учреждение высшего образования
«Бурятская государственная сельскохозяйственная академия имени В.Р. Филиппова»
Технологический факультет
Частная зоотехния и технология производства продукции животноводства
в учебном плане
является дисциплиной обязательной для изучения
Семестр 1
Зав. кафедрой Жамьянов Б.В.
п/п
на заседании кафедры
Заведующий кафедрой
Гармаева С.И.
(представитель работодателя)
Задачи: Задачами освоения дисциплины являются:
- совершенствование лингвистической компетенции обучающихся, т.е. углубление знаний о структуре, системных связях, функционировании лингвистических единиц изучаемого языка в научных текстах различных жанров и в различных ситуациях устного и письменного профессионального научного общения;
- совершенствование специальной профессиональной (научной и научно-методической) компетенции, т.е. углубление навыков анализа текста, перевода, реферирования, аннотирования текстов по специальности, а также навыков формирования письменного высказывания на научную тематику;
- совершенствование коммуникативной компетенции обучающегося, что предполагает развитие навыков устного и письменного общения на иностранном языке в различных профессиональных ситуациях (собеседование, написание делового письма);
- развитие социолингвистической компетенции, что включает углубление фоновых знаний о научном сообществе в странах изучаемого языка, а также совершенствование знаний и умений, необходимых для наиболее эффективного использования языковых навыков в различных сферах профессионального и научного общения в иноязычной среде.
форма текущего контроля успеваемости)
работ
1. Предлоги
2. Степени сравнения
3. Соединительные слова и фразы
4. Времена: пассив/актив. залог
5. Инфинитив, причастие, герундий
6. Условные предложения
7. Словообразование
8. Усилительные конструкции
9. Модальные глаголы
10. Атрибутивные группы
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Microsoft OfficeProPlus 2016 RUS OLP NL Acdmc. Договор № ПП-61/2015 г. О поставке программных продуктов от 9 декабря 2015 года
Microsoft Windows Vista Business Russian Upgrade Academic OPEN No Level Государственный контракт № 25 от 1 апреля 2008 года
http://www.garant.ru/
- использование специализированных (адаптированных) рабочих программ дисциплин (модулей) и методов обучения и воспитания, включая наличие альтернативной версии официального сайта организации в сети «Интернет» для слабовидящих;
- использование специальных учебников, учебных пособий и других учебно-методических материалов, включая альтернативные форматы печатных материалов (крупный шрифт или аудиофайлы);
- использование специальных технических средств обучения (мультимедийное оборудование, оргтехника и иные средства) коллективного и индивидуального пользования, включая установку
мониторов с возможностью трансляции субтитров, обеспечение надлежащими звуковыми
воспроизведениями информации;
- предоставление услуг ассистента (при необходимости), оказывающего обучающимся необходимую техническую помощь или услуги сурдопереводчиков / тифлосурдопереводчиков;
- проведение групповых и индивидуальных коррекционных занятий для разъяснения отдельных вопросов изучаемой дисциплины (модуля);
- проведение процедуры оценивания результатов обучения возможно с учетом особенностей нозологий (устно, письменно на бумаге, письменно на компьютере, в форме тестирования и т.п.) при использовании доступной формы предоставления заданий оценочных средств и ответов на задания (в печатной форме увеличенным шрифтом, в форме аудиозаписи, в форме электронного документа, задания зачитываются ассистентом, задания предоставляются с использованием сурдоперевода) с
использованием дополнительного времени для подготовки ответа;
- обеспечение беспрепятственного доступа обучающимся в учебные помещения, туалетные и другие помещения организации, а также пребывания в указанных помещениях (наличие пандусов, поручней, расширенных дверных проемов и других приспособлений);
- обеспечение сочетания онлайн и офлайн технологий, а также индивидуальных и коллективных форм работы в учебном процессе, осуществляемом с использованием дистанционных образовательных технологий;
- и другие условия, без которых невозможно или затруднено освоение ОПОП ВО.
В целях реализации ОПОП ВО в академии оборудована безбарьерная среда, учитывающая потребности лиц с нарушением зрения, с нарушениями слуха, с нарушениями опорно-двигательного
аппарата. Территория соответствует условиям беспрепятственного, безопасного и удобного передвижения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья. Вход в учебный корпус
оборудован пандусами, стекла входных дверей обозначены специальными знаками для слабовидящих, используется система Брайля. Сотрудники охраны знают порядок действий при прибытии в академию лица с ограниченными возможностями. В академии создана толерантная социокультурная среда, осуществляется необходимое сопровождение образовательного процесса,
при необходимости предоставляется волонтерская помощь обучающимся инвалидам и лицам с ограниченными возможностями здоровья.
2. Оценочные материалы является составной частью нормативно-методического обеспечения системы оценки качества освоения обучающимися указанной дисциплины (модуля).
3. При помощи оценочных материалов осуществляется контроль и управление процессом формирования обучающимися компетенций, из числа предусмотренных ФГОС ВО в качестве результатов освоения дисциплины (модуля).
4. Оценочные материалы по дисциплине (модулю) включают в себя:
- оценочные средства, применяемые при промежуточной аттестации по итогам изучения дисциплины (модуля).
- оценочные средства, применяемые в рамках индивидуализации выполнения, контроля фиксированных видов ВАРО;
- оценочные средства, применяемые для текущего контроля;
5. Разработчиками оценочных материалов по дисциплине (модулю) являются преподаватели кафедры, обеспечивающей изучение обучающимися дисциплины (модуля), в Академии. Содержательной основой для разработки оценочных материалов является Рабочая программа дисциплины (модуля).
1. Кандидатский экзамен.
2. Ролевая игра.
3. Комплект примерных заданий для текущего контроля.
4. Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
5. Комплект разноуровневых заданий.
Иностранный язык
2) охватывает все разделы дисциплины
1-й этап - письменный перевод:
Обучающийся выполняет: письменный перевод оригинального научного текста по узкой специальности на русский язык. Объем текста – 15 000 печатных знаков
Оценивание перевода:
Полный письменный перевод оценивается по следующим параметрам:
1) общая адекватность перевода, т. е. отсутствие смысловых искажений;
2) функционально-стилистическое соответствие текста перевода тексту оригинала и учет прагматических факторов;
3) соответствие норме и узусу языка перевода.
2-й этап - экзамен:
1. Изучающее чтение оригинального текста по специальности со словарем. Объем 2500 печатных знаков. Время выполнения работы - 45-60 минут. Форма проверки - чтение части текста вслух и передача основного содержания текста на иностранном языке в форме резюме по плану, составленному во время подготовки.
Оценивается умение максимально точно и адекватно извлекать основную информацию, содержащуюся в тексте, проводить обобщения и анализ, формулировать отношение к содержанию.
2. Просмотровое чтение оригинального текста по специальности без словаря. Объем 1000 - 1500 печатных знаков. Время выполнения 3 минуты. Форма проверки - передача извлеченной информации на иностранном (гуманитарные специальности) или русском языках (естественнонаучные специальности).
Оценивается умение в течение короткого времени определить круг рассматриваемых в тексте вопросов, выявить основные положения автора и изложить их в краткой форме.
3. Беседа с экзаменаторами на иностранном языке по вопросам, связанным со специальностью и научной работой обучающегося.
Оцениваются навыки владения неподготовленной диалогической речью с точки зрения адекватной реализации коммуникативного намерения, логичности, связности, нормативности высказывания.
Ролевая игра
Тема «Собеседование на получение образовательного гранта»
Концепция игры показать готовность аппликанта к интервью для получения образовательного гранта, суметь убедить интервьюера, что аппликант является достойным кандидатом на получение этого гранта. Повторение, закрепление и практическое применение ранее пройденного лексически-грамматического материала.
Роли:
- аппликант
- интервьюер приемной комиссии
Ожидаемые результаты:
Формирование навыков устного общения
1. Аппликант успешно проходит интервью
2. Аппликант не проходит собеседование
Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
1. Групповое творческое задание:
Написание друг другу делового письма.
2. Индивидуальное творческое задание:
Презентация по теме «Моя учеба в аспирантуре и исследовательская работа»
Комплект примерных заданий для текущего контроля
1. Лексико-грамматический тест:
№ Тестовое задание Правильный ответ
1. We’ll have to walk a bit _______ if we want to arrive on time.
a) faster
b) more faster
c) more fast
d) fast а) faster
2. I_____a very instructive book now.
a) read
b) reading
c) am reading
d) to read с) am reading
3. Mathew_____Ireland 5 years ago.
a) leave
b) left
c) leaves
d) leaved b) left
4. Africa is_____continent.
a) the hotter
b) the most hot
c) the hottest
d) the more hot с) the hottest
5. You are an instructor,_____you?
a) are
b) aren’t
c) not
d) don’t b) aren’t
6. My father didn’t mind……..my bike.
a) Mending
b) to mend
c) Mend
d) to mending a) Mending
7. Don’t forget to………me up before you leave.
a) Wake
b) to wake
c) waking
d) to waking e) to wake
8. The Guinness Book of Records……in the 50’s.
a) First published
b) has first been published
c) were first published
d) was first published d) was first published
9. James said that he…….a horse before.
a) Never rode
b) has never ridden
c) had never ridden
d) would never ridden c) had never ridden
10. I have _ book. _ book is about _ Russia and its capital _ Moscow.
a) a, the, -,-
b) the, a, -, -
d)a, a, the a) a, the, -,-
11. Yesterday our grandfather ___ us how he ___ at the factory during the war.
a) tells, worked
b) told, worked
c) told, was working
d) told, had worked d) told, had worked
12. This song ____ by John Lennon.
a) didn’t write
b) wasn’t wrote
c) weren’t written
d) wasn’t written d) wasn’t written
13. Never ____ you cannot change the past.
a) look ahead
b) look for
c) look over
d) look back d) look back
14. I’m glad to ... spoken to the monitor.
a) have
b) having
c) has
d) had a) have
15. Most of our customers_____credit cards but not cash.
a) used
b) uses
c) will use
d) use d) use
16. In the past three years government leaders_____almost everything to control business.
a) make
b) made
c) will make
d) makes a) made
17. ) For sure what happens in Russia_____ultimately by Russian citizens themselves.
a) decided
b) will decide
c) was decided
d) will be decided d) will be decided
18. We_____particular attention to preparing the project.
a) are paid
b) were paying
c) are paying
d) is paying c) are paying
19. He_____the report when we saw him in the reading hall.
a) were writing
b) is writing
c) was writing
d) write c) was writing
20. Our plant_____more than 100 kinds of new products over the past 5 years.
a) was produced
b) have produced
c) had produced
d) has produced d) has produced
Комплект разноуровневых заданий
Вариант1
БЛОК 1
1) We’ll have to walk a bit _______ if we want to arrive on time.
e) faster
f) more faster
g) more fast
h) fast
2) I_____a very instructive book now.
e) read
f) reading
g) am reading
h) to read
3) Mathew_____Ireland 5 years ago.
e) leave
f) left
g) leaves
h) leaved
4) Africa is_____continent.
e) the hotter
f) the most hot
g) the hottest
h) the more hot
5) You are an instructor,_____you?
e) are
f) aren’t
g) not
h) don’t
6) My father didn’t mind……..my bike.
e) Mending
f) to mend
g) Mend
h) to mending
7) Don’t forget to………me up before you leave.
e) Wake
f) to wake
g) waking
h) to waking
8) The Guinness Book of Records……in the 50’s.
e) First published
f) has first been published
g) were first published
h) was first published
9) James said that he…….a horse before.
e) Never rode
f) has never ridden
g) had never ridden
h) would never ridden
10) I have _ book. _ book is about _ Russia and its capital _ Moscow.
d) a, the, -,-
e) the, a, -, -
f) a, the, the, -
g) a, a, the
11) Yesterday our grandfather ___ us how he ___ at the factory during the war.
e) tells, worked
f) told, worked
g) told, was working
h) told, had worked
12) This song ____ by John Lennon.
e) didn’t write
f) wasn’t wrote
g) weren’t written
h) wasn’t written
13) Never ____ you cannot change the past.
e) look ahead
f) look for
g) look over
h) look back
14) I’m glad to ... spoken to the monitor.
e) have
g) has
h) had
15) Most of our customers_____credit cards but not cash.
a) used
b) uses
c) will use
d) use
16) In the past three years government leaders_____almost everything to control business.
a) make
b) made
c) will make
d) makes
17) For sure what happens in Russia_____ultimately by Russian citizens themselves.
a) decided
b) will decide
c) was decided
d) will be decided
18) We_____particular attention to preparing the project.
a) are paid
b) were paying
c) are paying
d) is paying
19) He_____the report when we saw him in the reading hall.
a) were writing
b) is writing
c) was writing
d) write
20) Our plant_____more than 100 kinds of new products over the past 5 years.
a) was produced
b) have produced
c) had produced
d) has produced
21) Businessmen_____employ workers to help them carry out their business activities.
a) may
b) will
c) be to
d) dare
22) Can you speak English?
a) Yes, I do.
b) Yes, I must.
c) Yes, I am.
d) Yes, I can.
23) Man_____ live by bread only.
a) do not
b) does not
c) is not
d) was not
24) I ____ got a family.
a) has
b) is
c) am
d) have
25) Too ____ salt is not good for you.
a) much
b) many
c) few
d) great
26) Most of the Earth’s surface _______ by water.
a) be covered
b) had covered
c) covered
d) is covered
27) The concert will begin ____ fifteen minutes.
a) on
b) in
c) with
d) about
a) is work
b) works
c) working
d) work
29) When I saw the girl I was sure I _______ her before.
a) meet
b) met
c) have met
d) had met
30) If you want to get a good job, you ________ learn foreign languages.
a) Ought
b) may
c) should
d) can
БЛОК 2
Multiple choice questions
1) Pigs are primarily used for the production of …
a) meat
b) lamb
c) beef
d) poultry
2) In the past 25 years there has been a market trend towards more economically efficient and high density livestock production. This means:
a) More but small farms
b) Fewer but larger pig farms
c) A lot of agro holdings
d) Few agro holdings
3) Farrowing, Grower, and Farrow to Finish
a) In farrowing, many piglets are born and raised in farrowing crates adjacent to one another. Once a viral or bacterial disease is introduced it spreads quickly to all litters due to close confinement. This causes high morbidity and mortality rates. Most commonly and primarily these diseases are;
b) Pigs are primarily used for the production of;
c) Pig farming is grouped into 3 sectors;
d) Pigs are usually marketed at which weight?
4) Meat
a) Pigs are primarily used for the production of;
b) Pigs are usually marketed at which weight?
c) Pigs chosen for reproduction are sent to which unit?
d) Piglets are taken away from the sow and weaned;
5) Farrowing room.
a) The 3 most common intestinal or respiratory diseases in piglets are;
b) The sows give birth and are held in farrowing crates where they nurse the piglets as required in which room?
c) The benchmark for production in the farrowing unit is;
d) Pregnant pigs are sent to the gestation unit for the duration of their pregnancy which is
6) Livestock breeding…..cattle-breeding, pig-growing, poultry-breeding, etc.
a) comprises
b) comprise
c) is comprised
d) was comprised
7) Increasing the production of meat, milk and wool can be…..by raising productivity and also by increasing the heads of livestock and the amount of poultry.
a) achieved
b) achieve
c) achieving
d) achieves
8) 25kg usually at 2 months of age before being transferred to the grower operations.
a) Pigs are usually marketed at which weight?
b) In the nursery unit pigs are fed a special diet until they weigh;
c) The benchmark for production in the farrowing unit is;
d) In the past 25 years there has been a market trend towards more economically efficient and high density livestock production. This means;
9) Responsible for every unit and aspect of raising a pig. Houses approximately 50% of Ontario pigs. Each unit usually in separate buildings, sometimes miles apart even though on the same farm. This reduces impact of possible disease.
a. Farrowing Operations;
b. Farrow to Finish Operations;
d. In farrowing, many piglets are born and raised in farrowing crates adjacent to one another. Once a viral or bacterial disease is introduced it spreads quickly to all litters due to close confinement. This causes high morbidity and mortality rates. Most commonly and primarily these diseases are;
10) Intestinal, and respiratory.
a) Farrowing Operations;
b) In farrowing, many piglets are born and raised in farrowing crates adjacent to one another. Once a viral or bacterial disease is introduced it spreads quickly to all litters due to close confinement. This causes high morbidity and mortality rates. Most commonly and primarily these diseases are;
c) Pig farming is grouped into 3 sectors;
d) Ontario is responsible for what percentage of Canadian pork production?
BUSINESS LETTER
Choose the correct answer
1) Dear Charles I thought it was ___ time I wrote to you and told you what I've been up to.
a) in
b) about
c) at
d) by
2) Putting it ___ I should be delighted if you would agree to be my best man at our wedding.
a) easily
b) quietly
c) fairly
d) simply
3) After all why should you two continue to be free and I have to give up my ___?
a) latitude
b) liberty
c) scope
d) immunity
4) Dear Sir, having read your advertisement, I should like to ___ this letter as my application for the post of marketing manager.
a) deliver
b) submit
c) return
d) send
5) Perhaps I should explain the ___ reason for working in a restaurant as a waiter in preparation for a marketing job.
a) underground
b) undercover
c) understanding
d) underlying
6) I am sure I could very easily ___ all the requirements of the job.
a) complete
b) fulfil
c) commit
d) finish
7) Finally I look forward to ___ from you and as you will understand I don't want to 'wait' very long.
Yours faithfully, I.A.M. Hopeful.
a) hear
b) hearing
c) heard
d) hears
8) Define the type of letter.
Dear representatives of Hyatt hotel,
My name is Susan Muller. I stayed at your hotel from December 5 to December 15, 2012. I’d like to ask you a favor. The thing is that I forgot my gloves from Louis Vuitton in my room-556. Could you please check if this is so? I’d be very grateful if you send them to me by post. I’ll reimburse the post cost immediately.
Thanks for your time and consideration.
Sincerely, Susan.
a) letter of complaint
b) request letter
c) letter of invitation
d) letter of appreciation
9) Which of the following is NOT a suitable way to end a formal letter?
a) yours faithfully
b) yours sincerely
c) best wishes
d) love
10) Define the type of letter.
Thank you for the beautiful vase. I will always be reminded of your valuable support and I’m blessed to have such a friend.
Love, Diana
a) letter of appreciation
b) request letter
c) letter of complaint
d) letter of invitation
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
Animal husbandry is the science of looking after and breeding animals — specifically those that are used in agriculture, to provide products, for research purposes or as domestic pets. The subject covers a wide range of activities, including care and grooming, livestock farming, accommodation and hygiene. The study also overlaps with many other disciplines, such as agriculture, veterinary science and genetics. Not all people involved in husbandry will necessarily take part in all these activities or require knowledge of other disciplines. In many parts of the world, people are essentially practicing animal husbandry through being farmers, ranchers, sheepherders, or simply taking care of large groups of livestock.
Task 1. Answer the questions. Give brief information.
1. What is the situation with animal husbandry in your region?
2. What animals are breeded in your region?
3. What animals are profitable from the economics point of view?
Task 2. Give correct answers.
1.The type of food and feeding frequency are based on five factors. What are they?
Correct answers:
1. Activity level
2. Breed
3. Age
4. Health status
5. Reproductive condition (pregnant or not)
2. List the six basic nutrients:
Correct answers:
1. Proteins
2. Fats
3. Carbohydrates
4. Water
5. Vitamins
6. Minerals
3. What steps should be followed for time-controlled feeding?
Correct answers:
1. Food is offered and the animal is allowed access for only 5-10 min
2. Remaining food taken away after that time
Task 3. Make a presentation about the most profitable breeds of animals which can become a brand not only in your region.
Вариант 2
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1. American mothers often think of ... sons as future Presidents.
a) them c) their
b) they d) theirs
2. Every generation remembers ... youth.
a) it c) her
b) his d) its
3. He’s ... at arts than at science.
a) more good c) best
b) better d) more better
4. Education mirrors society, doesn’t it? ...
a) No, it does. c) No, it don’t.
b) Yes, it does. d) Yes, it doesn’t.
5. Both of them ... graduate work at Harvard now.
a) does c) are doing
b) were doing d) are done
6. The problem ... a new shape by now.
a) acquire c) has acquired
b) acquired d) is acquired
7. New methods and fresh approaches ... nowadays.
b) are required d) required
8. A friend, comparing their common backgrounds, suggested that they ...
pretty much alike.
a) are c) was
b) were d) being
9. ... a chance of stability because everything is going well.
a) There are c) There were
b) There is d) It was
10. To become very rich you ... by a combination of remarkable circumstances.
a) have to be helped c) don’t have to be helped
b) has to be helped d) not have to be helped
11. Discussion should ... to develop judgment and discrimination.
a) to be used c) be using
b) to be using d) be used
12. British newspapers ... be divided into the following groups: national and local, quality and popular.
a) can c) may
b) must d) will
13. ... a number of remarkable traditions in this country. ... a nation of conservative people.
a) there is c) they are
b) there are d) it is
14. Among members of the British Parliament many ... public school.
a) has attended c) had attended
b) are attended d) were attended
15. Unfortunately I had no … to help me.
a) some c) one
b) any d) all
16. The gift of speech … not often … by the power of thought.
a) were accompanied c) is accompanied
b) are accompanied d) be accompanied
17. 1. If I ___ my entrance exams I ___ the happiest man in the world.
A) shall pass / would be
B) passed / am
C) passed / would have been
D) pass / shall be
18. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will be / doing / come
B) did / will not come
C) will / do / doesn’t come
D) have / done / came
19. 3. Max didn’t _____ yesterday afternoon; he _____ at home.
A) go out / stayed
B) go out / stay
C) went out / stayed
D) went out / stay
20. 4. A: _____ you _____ Jane last month?
B: No, I _____ .
A) saw / didn’t
B) Did / see / didn’t
C) Did / saw / didn’t
D) Did / see / did
21. Why … you … my breakfast before I came back? Were you so hungry?
a) have/eaten
b) has/eaten
c) had/eaten
d) did/ate
22. … your mother … the table (накрывать на стол) by the time you were back from Canada?
a) has/laid
b) had/lad
c) had/laid
d) had/lying
23. She …a member of our organization for more than 10 years.
a) has/be
b) have/been
c) was
d) has/been
24. 8. He’s the 10th person who …me what is the weather today this morning!
a) has/ask
c) had/asked
d) was/asked
25. Where _____ on holidays?
A) you go
B) do you go
C) do you going
D) are you go
26. Every morning Tessa _____ at 7.30.
A) is getting up
B) got up
C) get up
D) gets up
27. I _____ a new flat a few months ago.
A) bought
B) have been buying
C) have bought
D) buy
28. If you had video, you _____ record it yourself tonight.
A) could
B) can
C) must
D) may
29. This _____ be the right road. There is no other way.
A) had better
B) must
C) have to
D) would rather
30. Please, tell me something ___ than this old joke.
A) interesting
B) less interesting
C) more interesting
D) the most interesting
BUSINESS LETTER
1) Unjumble the parts of the business letter
1. Corporate Services
Riviera Industries Inc.
245 Dearborn Park Road
Chicago, Il 60610
2. November 5, 2012
3. Dear Ms. Campion:
4. It was a pleasure meeting you briefly at last week's Board of Trade event. After our chat at last week's meeting, it occurred to me that with Riviera approaching its 50th anniversary, it would be the perfect occasion to produce a Corporate History to celebrate your company's first half-century. With Riviera's 50th just around the corner, I'm sure that you have been thinking about ways to make that anniversary a special one. Accordingly, I would very much like to meet with you and show you some of the corporate work we have done, and brief you further on our services.
5. Stand By Me Records
123 Rose Street
Albuquerque, NM 02110
6. Raymond Gaudet
Manager, Corporate Programs
Key for a business letter : 2, 1, 5, 3, 4, 6
2) Types of Business Letter:
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
The FIABCI (Federacion Internationale Administrateurs de Bien Conselis Immobilieres) is staging the FIABCI World Congress on July 19-23, 2010 in Beijing, China. Kindly inform every member of the sales force to mark the date, since we have signed up as one of the participating firms. I would appreciate it if you would encourage everyone to go, and provide me with the names of those who will be attending no later than the 30th of June. We will, of course, pay the entrance fees for all those attending.
……………………………………………………………………………………………………
a) Order Letter
b) Letter of Complaint
c) Memo
d) Cover Letter
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
………………………
I’m writing this letter to bring your attention that I’m not satisfied with the quality of services provided at your company. I’m talking about the services I took on March 14th 2012 and want to let you know I was very upset with your staff’s performance. They used to deal with me quite inefficiently and did not show their interest which they must show while dealing with their regular customers.
………………………………………………………………………………………………….
a) Cover Letter
b) Inquiry Letter
c) Letter of Recommendation
d) Letter of Complaint
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
As farm animals became domesticated, and as humans began to keep certain species as pets, breeding techniques developed that allowed the creation and maintenance, over many generations, of desirable characteristics. These might include a docile temperament, high milk yield in cattle, or hunting and tracking skills in dogs. The idea was to identify useful traits and breed suitable animals with one another. Offspring with the correct characteristics would then be selected for further breeding. Today, these techniques have been improved by knowledge of genetics, and augmented by new methods, such as artificial insemination and the transfer of embryos to surrogate mothers.
As of 2013, one of the biggest growth areas may be the genetic engineering of livestock. This allows the creation of animals with improved characteristics through the transfer of genetic material. It can achieve the desired results much more quickly than selective breeding, and opens up many new possibilities. It may be possible to not only improve meat and milk yields, but to provide healthier and more nutritious food, and even to farm animals that produce useful drugs.
Task 1. Please, give names to the paragraphs.
? The genetic engineering of livestock
? Breeding techniques
Task 2. What are pros and cons of using modern breeding techniques?
Task 3. Describe what modern breeding techniques are used in farms of your region.
Вариант 3
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will / do / doesn’t come
B) did / will not come
C) do / didn’t / come
D) have / done / came
2. If he ___ in Tokyo he ___ us.
A) was / will visit
B) were / would visit
C) will be / will visit
D) is / would visit
3. When John made his mind (решится) to sign up for (записаться) English course, Tom …already … it.
a) had/done
b) have/done
c) did/do
d) has/done
4. When I went to school I was very scared because I … not … my previous homework.
a) had/done
b) have/dove
c) did/do
d) was/doing
5. You _____ be hungry. You had no lunch.
A) can’t
B) shouldn’t
C) must
D) couldn’t
6. A: I’ve got toothache. B: You’d _____ go to the dentist.
A) better
B) should
C) used to
D) must
7. Tom, this is Jack. ... father works at our school.
a) their
b) her
c) our
8. Your English is much ___ now. You’ve made___ mistakes this time.
A) best / least
B) better / less
C) the best / less
D) good / less
9. She said the letter was personal and didn't let me ..... it.
A) reading
B) read
C) to read
D) read to
10. She didn't want her child ...... to hospital.
A) to take
B) take
C) to taken
D) to be taken
11. Is it true that you … to find me all day long?
a) has been tried
b) have been
c) have called
d) have been trying
12. Anna ... a good job.
a) finds
b) has found
c) founded
d) has been finding
13. We _____ leave now or we’ll be late.
A) has to
B) must
C) can
D) will
14. My teachers always expected me _____ well in exams.
A) did
B) doing
C) do
D) to do
15. Last year we managed _____ a holiday that suited everyone.
A) found
B) to find
C) find
D) finding
16. He says, “You are right.”
a) he says that I am right
b) he says which I right
c) he says I was right
d) he said I are right
17. He said, “I have changed my opinion.”
a) he said that he had changed his opinion
b) he said that he have changed his opinion
c) he said that he would have changed his opinion
d) he said that he changed his opinion
18. I hope that the truth ___ very soon.
A) will find out
B) will be finding out
C) is found out
D) will be found out
19. The sports competitions which ___ on Sunday ___ by a lot of people.
A) are held / will be visited
B) was held / will visit
C) will held / will visit
D) will be held / will be visited
20. The business letter ___ just ___ .
A) is / written
B) has / been written
C) was / written
D) were / written
21. I asked them, “Have you been to Africa?”
a) I asked them whether they had been to Africa
c) I asked them whether they were to Africa
d) I asked them whether they would be to Africa
22. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
c) he asked us what our names are
d) he asked us what our names were
23. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
b) she told me to not talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
24. We began _____ about next year’s holiday two months ago.
A) talked
B) talking
C) talks
D) talk
25. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
b) she told me to not talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
26. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
c) he asked us what our names are
d) he asked us what our names were
27. They prefer _____ in a swimming pool all day.
A) playing
B) plays
C) to play
D) to playing
28. The dentist told me _____ more careful when I brush my teeth.
A) will be
B) being
C) to be
D) be
29. My family is trying _____ where to go on holiday.
A) decided
B) decide
C) to decide
D) deciding
30. You _____ get the 8.45 train. It doesn’t stop at Yorkshire.
A) had better
B) mustn’t
C) should
D) don’t have to
БЛОК 2
Give an explanation of these words and expressions
Body conditioning score Method of subjectively qualifying body fat reserves
Forage Feeds made up of most or all plant
By-product feeds Residues of food-processing industry
Herbivore Plant eater
Obesity Most common nutritional disorder of pets
Portion-control feeding Daily portion offered either in single feeding or divided into several portions
Free-choice feeding (adlibitum, adlib feeding) Access to food 24 hours a day
Time-control feeding Portion fed with access for only 10-15 minutes
Water Foundation for metabolism of all nutrients in the body
Essential amino acids Amino acid that cannot be synthesized in the body
Nonessential amino acids Amino acid that is synthesized in the body
Nutrient Any constituent of food that can be ingest to support life
Carnivore Meat eater
Water-soluble vitamins Vitamins absorbed from the small intestines-excess amount excreted in urine
Fat-soluble vitamins Vitamins metabolized and stored in the liver
2. Fats
3. Carbohydrates
4. Water
5. Vitamins
6. Minerals
Name five dietary mineral named in this chapter: 1. Calcium
2. Phosphorous
3. Potassium
4. Sodium or magnesium
5. Chloride or copper
What steps should be followed for time-controlled feeding: 1. Food is offered and the animal is allowed access for only 5-10 min
2. Remaining food taken away after that time
List vitamins that may be required in older dogs: 1. Zinc
2. Copper
3. Vitamin A
4. Vitamin B
5. Vitamin E
Obesity may predispose pets to what three things? 1. Diabetes Mellitus
2. Cardiovascular Disease
3. Skeletal problems
Describe techniques used to enhance aroma and taste of food for cats: 1. Warming canned food nobody temperature in the microwave
2. Applying garlic powder to canned food before it is warmed
3. Adding aromatic food stuff such as clam juice or bits of canned fish
Name three reasons that homemade diets are not always the best for a pet:
1. Most homemade diet recipes have not been analyzed for adequacy
2. Posses ingredients that are hard to come by (get)
3. Ingredients that are hard to reproduce consistently
What does the acronym AAFCO stand for? Association of American Feed Control Officials
Total parenteral nutrition is a practical alternative for patients with what three conditions? 1. Unable to absorb nutrients in the GI tract
2. Rest GI tract
3. Cannot swallow
Parenteral In IV line
Enteral By tube through GI tract
BCS Body-Conditioning Score
Preventive medic involves these three major components: 1. Husbandry
2. Vaccination
3. Prevention through medication and sanitation
The type of food and feeding frequency are based on five factors: 1. Activity level
2. Breed
3. Age
4. Health status
5. Reproductive condition (pregnant or not)
A hospitalized patient is a candidate for nutritional support if the following occur: 1. Losed more than 10% of body weight
2. Decreased appetite or anorexia, decrease body condition
3. Vomiting, diarrhea, trauma or wounds
List the fat-soluble vitamins: 1. A (vision, skin, respiratory)
2. D (absorbs calcium)
3. E
4. K (blood clotting)
Gross lesions are described by what five characteristics? 1. Location
2. Color
3. Size
4. Texture
5. Appearance
Diet selection used in enteral nutritional support is based on: 1. Caloric density
2. Diameter of feeding tube
3. Daily caloric needs of the patient
List four types of factors that predispose an animal to disease: 1. Genetic factors
2. Dietary factors
3. Environmental factors
4. Metabolic factors (body metabolizing things different)
2. Appetite
3. Drinking
4. Elimination or urine and bowel movements
Essential protein in cats? Taurine (cats need this from their food)
Energy is used for? Metabolism
Dietary protein is used for? Building body tissue
Cow's milk is not a proper substitute for mother's milk in neonatal puppies because cow's milk is lacking? Protein and lactose
Diets for active dogs must have enhanced levels of? Fat
Phosphorous should be limited in older dogs owing to detrimental effects on? Kidney
Prevention of uroliths involves manipulation of the dietary intake of minerals, water and: Fiber
Although canned food has greater palatability, its use raises some concerns for the health of the ? Teeth
A patient is a candidate for nutritional support if the animal has? 1. Lost more than 10% of body weight
2. Diarrhea with body-conditioning loss
3. Organ dysfunction
The route of nutritional support can be? Enteral and parenteral
Organic compounds made of chains of amino acids: Carbon, hydrogen, oxygen and nitrogen
Nutrient that contains more energy per unit of weight than any other: Fat
Building block of protein Amino acids
An essential mineral: Sodium Chloride
Route of delivery of nutrients directly into the stomach: Enteral
BUSINESS LETTER
1) Расположите части делового письма в правильном порядке.
Укажите порядковый номер для всех вариантов ответов:
7 Sincerely yours,
8 Tom Curtis
2 16 June, 2011
4 Dear Mr Hunt,
1 Merson Electronics
Cavendish House Worple Way
Bristol BS1 7QX
5 I am writing to confirm the arrangements for Dr Robinson's visit to your factory next month. She will be arriving at Changi Airport on flight BA 873 at 15.00 on 8 July. I would be grateful if you could arrange for a car to meet her at the airport and take her to the Raffles Hotel where she will be staying for the first part of her trip.
3 Pansing International
100 Industrial Rd
Singapore 1953
Correct answer:
2) Перед вами конверт:
Соотнесите информацию под определенным номером на конверте с тем, что она обозначает.
Укажите порядковый номер для всех вариантов ответов:
the town in the mailing address
the addressee’s house number
the country in the mailing address
the country the letter comes from
the town the letter comes from
the sender
3) Определите, к какому виду делового документа относится представленный ниже отрывок.
а) Inquiry Letter
b) Cover Letter
c) Memo
d) Letter of complaint
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
Pursuing a career in this area can mean anything from continuing the family farming business to obtaining academic qualifications in specialist topics. Many universities and colleges offer degree courses in animal husbandry, in particular aspects of the subject, and in related subjects. People who take undergraduate degrees in this subject may be less interested in caring for livestock, and more likely to specialize with graduate degrees in veterinary medicine, pharmacy specializing in animals, or in
Specialists in animal husbandry may try to address particular problems, for example methods for preventing mastitis in cows, or the specific requirements of shelters for pigs. As many farms have become more industrialized, calculating optimum accommodation space may be a focus. Some people who raise livestock may also take classes in animal husbandry to learn how to do certain things, such as how to dock tails, make use of the newest technology to milk cattle, or breed them using artificial insemination techniques.
Aside from agriculture, one of the largest areas in which husbandry is employed is in the raising of animals for scientific and medical research. Trials of new drugs and testing of chemicals for safety often require that large numbers are raised and kept in identical conditions, so that valid comparisons can be made between different groups. It is also essential that animals used for testing are healthy. This involves carefully regulating a number of different factors, such as temperature, ventilation, lighting and sanitation, as well as food and water. A detailed knowledge of the needs of specific species is required.
Task 1. Give names to the paragraphs.
? The career in the area of animal breeding.
? Animal husbandry in practice.
? The questions of raising of animals for scientific and medical research
Task 2.
1. Total parenteral nutrition is a practical alternative for patients with what three conditions?
a. Unable to absorb nutrients in the GI tract
b. Rest GI tract
c. Cannot swallow
2. Preventive medic involves these three major components:
a. Husbandry
b. Vaccination
c. Prevention through medication and sanitation
3. Gross lesions are described by what five characteristics?
a. Location
b. Color
c. Size
d. Texture
e. Appearance
Task 3. Give pros and cons of the profession of animal breeder.
The branch of science, which deals with the study of various breeds of domesticated animals and their management for obtaining better products and services from them is termed animal husbandry (the term husbandry comes from ‘husband’ which means one who takes care). • Milk giving (milch) animals: Cows, buffaloes and goats who give us milk. • Meat and egg giving animals: Pigs, cattle, goat, sheep, fowls and ducks which are the main source of meat. From hens and ducks we get eggs. • Working (draught) animals: Bullocks, buffaloes, camels and horses are draught animals used for doing work in the field and for transportation of goods and human beings. Mules are also used especially by the army to take things from one place to another in the hilly areas. We also get horns, feathers and leather from some of these animals which can be used for making various things. Their urine and droppings help to make the soil fertile by acting as manure. 32.9.1 Need for animal husbandry We have a large number of animals in our country. Yet we do not get as much food from these animals as we possibly can and need for our large population. Besides the food, which we get from animals, we need them to do a lot of our work. In India, we have about 80.4 million cattle, which work in the fields. If we take the ratio of working cattle to the area of land, which is being used for cultivation we find that only two individuals of cattle are available to plough 3.8 hectares of land.Agricultural Practices and Animal Husbandry : 295 : You all know that cattle wastes like urine and faeces are natural manure which enrich our soil. Unfortunately, in India we do not use all the cowdung available and a lot of it goes waste. Gobar gas plants have been developed so that we can make use of the cattle dung both for fuel as well as to make manure. Thus, we find that animal husbandry is a very important field which helps us to improve our livestock and other useful animals and make the maximum use of them. 32.9.2 Management of livestock When we study about improving our livestock we learn how they must be sheltered, fed, and mated, what kind of drinking water should be given to them and how the sick and diseased animals ought to be treated? This way we learn to manage our livestock for better production and utilization. 1. Feeding of animals All animals must be fed properly. The food should contain the requisite nutrients i.e. carbohydrates, proteins, fats, minerals, vitamins and water. The food which is given to cattle can be divided into two categories: • Concentrates like cotton seeds, oilcakes, cereal grains, bran etc. They are very rich in most of the nutrients. • Roughage includes fibrous and rough food like straw and stems of cereal crops. Generally roughage has a low nutrient content. An average Indian cow eats about 15-20 kg of green fodder and 4 to 5 kg drygrass, which is mixed with a sufficient amount of grain. A cow drinks about 32 litres of water. Goat and sheep eat grass, herbs and waste products from the farms. Pigs are usually given cereals and their products to eat. Poultry birds are given a mixed feed consisting of cereals, bone meal, minerals and vitamins. 2. Housing of animals We must protect our animals from too much heat, rain and cold. We must, therefore, be careful where we house them. Their houses should have proper sanitation and ventilation. Too many animals should never be kept in a small space.
Text 2
Different animals require different types of houses. Hens and fowls are kept in cages while sheep and goats stay in open yard, which is partially covered with roof made of straw. This open yard should have a hedge of iron wires all around to prevent the animals from running away. 3. Water and its supply To keep these animals healthy they should be given clean water to drink and in sufficient quantities. For example, on an average a cow consumes about 27-36L of water, pigs require 5-23L, camel 8-90L and
Оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности. При ответе на вопросы экзаменационного билета студентом допущены несущественные ошибки. Задача решена правильно или ее решение содержало несущественную ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой. При ответе на экзаменационные вопросы и при выполнении экзаменационных заданий обучающийся допускает погрешности, но обладает необходимыми знаниями для устранения ошибок под руководством преподавателя. Решение задачи содержит ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности.
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой.
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
оценка «хорошо» (71-85 баллов) - основанием для снижения оценки может служить нечеткое представление сущности и результатов исследований на защите, или затруднения при ответах на вопросы, или недостаточный уровень качества оформления текстовой части и иллюстративных материалов, или отсутствие последних;
оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) - дополнительное снижение оценки может быть вызвано выполнением работы не в полном объеме, или неспособностью студента правильно интерпретировать полученные результаты, или неверными ответами на вопросы по существу проделанной работы;
оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) - выставление этой оценки осуществляется при несамостоятельном выполнении работы, или при неспособности студента пояснить ее основные положения, или в случае фальсификации результатов, или установленного плагиата.
зачет /оценка «отлично» (86-100 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала с соответствующими выводами и /или обоснованными расчетами, предложениями; не содержит ошибок;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует продвинутый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала, допущены небольшие неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит незначительные ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует базовый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, материал изложен последовательно, допущены неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- присутствуют элементы научного исследования, творческий подход к решению поставленных задач проявляется незначительно;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует пороговый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен не в соответствии с заданием, материалы не подтверждены соответствующими выводами и/или обоснованными расчетами, предложениями; текстовая часть отчета содержит многочисленные ошибки;
- отчет выполнен с использованием современных пакетов компьютерных программ, информационных технологий и информационных ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета показывает не сформированность компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет имеет отрицательную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– правильность ответа по содержанию задания (учитывается количество и характер ошибок при ответе);
– полнота и глубина ответа (учитывается количество усвоенных фактов, понятий и т.п.);
– сознательность ответа (учитывается понимание излагаемого материала);
– логика изложения материала (учитывается умение строить целостный, последовательный рассказ, грамотно пользоваться специальной терминологией);
– использование дополнительного материала;
– рациональность использования времени, отведенного на задание (не одобряется затянутость выполнения задания, устного ответа во времени, с учетом индивидуальных особенностей обучающихся).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- теоретический уровень знаний;
- качество ответов на вопросы;
- подкрепление материалов фактическими данными (статистические данные или др.);
- практическая ценность материала;
- способность делать выводы;
- способность отстаивать собственную точку зрения;
- способность ориентироваться в представленном материале;
- степень участия в общей дискуссии.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(дискуссии, полемики, диспута, дебатов)
«отлично»
используется терминология; показано умение иллюстрировать теоретические положения конкретными примерами, применять их в новой ситуации; высказывать свою точку зрения.
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– правильность формулировки и использования понятий и категорий;
– правильность выполнения заданий/ решения задач;
– аккуратность оформления работы и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(обязательно для дисциплин, где по УП предусмотрена контрольная работа)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Примерные критерии оценивания:
– правильность выполнения задания на практическую/лабораторную работу в соответствии с вариантом;
– степень усвоения теоретического материала по теме практической /лабораторной работы;
– способность продемонстрировать преподавателю навыки работы в инструментальной программной среде, а также применить их к решению типовых задач, отличных от варианта задания;
– качество подготовки отчета по практической / лабораторной работе;
и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания практических занятий (лабораторных работ):
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
В качестве критериев могут быть выбраны, например:
– соответствие срока сдачи работы установленному преподавателем;
– соответствие содержания и оформления работы предъявленным требованиям;
– способность выполнять вычисления;
– умение использовать полученные ранее знания и навыки для решения конкретных задач;
– умение отвечать на вопросы, делать выводы, пользоваться профессиональной и общей лексикой;
– обоснованность решения и соответствие методике (алгоритму) расчетов;
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
расчетно-графической работы, работы на тренажере
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Материалы тестовых заданий следует сгруппировать по темам/разделам изучаемой дисциплины (модуля) в следующем виде:
Тема (темы) / Раздел дисциплины (модуля)
Тестовые задания по данной теме (темам)/Разделу с указанием правильных ответов.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- отношение правильно выполненных заданий к общему их количеству
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Задачи реконструктивного уровня
Задачи творческого уровня
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота знаний теоретического контролируемого материала;
– полнота знаний практического контролируемого материала, демонстрация умений и навыков решения типовых задач, выполнения типовых заданий/упражнений/казусов;
– умение самостоятельно решать проблему/задачу на основе изученных методов, приемов, технологий;
– умение ясно, четко, логично и грамотно излагать собственные размышления, делать умозаключения и выводы;
– полнота и правильность выполнения задания.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
(рефератов, докладов, сообщений)
для учета в рейтинге (оценка)
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ четко структурирован и выстроен в заданной логике. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа укладывается в заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументировано излагать собственную точку зрения. Видно уверенное владение освоенным материалом, изложение сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Высокая степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала: стилистические обороты, манера изложения, словарный запас. Отсутствуют стилистические и орфографические ошибки в тексте.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
– степень владения понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины;
– знание фактического материала, отсутствие фактических ошибок;
– умение логически выстроить материал ответа;
– умение аргументировать предложенные подходы и решения, сделанные выводы;
– степень самостоятельности, грамотности, оригинальности в представлении материала (стилистические обороты, манера изложения, словарный запас, отсутствие или наличие грамматических ошибок);
– выполнение требований к оформлению работы.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся).
Примерная шкала оценивания письменных работ:
Продемонстрировано владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (уместность употребления, аббревиатуры, толкование и т.д.), отсутствуют ошибки в употреблении терминов.
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ в достаточной степени структурирован и выстроен в заданной логике без нарушений общего смысла. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа незначительно превышает заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументированно излагать собственную точку зрения, но аргументация не всегда убедительна. Изложение лишь отчасти сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Достаточная степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала. Встречаются мелкие и не искажающие смысла ошибки в стилистике, стилистические штампы. Есть 1–2 орфографические ошибки.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано достаточное владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины, есть ошибки в употреблении и трактовке терминов, расшифровке аббревиатур.
Ошибки в использовании категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ плохо структурирован, нарушена заданная логика. Части ответа логически разорваны, нет связок между ними. Ошибки в представлении логической структуры проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа в существенной степени (на 25–30%) отклоняется от заданных рамок.
Нет собственной точки зрения либо она слабо аргументирована. Примеры, приведенные в ответе в качестве практических иллюстраций, в малой степени соответствуют изложенным теоретическим аспектам.
Текст работы примерно наполовину представляет собой стандартные обороты и фразы из учебника/лекций. Обилие ошибок в стилистике, много стилистических штампов. Есть 3–5 орфографических ошибок.
Работа выполнена не очень аккуратно, встречаются помарки и исправления.
Продемонстрировано крайне слабое владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (неуместность употребления, неверные аббревиатуры, искаженное
Продемонстрировано крайне низкое (отрывочное) знание фактического материала, много фактических ошибок – практически все факты (данные) либо искажены, либо неверны.
Ответ представляет собой сплошной текст без структурирования, нарушена заданная логика. Части ответа не взаимосвязаны логически. Нарушена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа более чем в 2 раза меньше или превышает заданный. Показаны неверные ассоциативные взаимосвязи категорий и терминов дисциплины.
Отсутствует аргументация изложенной точки зрения, нет собственной позиции. Отсутствуют примеры из практики либо они неадекватны.
Текст ответа представляет полную кальку текста учебника/лекций. Стилистические ошибки приводят к существенному искажению смысла. Большое число орфографических ошибок в тексте (более 10 на страницу).
Работа выполнена неаккуратно, с обилием помарок и исправлений. В работе один абзац и больше позаимствован из какого-либо источника без ссылки на него.
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- соответствие решения сформулированным в кейсе вопросам (адекватность проблеме и рынку);
- оригинальность подхода (новаторство, креативность);
- применимость решения на практике;
- глубина проработки проблемы (обоснованность решения, наличие альтернативных вариантов, прогнозирование возможных проблем, комплексность решения).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Концепция игры
Роли:
Задания (вопросы, проблемные ситуации и др.)
Ожидаемый (е) результат(ы)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
качество усвоения информации;
выступление;
содержание вопроса;
качество ответов на вопросы;
значимость дополнений, возражений, предложений;
уровень делового сотрудничества;
соблюдение правил деловой игры;
соблюдение регламента;
активность;
правильное применение профессиональной лексики.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
для учета в рейтинге (оценка)
Индивидуальные творческие задания (проекты):
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- актуальность темы;
- соответствие содержания работы выбранной тематике;
- соответствие содержания и оформления работы установленным требованиям;
- обоснованность результатов и выводов, оригинальность идеи;
- новизна полученных данных;
- личный вклад обучающихся;
- возможности практического использования полученных данных.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
п/п