учреждение высшего образования
«Бурятская государственная сельскохозяйственная академия имени В.Р. Филиппова»
Инженерный факультет
Механизация сельскохозяйственных процессов
в учебном плане
является дисциплиной обязательной для изучения
Семестр 1
Зав. кафедрой Татаров Н.Т.
п/п
на заседании кафедры
Заведующий кафедрой
Гармаева С.И.
(представитель работодателя)
Задачи: Задачами освоения дисциплины являются:
- совершенствование лингвистической компетенции обучающихся, т.е. углубление знаний о структуре, системных связях, функционировании лингвистических единиц изучаемого языка в научных текстах различных жанров и в различных ситуациях устного и письменного профессионального научного общения;
- совершенствование специальной профессиональной (научной и научно-методической) компетенции, т.е. углубление навыков анализа текста, перевода, реферирования, аннотирования текстов по специальности, а также навыков формирования письменного высказывания на научную тематику;
- совершенствование коммуникативной компетенции обучающегося, что предполагает развитие навыков устного и письменного общения на иностранном языке в различных профессиональных ситуациях (собеседование, написание делового письма);
- развитие социолингвистической компетенции, что включает углубление фоновых знаний о научном сообществе в странах изучаемого языка, а также совершенствование знаний и умений, необходимых для наиболее эффективного использования языковых навыков в различных сферах профессионального и научного общения в иноязычной среде.
форма текущего контроля успеваемости)
работ
1. Предлоги
2. Степени сравнения
3. Соединительные слова и фразы
4. Времена: пассив/актив. залог
5. Инфинитив, причастие, герундий
6. Условные предложения
7. Словообразование
8. Усилительные конструкции
9. Модальные глаголы
10. Атрибутивные группы
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Microsoft OfficeProPlus 2016 RUS OLP NL Acdmc. Договор № ПП-61/2015 г. О поставке программных продуктов от 9 декабря 2015 года
Microsoft Windows Vista Business Russian Upgrade Academic OPEN No Level Государственный контракт № 25 от 1 апреля 2008 года
http://www.garant.ru/
- использование специализированных (адаптированных) рабочих программ дисциплин (модулей) и методов обучения и воспитания, включая наличие альтернативной версии официального сайта организации в сети «Интернет» для слабовидящих;
- использование специальных учебников, учебных пособий и других учебно-методических материалов, включая альтернативные форматы печатных материалов (крупный шрифт или аудиофайлы);
- использование специальных технических средств обучения (мультимедийное оборудование, оргтехника и иные средства) коллективного и индивидуального пользования, включая установку
мониторов с возможностью трансляции субтитров, обеспечение надлежащими звуковыми
воспроизведениями информации;
- предоставление услуг ассистента (при необходимости), оказывающего обучающимся необходимую техническую помощь или услуги сурдопереводчиков / тифлосурдопереводчиков;
- проведение групповых и индивидуальных коррекционных занятий для разъяснения отдельных вопросов изучаемой дисциплины (модуля);
- проведение процедуры оценивания результатов обучения возможно с учетом особенностей нозологий (устно, письменно на бумаге, письменно на компьютере, в форме тестирования и т.п.) при использовании доступной формы предоставления заданий оценочных средств и ответов на задания (в печатной форме увеличенным шрифтом, в форме аудиозаписи, в форме электронного документа, задания зачитываются ассистентом, задания предоставляются с использованием сурдоперевода) с
использованием дополнительного времени для подготовки ответа;
- обеспечение беспрепятственного доступа обучающимся в учебные помещения, туалетные и другие помещения организации, а также пребывания в указанных помещениях (наличие пандусов, поручней, расширенных дверных проемов и других приспособлений);
- обеспечение сочетания онлайн и офлайн технологий, а также индивидуальных и коллективных форм работы в учебном процессе, осуществляемом с использованием дистанционных образовательных технологий;
- и другие условия, без которых невозможно или затруднено освоение ОПОП ВО.
В целях реализации ОПОП ВО в академии оборудована безбарьерная среда, учитывающая потребности лиц с нарушением зрения, с нарушениями слуха, с нарушениями опорно-двигательного
аппарата. Территория соответствует условиям беспрепятственного, безопасного и удобного передвижения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья. Вход в учебный корпус
оборудован пандусами, стекла входных дверей обозначены специальными знаками для слабовидящих, используется система Брайля. Сотрудники охраны знают порядок действий при прибытии в академию лица с ограниченными возможностями. В академии создана толерантная социокультурная среда, осуществляется необходимое сопровождение образовательного процесса,
при необходимости предоставляется волонтерская помощь обучающимся инвалидам и лицам с ограниченными возможностями здоровья.
2. Оценочные материалы является составной частью нормативно-методического обеспечения системы оценки качества освоения обучающимися указанной дисциплины (модуля).
3. При помощи оценочных материалов осуществляется контроль и управление процессом формирования обучающимися компетенций, из числа предусмотренных ФГОС ВО в качестве результатов освоения дисциплины (модуля).
4. Оценочные материалы по дисциплине (модулю) включают в себя:
- оценочные средства, применяемые при промежуточной аттестации по итогам изучения дисциплины (модуля).
- оценочные средства, применяемые в рамках индивидуализации выполнения, контроля фиксированных видов ВАРО;
- оценочные средства, применяемые для текущего контроля;
5. Разработчиками оценочных материалов по дисциплине (модулю) являются преподаватели кафедры, обеспечивающей изучение обучающимися дисциплины (модуля), в Академии. Содержательной основой для разработки оценочных материалов является Рабочая программа дисциплины (модуля).
1. Кандидатский экзамен.
2. Ролевая игра.
3. Комплект примерных заданий для текущего контроля.
4. Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
5. Комплект разноуровневых заданий.
Иностранный язык
2) охватывает все разделы дисциплины
1-й этап - письменный перевод:
Обучающийся выполняет: письменный перевод оригинального научного текста по узкой специальности на русский язык. Объем текста – 15 000 печатных знаков
Оценивание перевода:
Полный письменный перевод оценивается по следующим параметрам:
1) общая адекватность перевода, т. е. отсутствие смысловых искажений;
2) функционально-стилистическое соответствие текста перевода тексту оригинала и учет прагматических факторов;
3) соответствие норме и узусу языка перевода.
2-й этап - экзамен:
1. Изучающее чтение оригинального текста по специальности со словарем. Объем 2500 печатных знаков. Время выполнения работы - 45-60 минут. Форма проверки - чтение части текста вслух и передача основного содержания текста на иностранном языке в форме резюме по плану, составленному во время подготовки.
Оценивается умение максимально точно и адекватно извлекать основную информацию, содержащуюся в тексте, проводить обобщения и анализ, формулировать отношение к содержанию.
2. Просмотровое чтение оригинального текста по специальности без словаря. Объем 1000 - 1500 печатных знаков. Время выполнения 3 минуты. Форма проверки - передача извлеченной информации на иностранном (гуманитарные специальности) или русском языках (естественнонаучные специальности).
Оценивается умение в течение короткого времени определить круг рассматриваемых в тексте вопросов, выявить основные положения автора и изложить их в краткой форме.
3. Беседа с экзаменаторами на иностранном языке по вопросам, связанным со специальностью и научной работой обучающегося.
Оцениваются навыки владения неподготовленной диалогической речью с точки зрения адекватной реализации коммуникативного намерения, логичности, связности, нормативности высказывания.
Ролевая игра
Тема «Собеседование на получение образовательного гранта»
Концепция игры показать готовность аппликанта к интервью для получения образовательного гранта, суметь убедить интервьюера, что аппликант является достойным кандидатом на получение этого гранта. Повторение, закрепление и практическое применение ранее пройденного лексически-грамматического материала.
Роли:
- аппликант
- интервьюер приемной комиссии
Ожидаемые результаты:
Формирование навыков устного общения
1. Аппликант успешно проходит интервью
2. Аппликант не проходит собеседование
Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
1. Групповое творческое задание:
Написание друг другу делового письма.
2. Индивидуальное творческое задание:
Презентация по теме «Моя учеба в аспирантуре и исследовательская работа»
Комплект примерных заданий для текущего контроля
1. Лексико-грамматический тест:
№ Тестовое задание Правильный ответ
1. We’ll have to walk a bit _______ if we want to arrive on time.
a) faster
b) more faster
c) more fast
d) fast а) faster
2. I_____a very instructive book now.
a) read
b) reading
c) am reading
d) to read с) am reading
3. Mathew_____Ireland 5 years ago.
a) leave
b) left
c) leaves
d) leaved b) left
4. Africa is_____continent.
a) the hotter
b) the most hot
c) the hottest
d) the more hot с) the hottest
5. You are an instructor,_____you?
a) are
b) aren’t
c) not
d) don’t b) aren’t
6. My father didn’t mind……..my bike.
a) Mending
b) to mend
c) Mend
d) to mending a) Mending
7. Don’t forget to………me up before you leave.
a) Wake
b) to wake
c) waking
d) to waking e) to wake
8. The Guinness Book of Records……in the 50’s.
a) First published
b) has first been published
c) were first published
d) was first published d) was first published
9. James said that he…….a horse before.
a) Never rode
b) has never ridden
c) had never ridden
d) would never ridden c) had never ridden
10. I have _ book. _ book is about _ Russia and its capital _ Moscow.
a) a, the, -,-
b) the, a, -, -
d)a, a, the a) a, the, -,-
11. Yesterday our grandfather ___ us how he ___ at the factory during the war.
a) tells, worked
b) told, worked
c) told, was working
d) told, had worked d) told, had worked
12. This song ____ by John Lennon.
a) didn’t write
b) wasn’t wrote
c) weren’t written
d) wasn’t written d) wasn’t written
13. Never ____ you cannot change the past.
a) look ahead
b) look for
c) look over
d) look back d) look back
14. I’m glad to ... spoken to the monitor.
a) have
b) having
c) has
d) had a) have
15. Most of our customers_____credit cards but not cash.
a) used
b) uses
c) will use
d) use d) use
16. In the past three years government leaders_____almost everything to control business.
a) make
b) made
c) will make
d) makes a) made
17. ) For sure what happens in Russia_____ultimately by Russian citizens themselves.
a) decided
b) will decide
c) was decided
d) will be decided d) will be decided
18. We_____particular attention to preparing the project.
a) are paid
b) were paying
c) are paying
d) is paying c) are paying
19. He_____the report when we saw him in the reading hall.
a) were writing
b) is writing
c) was writing
d) write c) was writing
20. Our plant_____more than 100 kinds of new products over the past 5 years.
a) was produced
b) have produced
c) had produced
d) has produced d) has produced
Комплект разноуровневых заданий
Вариант1
Задание 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1) We’ll have to walk a bit _______ if we want to arrive on time.
f) more faster
g) more fast
h) fast
2) I_____a very instructive book now.
e) read
f) reading
g) am reading
h) to read
3) Mathew_____Ireland 5 years ago.
e) leave
f) left
g) leaves
h) leaved
4) Africa is_____continent.
e) the hotter
f) the most hot
g) the hottest
h) the more hot
5) You are an instructor,_____you?
e) are
f) aren’t
g) not
h) don’t
6) My father didn’t mind……..my bike.
e) Mending
f) to mend
g) Mend
h) to mending
7) Don’t forget to………me up before you leave.
e) Wake
f) to wake
g) waking
h) to waking
8) The Guinness Book of Records……in the 50’s.
e) First published
f) has first been published
g) were first published
h) was first published
9) James said that he…….a horse before.
e) Never rode
f) has never ridden
g) had never ridden
h) would never ridden
10) I have _ book. _ book is about _ Russia and its capital _ Moscow.
d) a, the, -,-
e) the, a, -, -
f) a, the, the, -
g) a, a, the
11) Yesterday our grandfather ___ us how he ___ at the factory during the war.
e) tells, worked
f) told, worked
g) told, was working
h) told, had worked
12) This song ____ by John Lennon.
e) didn’t write
f) wasn’t wrote
g) weren’t written
h) wasn’t written
13) Never ____ you cannot change the past.
e) look ahead
f) look for
g) look over
h) look back
14) I’m glad to ... spoken to the monitor.
e) have
f) having
g) has
15) Most of our customers_____credit cards but not cash.
a) used
b) uses
c) will use
d) use
16) In the past three years government leaders_____almost everything to control business.
a) make
b) made
c) will make
d) makes
17) For sure what happens in Russia_____ultimately by Russian citizens themselves.
a) decided
b) will decide
c) was decided
d) will be decided
18) We_____particular attention to preparing the project.
a) are paid
b) were paying
c) are paying
d) is paying
19) He_____the report when we saw him in the reading hall.
a) were writing
b) is writing
c) was writing
d) write
20) Our plant_____more than 100 kinds of new products over the past 5 years.
a) was produced
b) have produced
c) had produced
d) has produced
21) Businessmen_____employ workers to help them carry out their business activities.
a) may
b) will
c) be to
d) dare
22) Can you speak English?
a) Yes, I do.
b) Yes, I must.
c) Yes, I am.
d) Yes, I can.
23) Man_____ live by bread only.
a) do not
b) does not
c) is not
d) was not
24) I ____ got a family.
a) has
b) is
c) am
d) have
25) Too ____ salt is not good for you.
a) much
b) many
c) few
d) great
26) Most of the Earth’s surface _______ by water.
a) be covered
b) had covered
c) covered
d) is covered
27) The concert will begin ____ fifteen minutes.
a) on
b) in
c) with
d) about
28) Do they _______ at the supermarket?
a) is work
c) working
d) work
29) When I saw the girl I was sure I _______ her before.
a) meet
b) met
c) have met
d) had met
30) If you want to get a good job, you ________ learn foreign languages.
a) Ought
b) may
c) should
d) can
Задание 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) _________is the process of using agricultural machinery to mechanize the work of agriculture, greatly increasing farm worker productivity.
a) Mechanics
b) Mechanized agriculture
c) Machinery
d) Ecological agriculture
2) The entire history of agriculture contains many examples of the use of tools, such as the _________.
a) Pens and pencils
b) hoe and the plough
3) _______includes the use of tractors, trucks, combine harvesters, countless types of farm implements and other vehicles.
a) Current mechanized agrichemicals
b) Current mechanized agriculture
c) Current mechanized agrophysics
d) Current mechanized agronomy
4) Depending…. the soil and climatic zones effective methods should be introduced for the utilization of mineral fertilizers in combination with organic fertilizers along with the liming of acid soils.
a) at
b) on
c) upon
d) –
5) ______was one of the large factors responsible for urbanization and industrial economies.
a) Mechanization
b) Urbanization
c) Globalization
d) Standardization
6) Livestock breeding…..cattle-breeding, pig-growing, poultry-breeding, etc.
a) comprises
b) comprise
c) is comprised
d) was comprised
7) Increasing the production of meat, milk and wool can be…..by raising productivity and also by increasing the heads of livestock and the amount of poultry.
a) achieved
b) achieve
c) achieving
d) achieves
8) _______encourages large scale production and sometimes can improve the quality of farm produce..
a) Standardization
b) Urbanization
c) Globalization
d) Mechanization
9) There is….. a balance or «equilibrium» between plant and animal life in nature.
a) never
b) often
c) not never
d) always
10) The cropland……greatly both from one region to another and within each region.
a) is varying
b) varies
c) vary
d) varys
BUSINESS LETTER
Choose the correct answer
1) Dear Charles I thought it was ___ time I wrote to you and told you what I've been up to.
a) in
b) about
c) at
d) by
2) Putting it ___ I should be delighted if you would agree to be my best man at our wedding.
a) easily
b) quietly
c) fairly
d) simply
3) After all why should you two continue to be free and I have to give up my ___?
a) latitude
b) liberty
c) scope
d) immunity
4) Dear Sir, having read your advertisement, I should like to ___ this letter as my application for the post of marketing manager.
a) deliver
b) submit
c) return
d) send
5) Perhaps I should explain the ___ reason for working in a restaurant as a waiter in preparation for a marketing job.
a) underground
b) undercover
c) understanding
d) underlying
6) I am sure I could very easily ___ all the requirements of the job.
a) complete
b) fulfil
c) commit
d) finish
7) Finally I look forward to ___ from you and as you will understand I don't want to 'wait' very long.
Yours faithfully, I.A.M. Hopeful.
a) hear
b) hearing
c) heard
d) hears
8) Define the type of letter.
Dear representatives of Hyatt hotel,
My name is Susan Muller. I stayed at your hotel from December 5 to December 15, 2012. I’d like to ask you a favor. The thing is that I forgot my gloves from Louis Vuitton in my room-556. Could you please check if this is so? I’d be very grateful if you send them to me by post. I’ll reimburse the post cost immediately.
Thanks for your time and consideration.
Sincerely, Susan.
a) letter of complaint
b) request letter
c) letter of invitation
d) letter of appreciation
9) Which of the following is NOT a suitable way to end a formal letter?
a) yours faithfully
b) yours sincerely
c) best wishes
d) love
10) Define the type of letter.
Dear Lucy,
Thank you for the beautiful vase. I will always be reminded of your valuable support and I’m blessed to have such a friend.
Love, Diana
a) letter of appreciation
b) request letter
c) letter of complaint
d) letter of invitation
Задание 3 CASE STUDY
I. Read the text
Mechanization of small farms, as a form of technical change in developing countries, is frequently equated with modernization. Faced, therefore, with a growing rural labor
evaluate the impact of mechanization on farm output, employment and income distribution. For example, there appear too few rigorous studies which demonstrate conclusively and convincingly the net effect of mechanical techniques. This study, therefore, will try to measure quantitatively and analyze the output effects of mechanization.
Task 1. Answer the questions.
Farm mechanization has been the center of a continuing controversy for many decades now.
The focal point of these debates centers around five major issues:
1. Does mechanization increase farm productivity (yield/hectare and yield/hectare/year) if so, how?
2. To what degree is labor displaced by machines and what are the alternative employment opportunities for that displaced labor?
3. To what extent are the benefits of mechanization concentrated in the better endowed sectors of the rural society?
4. With the rising prices of fuel energy, is it still economical to mechanize?
5. What policies should the government follow to obtain the desirable benefits of mechanization while minimizing the undesirable effects?
Task 2. Discuss the ideas
1. The adoption of farm machinery increases yield holding all other inputs constant.
2. Mechanization increases cropping intensity.
3. The output differences between mechanized and non-mechanized farms are due to neutral technical change ox increased efficiency in production.
4. The output differences between these two farm types are brought about by non-neural technical change which implies reallocation in the use of inputs in the production processes.
Вариант 2
Задание 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1. American mothers often think of ... sons as future Presidents.
a) them c) their
b) they d) theirs
2. Every generation remembers ... youth.
a) it c) her
b) his d) its
3. He’s ... at arts than at science.
a) more good c) best
b) better d) more better
4. Education mirrors society, doesn’t it? ...
a) No, it does. c) No, it don’t.
b) Yes, it does. d) Yes, it doesn’t.
5. Both of them ... graduate work at Harvard now.
a) does c) are doing
b) were doing d) are done
6. The problem ... a new shape by now.
a) acquire c) has acquired
b) acquired d) is acquired
7. New methods and fresh approaches ... nowadays.
a) require c) have required
b) are required d) required
8. A friend, comparing their common backgrounds, suggested that they ...
pretty much alike.
a) are c) was
b) were d) being
9. ... a chance of stability because everything is going well.
a) There are c) There were
b) There is d) It was
10. To become very rich you ... by a combination of remarkable circumstances.
a) have to be helped c) don’t have to be helped
b) has to be helped d) not have to be helped
11. Discussion should ... to develop judgment and discrimination.
a) to be used c) be using
b) to be using d) be used
12. British newspapers ... be divided into the following groups: national and local, quality and popular.
a) can c) may
b) must d) will
13. ... a number of remarkable traditions in this country. ... a nation of conservative people.
a) there is c) they are
b) there are d) it is
14. Among members of the British Parliament many ... public school.
a) has attended c) had attended
15. Unfortunately I had no … to help me.
a) some c) one
b) any d) all
16. The gift of speech … not often … by the power of thought.
a) were accompanied c) is accompanied
b) are accompanied d) be accompanied
17. 1. If I ___ my entrance exams I ___ the happiest man in the world.
A) shall pass / would be
B) passed / am
C) passed / would have been
D) pass / shall be
18. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will be / doing / come
B) did / will not come
C) will / do / doesn’t come
D) have / done / came
19. 3. Max didn’t _____ yesterday afternoon; he _____ at home.
A) go out / stayed
B) go out / stay
C) went out / stayed
D) went out / stay
20. 4. A: _____ you _____ Jane last month?
B: No, I _____ .
A) saw / didn’t
B) Did / see / didn’t
C) Did / saw / didn’t
D) Did / see / did
21. Why … you … my breakfast before I came back? Were you so hungry?
a) have/eaten
b) has/eaten
c) had/eaten
d) did/ate
22. … your mother … the table (накрывать на стол) by the time you were back from Canada?
a) has/laid
b) had/lad
c) had/laid
d) had/lying
23. She …a member of our organization for more than 10 years.
a) has/be
b) have/been
c) was
d) has/been
24. 8. He’s the 10th person who …me what is the weather today this morning!
a) has/ask
b) has/asked
c) had/asked
d) was/asked
25. Where _____ on holidays?
A) you go
B) do you go
C) do you going
D) are you go
26. Every morning Tessa _____ at 7.30.
A) is getting up
B) got up
C) get up
D) gets up
27. I _____ a new flat a few months ago.
A) bought
B) have been buying
C) have bought
D) buy
28. If you had video, you _____ record it yourself tonight.
A) could
B) can
C) must
D) may
A) had better
B) must
C) have to
D) would rather
30. Please, tell me something ___ than this old joke.
A) interesting
B) less interesting
C) more interesting
D) the most interesting
E) the least interesting
Задание 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) The operations of farming for which machines are used are ____.
a) diverse
b) simple
c) complicated
2) For crop production ______include handling of residues from previous crops.
a) cars
b) instruments
c) tools
d) machines
3) ______, farm implement or machine designed to stir the soil around a crop as it matures to promote growth and destroy weeds.
a) Tractor
b) Track
c) Cultivator
d) Hoe
4) ______ , used for early cultivation of corn, cotton, soybeans, potatoes, and small grain.
a) Track
b) Rotary hoes
c) Cultivator
d) Tractor
5) _____ are used for weed control in open unplanted fields.
a) Cultivator
b) Rotary hoes
c) Rod weeders
d) Machines
6) _______, essentially light plows, are equipped with spring teeth, shovels, or sweeps.
a) Field cultivators
b) Spring-tooth weedres
c) Machines
d) Rod weeders
7) What is the current population of the world?
a) about four billion
b) about five billion
c) about six billion
d) about seven billion
8) At current rates, what will the world population be in the year 2050?
a) almost 11 billion
b) a little more than billion
c) a little more than 6 billion
d) almost 8 billion
9) The two most populous countries in the world are:
a) The United States and Mexico
b) China and India
c) Mexico and India
d) China and the United States
10) On which continent is population growth the fastest?
a) North America
b) Asia
c) Europe
d) South America
BUSINESS LETTER
1) Unjumble the parts of the business letter
Riviera Industries Inc.
245 Dearborn Park Road
Chicago, Il 60610
2. November 5, 2012
3. Dear Ms. Campion:
4. It was a pleasure meeting you briefly at last week's Board of Trade event. After our chat at last week's meeting, it occurred to me that with Riviera approaching its 50th anniversary, it would be the perfect occasion to produce a Corporate History to celebrate your company's first half-century. With Riviera's 50th just around the corner, I'm sure that you have been thinking about ways to make that anniversary a special one. Accordingly, I would very much like to meet with you and show you some of the corporate work we have done, and brief you further on our services.
5. Stand By Me Records
123 Rose Street
Albuquerque, NM 02110
6. Raymond Gaudet
Manager, Corporate Programs
Key for a business letter : 2, 1, 5, 3, 4, 6
2) Types of Business Letter:
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
The FIABCI (Federacion Internationale Administrateurs de Bien Conselis Immobilieres) is staging the FIABCI World Congress on July 19-23, 2010 in Beijing, China. Kindly inform every member of the sales force to mark the date, since we have signed up as one of the participating firms. I would appreciate it if you would encourage everyone to go, and provide me with the names of those who will be attending no later than the 30th of June. We will, of course, pay the entrance fees for all those attending.
……………………………………………………………………………………………………
a) Order Letter
b) Letter of Complaint
c) Memo
d) Cover Letter
3) Type of Business Letter
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
………………………
I’m writing this letter to bring your attention that I’m not satisfied with the quality of services provided at your company. I’m talking about the services I took on March 14th 2012 and want to let you know I was very upset with your staff’s performance. They used to deal with me quite inefficiently and did not show their interest which they must show while dealing with their regular customers.
………………………………………………………………………………………………….
a) Cover Letter
b) Inquiry Letter
c) Letter of Recommendation
d) Letter of Complaint
Задание 3 CASE STUDY
I. Read the text
Mechanization of agriculture and farming process connotes application of machine power to work on land, usually performed by bullocks, horses and other draught animals or by human labour. It chiefly consists in either replacing, or assisting or doing away with both the animal and human labour in farming by mechanical power wherever possible.
Task 1. Chose the right answer
1.____ is the basic mechanical input which largely determines the extent of use of allied machinery and equipment.
a. a tractor
b. a track
c. a lorry
d. a train
2. of mechanization is that it will result in too many agricultural workers becoming surplus.
a. The basic goal
b. The basic defect
c. The basic price
d. The basic result
The existence of a large farm is an essential condition for___________.
a. mechanization
b. standardization
c. urbanization
d. globalization
Task 2. Put correctly the benefits and cases against Mechanization of Agriculture
+ -
1. It increases efficiency and per man productivity
2. Mechanization increases the yield of land per unit of area
4. It brings in other improvements in agricultural technique
5. It modifies social structure in rural areas
6. It leads to commercial agriculture
7. It releases manpower for non-agricultural purposes
8. It results in better use of land
9. Small sized farms
10. Surplus cattle
11. Poor, Illiterate and Ignorant farmers
12. Imports
13. No increase in productivity of land
14. Lack of spare parts and service facilities and shortage of power
15. It increases production
16. It contrasts the demand for work animals for ploughing water lifting, harvesting, transport
17. Surplus agricultural workers
18. It increases farm income
19. It reduces fodder area and enlarges food area
20. It solves the problem of labour shortage
Task 3. Prove that the usage of agricultural mechanization involves to the land degradation, habitat loss, deforestation, loss in biodiversity, runoff and introduced native species.
ВАРИАНТ 3
Задание 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will / do / doesn’t come
B) did / will not come
C) do / didn’t / come
D) have / done / came
2. If he ___ in Tokyo he ___ us.
A) was / will visit
B) were / would visit
C) will be / will visit
D) is / would visit
3. When John made his mind (решится) to sign up for (записаться) English course, Tom …already … it.
a) had/done
b) have/done
c) did/do
d) has/done
4. When I went to school I was very scared because I … not … my previous homework.
a) had/done
b) have/dove
c) did/do
d) was/doing
5. You _____ be hungry. You had no lunch.
A) can’t
B) shouldn’t
C) must
D) couldn’t
6. A: I’ve got toothache. B: You’d _____ go to the dentist.
A) better
B) should
C) used to
D) must
7. Tom, this is Jack. ... father works at our school.
a) their
b) her
c) our
d) his
8. Your English is much ___ now. You’ve made___ mistakes this time.
A) best / least
B) better / less
C) the best / less
D) good / less
9. She said the letter was personal and didn't let me ..... it.
A) reading
B) read
C) to read
10. She didn't want her child ...... to hospital.
A) to take
B) take
C) to taken
D) to be taken
11. Is it true that you … to find me all day long?
a) has been tried
b) have been
c) have called
d) have been trying
12. Anna ... a good job.
a) finds
b) has found
c) founded
d) has been finding
13. We _____ leave now or we’ll be late.
A) has to
B) must
C) can
D) will
14. My teachers always expected me _____ well in exams.
A) did
B) doing
C) do
D) to do
15. Last year we managed _____ a holiday that suited everyone.
A) found
B) to find
C) find
D) finding
16. He says, “You are right.”
a) he says that I am right
b) he says which I right
c) he says I was right
d) he said I are right
17. He said, “I have changed my opinion.”
a) he said that he had changed his opinion
b) he said that he have changed his opinion
c) he said that he would have changed his opinion
d) he said that he changed his opinion
18. I hope that the truth ___ very soon.
A) will find out
B) will be finding out
C) is found out
D) will be found out
19. The sports competitions which ___ on Sunday ___ by a lot of people.
A) are held / will be visited
B) was held / will visit
C) will held / will visit
D) will be held / will be visited
20. The business letter ___ just ___ .
A) is / written
B) has / been written
C) was / written
D) were / written
21. I asked them, “Have you been to Africa?”
a) I asked them whether they had been to Africa
b) I asked them whether they have been to Africa
c) I asked them whether they were to Africa
d) I asked them whether they would be to Africa
22. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
c) he asked us what our names are
d) he asked us what our names were
23. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
24. We began _____ about next year’s holiday two months ago.
A) talked
B) talking
C) talks
D) talk
25. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
b) she told me to not talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
26. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
c) he asked us what our names are
d) he asked us what our names were
27. They prefer _____ in a swimming pool all day.
A) playing
B) plays
C) to play
D) to playing
28. The dentist told me _____ more careful when I brush my teeth.
A) will be
B) being
C) to be
D) be
29. My family is trying _____ where to go on holiday.
A) decided
B) decide
C) to decide
D) deciding
30. You _____ get the 8.45 train. It doesn’t stop at Yorkshire.
A) had better
B) mustn’t
C) should
D) don’t have to
Задание 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) Today, _____may be the only program that combines engineering sciences and technology, agriculture, and business.
a) Agricultural science
b) Agricultural Mechanization
c) Agricultural Politics
d) Agricultural Marketing
2) _____is the manipulation of the soil into a desired condition by mechanical means.
a) Plows
b) Tool
с) Tillage
d) Moldboard
3) When a bottom turns the soil, it cuts a ______.
a) furrow.
b) moldboard.
c) plow.
d) tillage
4) ______is the cutting edge of the moldboard plow.
a) Tillage
b) Furrow
c) The share
d) Plow
5) For crop production ______include handling of residues from previous crops.
a) cars
b) instruments
c) tools
d) machines
6) ______, farm implement or machine designed to stir the soil around a crop as it matures to promote growth and
a) Tractor
b) Track
c) Cultivator
d) Hoe
7) ______ , used for early cultivation of corn, cotton, soybeans, potatoes, and small grain.
a) Track
b) Rotary hoes
c) Cultivator
d) Tractor
8) _____ are used for weed control in open unplanted fields.
a) Cultivator
b) Rotary hoes
c) Rod weeders
d) Machines
9) _______, essentially light plows, are equipped with spring teeth, shovels, or sweeps.
a) Field cultivators
b) Spring-tooth weedres
c) Machines
d) Rod weeders
10) ______was one of the large factors responsible for urbanization and industrial economies.
a) Mechanization
b) Urbanization
c) Globalization
d) Standardization
BUSINESS LETTER
1) Расположите части делового письма в правильном порядке.
Укажите порядковый номер для всех вариантов ответов:
7 Sincerely yours,
8 Tom Curtis
2 16 June, 2011
4 Dear Mr Hunt,
1 Merson Electronics
Cavendish House Worple Way
Bristol BS1 7QX
5 I am writing to confirm the arrangements for Dr Robinson's visit to your factory next month. She will be arriving at Changi Airport on flight BA 873 at 15.00 on 8 July. I would be grateful if you could arrange for a car to meet her at the airport and take her to the Raffles Hotel where she will be staying for the first part of her trip.
3 Pansing International
100 Industrial Rd
Singapore 1953
Correct answer:
2) Перед вами конверт:
Соотнесите информацию под определенным номером на конверте с тем, что она обозначает.
Укажите порядковый номер для всех вариантов ответов:
the town in the mailing address
the addressee’s house number
the country in the mailing address
the country the letter comes from
the town the letter comes from
the sender
3) Определите, к какому виду делового документа относится представленный ниже отрывок.
а) Inquiry Letter
b) Cover Letter
c) Memo
d) Letter of complaint
Задание 3 CASE STUDY
I. Read the text
Agriculture by definition involves the use of various implements (many of which must be mobile or transportable), and the application of directed force. Equipment must be suited to a particular treatment of the soil, crops and animals, in order to respect biological imperatives and protect the new equilibria that are essential to the entire agricultural environment.
Task 1. The principal items of equipment enabling this intensification of agriculture and consequent transformation are of five principal types. First there are multi-purpose tractors, increasingly of the heavier four-wheeled-drive kind. You must write the last four types.
Correct answers:
Secondly there are implements for working the soil-including the plough, still the most widely used of farm implements, but also including deep working equipment such as chisels, spading machines and sub-soil ploughs as well as a wide selection of cultivators and harrows employed in the preparation of the seedbed.
Thirdly there is a very wide range of machines involved in the spreading of wet and dry fertilizers and pest control chemicals.
The fourth group of machines are those involved in the harvesting process: combine harvesters for grain crops, hay cutting and turning and silage equipment for grass. Root crops such as potatoes and sugar-beet can also be harvested using mechanical means, often self-propelled, as can vegetable crops such as peas and beans and even grapes and cotton.
A fifth type comprises the multifarious pieces of farm machinery which use electricity as a direct source of power.
Task 2. A change from the use of draught animals to tractors as the source of motive power in agriculture is brought about because of perceived economic and human benefits soil itself which may or may not in the long run be beneficial. These fall into four main groups:
(1) factors which facilitate an extension of the area under cultivation;
(2) those which lead to compaction of the soil;
(3) factors enabling cultivation to greater depths;
(4) those which encourage changes in the chemical as well as the physical properties of the soil.
Task 3. Compare technically between draught animals and tractors and discuss their benefits and losses.
draught animals tractors
Must be cared for every day, require maintenance only in terms of the amount of work they perform, must be fed every day, only consume energy when they work, require large areas to be devoted to growing their food, Can work long, solid hours without breaks or interruptions if the operating personnel work in shifts, produce manure, are noisy and polluting (you may continue).
Agricultural mechanization № 1
Gan-Mor et al. (1997) and Michelini et al. (1998) realized the potential of steel pipes as a method of guidance for their autonomous robots. The hot water piping shown in Figure 3, is a standard installation for most modern greenhouses; therefore the same method was used in this study for the movement and guidance of the constructed robot. During a spraying operation, the constructed robot moved on the hot water pipes with 4 linearly actuated struts, driven by two 12V DC motors, see Figure 3b. The two sets of wheels were arranged in a way that there was a seamless transition in moving onto the rails, allowing the robot to drive along without the need for any expensive and complicated navigation ability
The user interfaces have control over the running of the microcontroller and are fed back information about the status of the robot. In the constructed robot, An
ATmega32 microcontroller from ATMEL Company reads the information and controls the movements of the robot and actions of the spraying system. The
microcontroller was used as the arithmetic and logic unit of the robot.
Autonomous control and operation of the mobile robot relies on the external sensor information; therefore the performance of the navigation and spraying controller depends significantly on the installed sensors on the platform, see Figure 5. For this aim, several sensors were installed on the platform. The position of each
sensor has also been studied in order to determine the best location of the sensors depending on the mechanical structure and the environment. For the commercial
version of this mobile robot, only the most useful and appropriate sensors will be installed. The LCD/Keypad module shows the user relevant information on the robots status and allows the user to easily control the robot.
The AVR microcontroller controls all of the inputs and outputs of the system. The software running on the controller is Dynamic basic. The BASCOM-AVR
version 1.11.9.8 and PROTEUS 7 professional were used for programming the micro and for circuit simulating, respectively.
Agricultural mechanization Results and discussion
The robot was tested in the research greenhouse at The Tehran Technical and Vocational Center where tomato plants were grown. Each experimental test
consisted of a single run down to the end of a row and back to the starting point while spraying the plants with water. Along the run, sections of tomato plants were
marked out to be sprayed on both sides of the robot. Water sensitive papers shown in Figure 6 (which turns from yellow to blue when water contacts it) were placed
in three locations in the tomato canopy: directly behind the fruit and facing the sprayer, upside down (exposing only the edge of the card to the sprayer) and sideways (exposing the thin edge of the card to the sprayer).
When the spraying system engaged, the sprayer flew down the 125 meter alley, riding on the hot water pipes and emitting a spray pattern that appeared to completely envelop the target row. Summary of the obtained results
are shown in Table 1. The presented results in this table were obtained during the spraying of two independent tomato rows, labeled with “Test 1” and “Test 2” in this table. Each experiment was conducted in 20 replications (placement of the 3×7 cm2 water sensitive carts with distance of 50 cm in row) for the statistical
were recorded. For the proper operation of the robot, microswitshes should detect the start and end triggers and immediately turn on/off the fluid flow from pump to the nozzles. At the end of the row, microswitshes should turn off the water flow. After every spraying test, water sensitive papers were collected and photographed with a canon digital camera (SX150 IS). The photographed images then transferred to the ACDSee Pro 3 software for evaluation of the spray quality and uniformity. From each photograph in the software, a 1×1 cm2 area were randomly cropped for counting the sprayed pixels. The ratio of blue-to-yellow pixels indicated the sprayed area, see Table 1. Preliminary results obtained in this study for evaluation of the constructed robot indicated the proper and trustable operation of the robot for the greenhouse applications. More details of the generated spray by the constructed robot can be found in Kalantari et al.,
Оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности. При ответе на вопросы экзаменационного билета студентом допущены несущественные ошибки. Задача решена правильно или ее решение содержало несущественную ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой. При ответе на экзаменационные вопросы и при выполнении экзаменационных заданий обучающийся допускает погрешности, но обладает необходимыми знаниями для устранения ошибок под руководством преподавателя. Решение задачи содержит ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности.
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой.
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
оценка «хорошо» (71-85 баллов) - основанием для снижения оценки может служить нечеткое представление сущности и результатов исследований на защите, или затруднения при ответах на вопросы, или недостаточный уровень качества оформления текстовой части и иллюстративных материалов, или отсутствие последних;
оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) - дополнительное снижение оценки может быть вызвано выполнением работы не в полном объеме, или неспособностью студента правильно интерпретировать полученные результаты, или неверными ответами на вопросы по существу проделанной работы;
оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) - выставление этой оценки осуществляется при несамостоятельном выполнении работы, или при неспособности студента пояснить ее основные положения, или в случае фальсификации результатов, или установленного плагиата.
зачет /оценка «отлично» (86-100 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала с соответствующими выводами и /или обоснованными расчетами, предложениями; не содержит ошибок;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует продвинутый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала, допущены небольшие неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит незначительные ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует базовый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, материал изложен последовательно, допущены неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- присутствуют элементы научного исследования, творческий подход к решению поставленных задач проявляется незначительно;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует пороговый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен не в соответствии с заданием, материалы не подтверждены соответствующими выводами и/или обоснованными расчетами, предложениями; текстовая часть отчета содержит многочисленные ошибки;
- творческий подход к решению поставленных задач не проявляется; отсутствуют элементы научного исследования;
- отчет выполнен с использованием современных пакетов компьютерных программ, информационных технологий и информационных ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета показывает не сформированность компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет имеет отрицательную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– правильность ответа по содержанию задания (учитывается количество и характер ошибок при ответе);
– полнота и глубина ответа (учитывается количество усвоенных фактов, понятий и т.п.);
– сознательность ответа (учитывается понимание излагаемого материала);
– логика изложения материала (учитывается умение строить целостный, последовательный рассказ, грамотно пользоваться специальной терминологией);
– использование дополнительного материала;
– рациональность использования времени, отведенного на задание (не одобряется затянутость выполнения задания,
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- теоретический уровень знаний;
- качество ответов на вопросы;
- подкрепление материалов фактическими данными (статистические данные или др.);
- практическая ценность материала;
- способность делать выводы;
- способность отстаивать собственную точку зрения;
- способность ориентироваться в представленном материале;
- степень участия в общей дискуссии.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(дискуссии, полемики, диспута, дебатов)
«отлично»
используется терминология; показано умение иллюстрировать теоретические положения конкретными примерами, применять их в новой ситуации; высказывать свою точку зрения.
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– правильность формулировки и использования понятий и категорий;
– правильность выполнения заданий/ решения задач;
– аккуратность оформления работы и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(обязательно для дисциплин, где по УП предусмотрена контрольная работа)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Примерные критерии оценивания:
– правильность выполнения задания на практическую/лабораторную работу в соответствии с вариантом;
– степень усвоения теоретического материала по теме практической /лабораторной работы;
– способность продемонстрировать преподавателю навыки работы в инструментальной программной среде, а также применить их к решению типовых задач, отличных от варианта задания;
– качество подготовки отчета по практической / лабораторной работе;
– правильность и полнота ответов на вопросы преподавателя при защите работы
и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания практических занятий (лабораторных работ):
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
В качестве критериев могут быть выбраны, например:
– соответствие срока сдачи работы установленному преподавателем;
– соответствие содержания и оформления работы предъявленным требованиям;
– способность выполнять вычисления;
– умение использовать полученные ранее знания и навыки для решения конкретных задач;
– умение отвечать на вопросы, делать выводы, пользоваться профессиональной и общей лексикой;
– обоснованность решения и соответствие методике (алгоритму) расчетов;
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
расчетно-графической работы, работы на тренажере
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Материалы тестовых заданий следует сгруппировать по темам/разделам изучаемой дисциплины (модуля) в следующем виде:
Тема (темы) / Раздел дисциплины (модуля)
Тестовые задания по данной теме (темам)/Разделу с указанием правильных ответов.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- отношение правильно выполненных заданий к общему их количеству
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Задачи реконструктивного уровня
Задачи творческого уровня
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота знаний теоретического контролируемого материала;
– полнота знаний практического контролируемого материала, демонстрация умений и навыков решения типовых задач, выполнения типовых заданий/упражнений/казусов;
– умение самостоятельно решать проблему/задачу на основе изученных методов, приемов, технологий;
– умение ясно, четко, логично и грамотно излагать собственные размышления, делать умозаключения и выводы;
– полнота и правильность выполнения задания.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– степень владения понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины;
– знание фактического материала, отсутствие фактических ошибок;
– умение логически выстроить материал ответа;
– умение аргументировать предложенные подходы и решения, сделанные выводы;
– степень самостоятельности, грамотности, оригинальности в представлении материала (стилистические обороты, манера изложения, словарный запас, отсутствие или наличие грамматических ошибок);
– выполнение требований к оформлению работы.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся).
Примерная шкала оценивания письменных работ:
(рефератов, докладов, сообщений)
Ответ четко структурирован и выстроен в заданной логике. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа укладывается в заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументировано излагать собственную точку зрения. Видно уверенное владение освоенным материалом, изложение сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Высокая степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала: стилистические обороты, манера изложения, словарный запас. Отсутствуют стилистические и орфографические ошибки в тексте.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (уместность употребления, аббревиатуры, толкование и т.д.), отсутствуют ошибки в употреблении терминов.
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ в достаточной степени структурирован и выстроен в заданной логике без нарушений общего смысла. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа незначительно превышает заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументированно излагать собственную точку зрения, но аргументация не всегда убедительна. Изложение лишь отчасти сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Достаточная степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала. Встречаются мелкие и не искажающие смысла ошибки в стилистике, стилистические штампы. Есть 1–2 орфографические ошибки.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано достаточное владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины, есть ошибки в употреблении и трактовке терминов, расшифровке аббревиатур.
Ошибки в использовании категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ плохо структурирован, нарушена заданная логика. Части ответа логически разорваны, нет связок между ними. Ошибки в представлении логической структуры проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа в существенной степени (на 25–30%) отклоняется от заданных рамок.
Нет собственной точки зрения либо она слабо аргументирована. Примеры, приведенные в ответе в качестве практических иллюстраций, в малой степени соответствуют изложенным теоретическим аспектам.
Текст работы примерно наполовину представляет собой стандартные обороты и фразы из учебника/лекций. Обилие ошибок в стилистике, много стилистических штампов. Есть 3–5 орфографических ошибок.
Работа выполнена не очень аккуратно, встречаются помарки и исправления.
Продемонстрировано крайне слабое владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (неуместность употребления, неверные аббревиатуры, искаженное толкование и т.д.), присутствуют многочисленные ошибки в употреблении терминов.
Продемонстрировано крайне низкое (отрывочное) знание фактического материала, много фактических ошибок – практически все факты (данные) либо искажены, либо неверны.
Ответ представляет собой сплошной текст без структурирования, нарушена заданная логика. Части ответа не взаимосвязаны логически. Нарушена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа более чем в 2 раза меньше или превышает заданный. Показаны неверные ассоциативные взаимосвязи категорий и терминов дисциплины.
Отсутствует аргументация изложенной точки зрения, нет собственной позиции. Отсутствуют примеры из практики либо они неадекватны.
Текст ответа представляет полную кальку текста учебника/лекций. Стилистические ошибки приводят к существенному искажению смысла. Большое число орфографических ошибок в тексте (более 10 на страницу).
Работа выполнена неаккуратно, с обилием помарок и исправлений. В работе один абзац и больше позаимствован из какого-либо источника без ссылки на него.
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- соответствие решения сформулированным в кейсе вопросам (адекватность проблеме и рынку);
- оригинальность подхода (новаторство, креативность);
- применимость решения на практике;
- глубина проработки проблемы (обоснованность решения, наличие альтернативных вариантов, прогнозирование возможных проблем, комплексность решения).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Концепция игры
Роли:
Задания (вопросы, проблемные ситуации и др.)
Ожидаемый (е) результат(ы)
Примерные критерии оценивания:
качество усвоения информации;
выступление;
содержание вопроса;
качество ответов на вопросы;
значимость дополнений, возражений, предложений;
уровень делового сотрудничества;
соблюдение правил деловой игры;
соблюдение регламента;
активность;
правильное применение профессиональной лексики.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
для учета в рейтинге (оценка)
Индивидуальные творческие задания (проекты):
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- актуальность темы;
- соответствие содержания работы выбранной тематике;
- соответствие содержания и оформления работы установленным требованиям;
- обоснованность результатов и выводов, оригинальность идеи;
- новизна полученных данных;
- личный вклад обучающихся;
- возможности практического использования полученных данных.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
п/п