you can exchange for foreign money.
8. A … is a plastic card you can use to pay for things.
9. … is the money you get back if you pay more than something costs.
10. The … is the value of one currency compared to another.
Choose a country you interested in and find out as much as you can about dealing with money in the country. Write a short guide for visitors who are planning to visit the country. Include the information about:
• Currency
• The best place to change money (banks, bureau of change, etc.)
• The best way to carry money (traveller’s cheques, dollars, etc.)
• How easy it is to use credit/debit cards
• Other useful information
Тема 1.5.
Find 2-3 ways to avoid each of these dangers. Make notes below:
1. Sickness from eating some food.
a. Wash hands
b. _______________________
c. _______________________
2. Sickness from drinking bad water
a. _______________________
b. _______________________
c. _______________________
3. Injury in a road accident
a. _______________________
b. _______________________
c. _______________________
4. Sunburn
a. _______________________
b. _______________________
c. _______________________
5. Accident while swimming / doing sport
a. _______________________
b. _______________________
c. _______________________
6. Insect bites
a. _______________________
b. _______________________
c. _______________________
7. Being robbed
a. _______________________
b. _______________________
c. _______________________
Answer the following comprehensive questions:
1. Is it safe to eat food that had been kept warm?
2. What should you do if you don’t have bottled water?
3. What should a person check if he is hiring a car or bike?
4. Should a person call the police or his boss if he has an accident?
5. It is better to tan at the hottest time of the day, isn’t it?
6. Why is insurance important?
7. How much time should divers wait before getting on a plane?
8. Why are mosquitoes dangerous?
9. How can people avoid insect bites?
10. Is it safe to carry large amounts of cash with you? Why?
Exercise 7. Work in pairs. Student A is going on a trip. Student B should give advice to the traveler, use the exercise 5 if necessary.
a) You are going to Egypt with your six-year-old son. You are planning to spend all your time at the seaside.
b) You are leaving for Borneo to go trekking in the jungle.
c) You are going to spend a month in India. You like trying new food and drink.
d) You love all sports especially extreme ones like diving, mountaineering and rafting. You are going to try them all this holidays.
Тема 1.6.
Read the dialogue once again and say how many functions (A-F) the receptionist does and in what order:
a) ask when the reservation is for;
b) ask for the guest name;
c) give the price of the room;
d) ask how many nights the guest is staying; give the name of the hotel;
e) ask for the credit card number
Answer the questions:
1. What is the name of the hotel?
2. What is the name of the guest?
3. What date does she make a reservation for?
4. What room does she reserve?
5. What is the cost of the room per night?
6. How will she pay the room?
Say if the following statements are true or false:
1. The guest called the “The Grand Hotel” to reserve a room.
2. The guest made a reservation at the end of June.
3. The guest wanted a double non-smoking room with bathroom.
4. The price of the room per night is 210 euros.
5. The receptionist did not ask the name of the guest to make a reservation.
6. Anita Dowling paid the reservation by cash.
7. The reservation was confirmed.
8. The staff will not wait for the guest.
Work in pairs. Imagine the following situation – one of you is going to spend the weekend out of the city. So you need to call the hotel and make a reservation. Another is a receptionist. You need to provide all the necessary information and receive the order. Create a dialogue between a guest and a receptionist, taking as a model the dialogue from the exercise 2.
Тема 1.8.
1. What cities are popular tourists attractions? Why?
2. Are modern tourists looking for some new destinations to visit? What can they visit nowadays?
3. What do many companies offer today for tourists?
4. What places are usually visited in organized tours?
5. What wildlife activities can tourists get?
6. How do the young people travel after finishing the school?
7. Where can you work if you like people?
8. What is possible job for you if you prefer the business side of tourism industry?
Тема 1.9.
Make sure you know the translation of the following words and word combinations:
To be respectful of somebody, to make disrespectful comments about something or somebody, the royal family, to stand in silence, national anthem, to take off the shoes, to enter a temple or another holy building, appropriate dress for visiting something, both….and….., a Buddhist monk, to point towards somebody or something, to greet each other with, to do the same, it is polite, inappropriate unless, to dress in neat and clean clothes, to mean, to be acceptable, to be hospitable, to invite, to offer food and drink, a host, discourteous, to remove the shoes before entering somewhere.
. Say if the following statements are true or false:
1. The Thais respect the royal family of their country, but for tourist it is allowed to make different commentaries about their king or queen.
2. The Thais never stand on banknotes.
3. When in the temple tourists must be barefooted and in appropriate clothes.
4. People are prohibited to make photos with Buddhist monks.
5. The Thais greet each other by waving gesture.
6. Use only the right hand or both when give things to other people.
7. Tourists can wear shorts and sleeveless shirts everywhere.
8. The Thais are always glad to host their guests.
9. When the Thais offer something as hosts, it is polite to accept it.
. Answer the questions:
1. Towards whom is it inappropriate to make disrespectful comments in Thailand?
2. Why is it prohibited for the Thais and visitors to stand on banknotes?
3. How should you be dressed to visit the Thai Buddhist temple?
4. What should not tourists do when they are in a holy building in Thailand?
5. How do the Thais greet each other?
6. How is it appropriate to look unless you are on the beach in Thailand?
7. Are the Thais hospitable people?
8. In what case will your behavior be considered as discourteous?
9. What is it desirable to do before entering the house in Thailand?
10. Is it necessary to respect culture and traditions of the country you have a rest in? Why?
Тема 1.10
1. The Day of the Dead is a well-known Mexican / Brazilian festival.
2. It is celebrated in winter / autumn.
3. There is a tradition to decorate houses with candles / flowers.
4. The night before the Day of the Dead, people go to church / cemetery.
6. The love of Mintzita and Itzihuapa was destroyed by Portuguese / Spanish conquistador.
7. Partzcuaro is quite popular / unpopular at this time.
1. Where do people celebrate the Day of the Dead?
2. It is on the 1st of May, isn’t it?
3. How do people celebrate this festival?
4. What is the most famous festival region?
5. What is it famous for?
6. What is the origin of the festival?
7. Is it necessary to book a hotel in advance if you want to visit the festival?
8. Is it cold or hot there in November?
Find the information about interesting festivals in different parts of the world that you have been, taken part or heard and make a presentation
Тема 1.11
1. What way of travelling is the fastest?
2. What are two types of flights?
3. Why are regular flights too expensive?
4. What can you tell about the charter flights?
5. Is there a luggage limit during air travel?
6. Why do people avoid air travel nowadays?
7. Do ferries operate between the islands only?
8. What journeys are longer air ones or sea ones? Why?
9. What are the advantages of rail travel?
10. When in rail travel do we need always buy tickets in advance?
11. How much luggage can we take when travelling by car or coach?
12. Why can road travel be unpredictable?
. Say if the following statements are true or false:
1. Road travel is considered to be the most environmentally unhealthy.
2. Travelling by air is the fastest and the most comfortable way of travelling.
3. Tickets for the flight cannot be bought in advance.
4. In Russia we have only charter flights.
5. Price on railroad tickets is fixed and doesn’t depend on distance and destination.
6. Cars and coaches allow passengers carry as much luggage as possible.
7. Passengers must take a check-in procedure before board the plane.
8. Rail provides a great opportunity in the form of subsidized rail tickets for students.
Fill in the chart and answer the question: “What way of travelling do you prefer and why?”:
Way of travelling
PROS
CONS
Air travel
Sea travel
Rail travel
Road travel
Тема 1.12
1. How do tourists usually damage the environment?
2. Local people are not paid fair salaries, are they?
3. Where do the major part of money from tourism go to?
4. Can money from ecotourism help the environment?
5. How can ecotourism help the economic development of local communities?
6. What can you tell about local eco projects in a) Costa Rica? b) northern Australia c) Nepal ?
. Read the statements and say if they are true or false.
1. Tourism has both positive and negative sides for local people.
2. Great amount of tourists leads to environmental damages.
3. Local people usually get good salaries when they work in tourism industry.
4. The most part of money leaves the region because the tourist agencies are located in other countries.
5. Money from ecotourism helps to protect the nature by creating conservation programmes and planting trees.
6. The idea of employing local people as guides and advisers is quite irrational as soon as it holds economic development.
7. National parks and nature reserves are aimed to catch endangered animals and birds and to send them to different zoos.
8. Cultural tours are quite popular among tourists because they are eager to know more about indigenous people’s culture.
Тема 1.13
1. What is the main point about sport tourism?
2. How can people organize their trip to sports destinations?
3. What do sports tourism packages usually include during the lengthy trips?
4. How do you think when individual travellers don’t visit local sites?
5. Why do some fans charter buses or coaches?
6. Sometimes police escorts fans in and out the competition. Why is this happened?
7. Can fans participate themselves in different types of sport competitions?
. Say if these statements are true or false:
1. Sports tourism is usually about the observation some sport events.
2. People can go to some tournaments both individually or with the assistance of some travel agencies.
3. Travel package always markets the ticket and service only for one competition.
4. Travel packages offer different excursions between matches or games.
5. People don’t usually have a trip if competition lasts less than two days.
6. Fans charter buses to riot.
7. Some travel operators take care about only ready-to-take-part-in-sport-activity fans.
8. Trips to stadiums and sports museums can be called sports tourism as well.
. Complete the following sentences:
1. Sports tourism is ………………………………………………………. .
2. Travel packages for sports events usually include ……………………. .
3. Sports competitions usually last for …………………………………… .
4. During lengthy trips fans visit ……………………………………… … .
5. People charter the coaches for …………………………………………. .
6. Police prevents rioting by ……………………………………………… .
7. Some sports fans can …………………………. except just cheering up their favorite team.
………………………………….. are also a part of sports tourism.
Тема 2.1
Answer the questions:
1. What structure is used for a business letter?
2. Why is the block structure called this way?
3. What blocks does the block structure of a business letter have
Tell about the parts of business letters, their places and content.
Arrange the following parts of the letters in the right way:
Sincerely yours,
Tom Curtis
16 June, 2011
Dear Mr Hunt,
Merson Electronics
Cavendish House Worple Way
Bristol BS1 7QX
I am writing to confirm the arrangements for Dr Robinson's visit to your factory next month. She will be arriving at Changi Airport on flight BA 873 at 15.00 on 8 July. I would be grateful if you could arrange for a car to meet her at the airport and take her to the Raffles Hotel where she will be staying for the first part of her trip.
Pansing International
100 Industrial Rd
Singapore 1953
a) Dear James
Yours sincerely,
2009 BUSINESS CONFERENCE, 10/11 DECEMBER 2009
I have pleasure in inviting you to attend our special conference to be held at Sheraton Hotel, London on Thursday/Friday 10/11 December 2009.
This intensive, practical conference for businessmen aims to:
increase your business productivity
enable networking with business partners
The seminar is power-packed with a distinguished panel of professional speakers who will give expert advice on many useful topics.
If you would like to join us please complete the enclosed registration form and return it to me before 30 August with your fee of ₤50 per person.
I look forward to seeing you again at this exciting conference.
John Smith
Conference Secretary
Mr James Hilton
General Manager
34 Wood Lane
London
Great Britain WC2 5TР
15 October 2008
Тема 2.2
Answer the questions:
1. What styles of business letters do you know?
2. What are the main features of full block style?
3. What are peculiarities of the block style?
4. What are the characteristics of semi-block style?
Arrange the following parts of the business letter using the full block style, the block style, the semi-block style:
Dear Mr. Clancy,
Yours truly,
2342 16th Street
Yorkton, NS B4T 1Y9
John Clancy
Personnel Manager
Greenway Publishers Inc.
91 Hollingshead Road
Georgetown, NB
E 3B 2C3
We are pleased to announce that you are invited for our annual award ceremony.
In addition to our invitation there is a programme for our event.
It would be our pleasure to see you among our guests.
Shirley Patterson
Director of the ceremony
February 28, 2013
Тема 2.3.
Answer the questions:
1. What is the letter of inquiry?
2. Why is it important to state the question/ problem in a letter clearly?
3. Is it easy to write such letters? Why/ Why not?
4. What is the purpose of the letter of inquiry/ request?
5. What are the characteristics of a successful request letter?
. You are a parent of a teenager who is quite dependant on gadgets. You’ve heard about the Redrock Adventure center and decided it would help to solve the problem. Write a letter to the Redrock Adventure Center, Castletown, Co. Galway, asking for information about summer courses for young people. Explain what kind of courses you are interested in and its cost. Also, look for information on places to stay near the Adventure Centre.
You are the head of your local students’ club. Your group is planning to take part in a cycling tour of Co. Wicklow. Write to the Information Office, An Oige, 39 Mountjoy Square, Dublin 1, asking for information about hostels in Wicklow, group rates and about possible discounts for students
Answer the questions:
1. What do people do by writing letters of applications?
2. What is a real purpose of a letter of application?
3. What do we state in the 1st paragraph?
4. What does the 2nd paragraph state?
5. What is the 3rd paragraph about?
Write an application letter using full block style/semi block style according to this information:
Imagine that you decided to take Master’s programme in the University of England. You saw an announcement about graduates’ admission on the official Internet page of the University of England. You want to take a Master’s programme on you speciality. So, they ask to submit an application letter. They are looking for young people with Bachelor degree, secondary education that can participate in different non-academic activities. Application letters must be sent for the following address:
Principal Mr.Brown, PhD, prof.,
University of England,
London, The UK.
Тема 2.4.
Answer the questions:
1. What is a resume?
2. What is summarized in the resume?
3. How long should a resume be?
4. What are the key parts of any resume?
5. What do we put at the very beginning of the resume?
6. What is the purpose of the “Objective” part?
7. What do we indicate in the “Education section”?
8. How do we point the experience?
9. What is the last part of the resume?
Write a resume according to the following task:
a) You are an experienced specialist. You have worked since you are 15. But this year your organization decided to perform a rebranding and you turned to be thrown out of work. As a result you begin to search a new job and send you resume.
You are a newly graduated young person. To find a good job you send your resume to different firms and organizations
Тема 3.1.
Answer the following comprehension questions.
1. Where does the vast territory of Russia lie?
2. What oceans and seas is Russia washed by?
3. What countries does Russia border on?
4. What are the main mountain chains, rivers and lakes in Russia?
5. How can you characterize Russia’s climate?
6. What mineral and natural resources is Russia rich in?
7. What is the population of Russia?
8. What branches does the government consist of?
9. What is the legislative power exercised by?
10. What body does the executive power belong to?
Translate the sentences into English.
1. Россия расположена в восточной части Европы и северной части Азии.
2. Обширная территория России омывается 12 морями и тремя океанами.
3. Россия граничит с Монголией, Китаем, Финляндией и другими cтранами.
4. В России имеется большое количество месторождений полезных ископаемых.
5. Полезные ископаемые России включают нефть, газ, уголь, железо, цинк, золото, алмазы, цветные металлы и другие.
6. Россия является крупным производителем нефти и природного газа.
7. Россия - парламентская республика с президентом во главе государства.
8. Исполнительную власть представляет кабинет министров, возглавляемый премьер-министром.
9. Законодательная власть в стране принадлежит Федеральному Собранию.
10. Судебная власть осуществляется Конституционным Судом, Верховным Судом и региональными судами.
Национальная эмблема России – двуглавый орёл
Study the plan of the text and use it in your retelling.
• Russia occupies the vast territory.
• Russia is washed by 12 seas and 3 oceans.
• It borders on many countries.
• The climate of Russia.
• Natural and mineral resources of Russia.
• The current population of Russia.
• The capital of the Russian Federation.
• Industry and agriculture in Russia.
• The state system of Russia.
Тема 3.2. Answer the following comprehension questions.
1. Where is Buryatia situated?
2. What does it border on?
3. What is the total territory of Buryatia?
4. What are the highest mountains and longest rivers in Buryatia?
5. What is Baikal famous for?
6. Why is the nature of Buryatia considered to be unique?
7. What does sharp continental climate mean?
8. How much is the population and what are the largest ethnic groups of Buryatia?
9. What mineral resources is Buryatia rich in?
10. What are the branches of agriculture?
11. What are the leading branches of industry?
13. Why does Buryatia attract a lot of tourists?
Agree or disagree with the statements.
1. Buryatia is a part of Russian Federation.
2. Buryatia borders on China.
3. The Republic of Buryatia is mostly a plain.
4. All rivers in Siberia flow out of Baikal.
5. Baikal contains 22% of the world’s fresh water reserves.
6. The climate of Buryatia is mild.
7. The Republic is rich in mineral resources.
8. The leading branch of agriculture is farming.
9. The executive power is represented by Narodny Khural.
10. Buryatia attracts thousands of tourists.
Prove that:
1. The nature of Buryatia is unique.
2. The Republic is rich in mineral resources.
3. The agriculture of Buryatia is highly developed.
Buryatia attracts thousands of tourists
Тема 3.3. Answer the following comprehension questions.
1. What do you know about the history of Ulan-Ude?
2. What is the population of Ulan-Ude?
3. What rivers does Ulan-Ude stand on?
4. What parts does the city consist of?
5. Why is Ulan-Ude a large industrial city?
6. How are East and West linked in Ulan-Ude?
7. Why is Ulan-Ude a well-known scientific center of Siberia?
8. Are there any theaters in Ulan-Ude? What are they?
9. What museums of Ulan-Ude do you know?
10. Why is Ulan-Ude called the students’ city?
11. What sister-cities has Ulan-Ude got?
12. What can you say about the citizens living in Ulan-Ude?
Translate the following sentences.
1. Улан-Удэ был основан в 1666 году.
2. Наш город расположен на берегах двух рек.
3. Центральная часть города – это исторический, культурный и деловой центр.
4. Улан-Удэ – один из самых крупных промышленных городов Восточной Сибири.
5. Сегодня город живет в новом деловом ритме.
6. В городе есть православные церкви и буддийские дацаны.
7. Ученые бурятского научного центра опубликовали множество научных работ, среди них выделяются такие работы как “Абай Гэсэр”, книги о русском фольклоре, атлас тибеткой медицины и др.
8. В нашем городе есть театры для любого зрителя: юных и взрослых театралов.
9. В городских музеях хранится память прошлого жителей республики.
10. Улан-Удэ часто называют городом студентов.
11. Улан-Удэ имеет города-побратимы.
Горожане приветливы и гостеприимны
Тема 3.4. Answer the following comprehension questions.
1. Why is environmental pollution considered to be a serious problem?
2. What are the main sources of air pollution?
3. What is the effect of air pollution on climate?
4. What measures do governments take to reduce air pollution?
5. How can we get clean and renewable energy?
6. What are three main sources of water pollution?
7. In what way do companies and enterprises pollute water?
8. What is acid rain?
9. What causes thermal pollution?
10. What is the effect of farmers’ activities on environment?
11. What do seashores look like?
12. What changes can water pollution lead to?
13. How do people try to solve the problem of water pollution?
14. What is soil pollution?
15. How much trash daily do people throw in the USA?
16. What does soil pollution effect?
17. Why do people use recycling?
18. What should be done to reduce soil pollution?
1. Factories, plants, cars and trucks produce a lot of breath air.
2. To burn coal and oil for energy is not harmful.
3. Ozone depletion and greenhouse effect are results of soil pollution.
4. To make tougher laws against air pollution, install extra filters are the ways out.
5. Energy from the sun and the wind is clean and renewable.
6. Industries discharge chemical wastes and hot water into water streams and cause pollution.
7. Untreated sewage is not harmful.
8. Agricultural chemicals and wastes add a lot to water pollution.
9. Water used for irrigation is one of the main sources of pollution.
10. Water pollution causes many diseases and poisons drinking water.
11. Cleansing equipment help remove harmful chemicals from wastes.
12. Trash is the serious problem today.
13. Polluted soil can be used to grow crops.
14. Recycling is a way to reduce trash.
Оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности. При ответе на вопросы экзаменационного билета студентом допущены несущественные ошибки. Задача решена правильно или ее решение содержало несущественную ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой. При ответе на экзаменационные вопросы и при выполнении экзаменационных заданий обучающийся допускает погрешности, но обладает необходимыми знаниями для устранения ошибок под руководством преподавателя. Решение задачи содержит ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности.
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой.
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к
оценка «хорошо» (71-85 баллов) - основанием для снижения оценки может служить нечеткое представление сущности и результатов исследований на защите, или затруднения при ответах на вопросы, или недостаточный уровень качества оформления текстовой части и иллюстративных материалов, или отсутствие последних;
оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) - дополнительное снижение оценки может быть вызвано выполнением работы не в полном объеме, или неспособностью студента правильно интерпретировать полученные результаты, или неверными ответами на вопросы по существу проделанной работы;
оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) - выставление этой оценки осуществляется при несамостоятельном выполнении работы, или при неспособности студента пояснить ее основные положения, или в случае фальсификации результатов, или установленного плагиата.
зачет /оценка «отлично» (86-100 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала с соответствующими выводами и /или обоснованными расчетами, предложениями; не содержит ошибок;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует продвинутый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала, допущены небольшие неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит незначительные ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует базовый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, материал изложен последовательно, допущены неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- присутствуют элементы научного исследования, творческий подход к решению поставленных задач проявляется незначительно;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует пороговый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен не в соответствии с заданием, материалы не подтверждены соответствующими выводами и/или обоснованными расчетами, предложениями; текстовая часть отчета содержит многочисленные ошибки;
- творческий подход к решению поставленных задач не проявляется; отсутствуют элементы научного исследования;
- отчет выполнен с использованием современных пакетов компьютерных программ, информационных технологий и информационных ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета показывает не сформированность компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет имеет отрицательную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– правильность ответа по содержанию задания (учитывается количество и характер ошибок при ответе);
– сознательность ответа (учитывается понимание излагаемого материала);
– логика изложения материала (учитывается умение строить целостный, последовательный рассказ, грамотно пользоваться специальной терминологией);
– использование дополнительного материала;
– рациональность использования времени, отведенного на задание (не одобряется затянутость выполнения задания, устного ответа во времени, с учетом индивидуальных особенностей обучающихся).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- теоретический уровень знаний;
- качество ответов на вопросы;
- подкрепление материалов фактическими данными (статистические данные или др.);
- практическая ценность материала;
- способность делать выводы;
- способность отстаивать собственную точку зрения;
- способность ориентироваться в представленном материале;
- степень участия в общей дискуссии.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(дискуссии, полемики, диспута, дебатов)
«отлично»
используется терминология; показано умение иллюстрировать теоретические положения конкретными примерами, применять их в новой ситуации; высказывать свою точку зрения.
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– правильность формулировки и использования понятий и категорий;
– правильность выполнения заданий/ решения задач;
– аккуратность оформления работы и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(обязательно для дисциплин, где по УП предусмотрена контрольная работа)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Примерные критерии оценивания:
– правильность выполнения задания на практическую/лабораторную работу в соответствии с вариантом;
– степень усвоения теоретического материала по теме практической /лабораторной работы;
– способность продемонстрировать преподавателю навыки работы в инструментальной программной среде, а также применить их к решению типовых задач, отличных от варианта задания;
– качество подготовки отчета по практической / лабораторной работе;
– правильность и полнота ответов на вопросы преподавателя при защите работы
и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания практических занятий (лабораторных работ):
для учета в рейтинге (оценка)
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
В качестве критериев могут быть выбраны, например:
– соответствие срока сдачи работы установленному преподавателем;
– соответствие содержания и оформления работы предъявленным требованиям;
– способность выполнять вычисления;
– умение использовать полученные ранее знания и навыки для решения конкретных задач;
– умение отвечать на вопросы, делать выводы, пользоваться профессиональной и общей лексикой;
– обоснованность решения и соответствие методике (алгоритму) расчетов;
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
расчетно-графической работы, работы на тренажере
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Материалы тестовых заданий следует сгруппировать по темам/разделам изучаемой дисциплины (модуля) в следующем виде:
Тема (темы) / Раздел дисциплины (модуля)
Тестовые задания по данной теме (темам)/Разделу с указанием правильных ответов.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- отношение правильно выполненных заданий к общему их количеству
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
для учета в рейтинге (оценка)
Задачи реконструктивного уровня
Задачи творческого уровня
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота знаний теоретического контролируемого материала;
– полнота знаний практического контролируемого материала, демонстрация умений и навыков решения типовых задач, выполнения типовых заданий/упражнений/казусов;
– умение самостоятельно решать проблему/задачу на основе изученных методов, приемов, технологий;
– умение ясно, четко, логично и грамотно излагать собственные размышления, делать умозаключения и выводы;
– полнота и правильность выполнения задания.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– степень владения понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины;
– знание фактического материала, отсутствие фактических ошибок;
– умение логически выстроить материал ответа;
– умение аргументировать предложенные подходы и решения, сделанные выводы;
– степень самостоятельности, грамотности, оригинальности в представлении материала (стилистические обороты, манера изложения, словарный запас, отсутствие или наличие грамматических ошибок);
– выполнение требований к оформлению работы.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся).
Примерная шкала оценивания письменных работ:
(рефератов, докладов, сообщений)
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ четко структурирован и выстроен в заданной логике. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа укладывается в заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументировано излагать собственную точку зрения. Видно уверенное владение освоенным материалом, изложение сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Высокая степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала: стилистические обороты, манера изложения, словарный запас. Отсутствуют стилистические и орфографические ошибки в тексте.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (уместность употребления, аббревиатуры, толкование и т.д.), отсутствуют ошибки в употреблении терминов.
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ в достаточной степени структурирован и выстроен в заданной логике без нарушений общего смысла. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа незначительно превышает заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументированно излагать собственную точку зрения, но аргументация не всегда убедительна. Изложение лишь отчасти сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Достаточная степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала. Встречаются мелкие и не искажающие смысла ошибки в стилистике, стилистические штампы. Есть 1–2 орфографические ошибки.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано достаточное владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины, есть ошибки в употреблении и трактовке терминов, расшифровке аббревиатур.
Ошибки в использовании категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ плохо структурирован, нарушена заданная логика. Части ответа логически разорваны, нет связок между ними. Ошибки в представлении логической структуры проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа в существенной степени (на 25–30%) отклоняется от заданных рамок.
Нет собственной точки зрения либо она слабо аргументирована. Примеры, приведенные в ответе в качестве практических иллюстраций, в малой степени соответствуют изложенным теоретическим аспектам.
Текст работы примерно наполовину представляет собой стандартные обороты и фразы из учебника/лекций. Обилие ошибок в стилистике, много стилистических штампов. Есть 3–5 орфографических ошибок.
Работа выполнена не очень аккуратно, встречаются помарки и исправления.
Продемонстрировано крайне слабое владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (неуместность употребления, неверные аббревиатуры, искаженное толкование и т.д.), присутствуют многочисленные ошибки в употреблении терминов.
Продемонстрировано крайне низкое (отрывочное) знание фактического материала, много фактических ошибок – практически все факты (данные) либо искажены, либо неверны.
Ответ представляет собой сплошной текст без структурирования, нарушена заданная логика. Части ответа не взаимосвязаны логически. Нарушена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа более чем в 2 раза меньше или превышает заданный. Показаны неверные ассоциативные взаимосвязи категорий и терминов дисциплины.
Отсутствует аргументация изложенной точки зрения, нет собственной позиции. Отсутствуют примеры из практики либо они неадекватны.
Текст ответа представляет полную кальку текста учебника/лекций. Стилистические ошибки приводят к существенному искажению смысла. Большое число орфографических ошибок в тексте (более 10 на страницу).
Работа выполнена неаккуратно, с обилием помарок и исправлений. В работе один абзац и больше позаимствован из какого-либо источника без ссылки на него.
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- соответствие решения сформулированным в кейсе вопросам (адекватность проблеме и рынку);
- оригинальность подхода (новаторство, креативность);
- применимость решения на практике;
- глубина проработки проблемы (обоснованность решения, наличие альтернативных вариантов, прогнозирование возможных проблем, комплексность решения).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Концепция игры
Роли:
Задания (вопросы, проблемные ситуации и др.)
Ожидаемый (е) результат(ы)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
качество усвоения информации;
выступление;
содержание вопроса;
качество ответов на вопросы;
значимость дополнений, возражений, предложений;
уровень делового сотрудничества;
соблюдение правил деловой игры;
соблюдение регламента;
активность;
правильное применение профессиональной лексики.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
для учета в рейтинге (оценка)
Индивидуальные творческие задания (проекты):
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- актуальность темы;
- соответствие содержания работы выбранной тематике;
- соответствие содержания и оформления работы установленным требованиям;
- обоснованность результатов и выводов, оригинальность идеи;
- новизна полученных данных;
- личный вклад обучающихся;
- возможности практического использования полученных данных.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
п/п