учреждение высшего образования
«Бурятская государственная сельскохозяйственная академия имени В.Р. Филиппова»
Агрономический факультет
Общее земледелие
в учебном плане
является дисциплиной обязательной для изучения
Семестр 1
Зав. кафедрой Соболев В.А.
п/п
на заседании кафедры
Заведующий кафедрой
Гармаева С.И.
(представитель работодателя)
Задачи: Задачами освоения дисциплины являются:
- совершенствование лингвистической компетенции обучающихся, т.е. углубление знаний о структуре, системных связях, функционировании лингвистических единиц изучаемого языка в научных текстах различных жанров и в различных ситуациях устного и письменного профессионального научного общения;
- совершенствование специальной профессиональной (научной и научно-методической) компетенции, т.е. углубление навыков анализа текста, перевода, реферирования, аннотирования текстов по специальности, а также навыков формирования письменного высказывания на научную тематику;
- совершенствование коммуникативной компетенции обучающегося, что предполагает развитие навыков устного и письменного общения на иностранном языке в различных профессиональных ситуациях (собеседование, написание делового письма);
- развитие социолингвистической компетенции, что включает углубление фоновых знаний о научном сообществе в странах изучаемого языка, а также совершенствование знаний и умений, необходимых для наиболее эффективного использования языковых навыков в различных сферах профессионального и научного общения в иноязычной среде.
форма текущего контроля успеваемости)
работ
1. Предлоги
2. Степени сравнения
3. Соединительные слова и фразы
4. Времена: пассив/актив. залог
5. Инфинитив, причастие, герундий
6. Условные предложения
7. Словообразование
8. Усилительные конструкции
9. Модальные глаголы
10. Атрибутивные группы
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Microsoft OfficeProPlus 2016 RUS OLP NL Acdmc. Договор № ПП-61/2015 г. О поставке программных продуктов от 9 декабря 2015 года
Microsoft Windows Vista Business Russian Upgrade Academic OPEN No Level Государственный контракт № 25 от 1 апреля 2008 года
http://www.garant.ru/
- использование специализированных (адаптированных) рабочих программ дисциплин (модулей) и методов обучения и воспитания, включая наличие альтернативной версии официального сайта организации в сети «Интернет» для слабовидящих;
- использование специальных учебников, учебных пособий и других учебно-методических материалов, включая альтернативные форматы печатных материалов (крупный шрифт или аудиофайлы);
- использование специальных технических средств обучения (мультимедийное оборудование, оргтехника и иные средства) коллективного и индивидуального пользования, включая установку
мониторов с возможностью трансляции субтитров, обеспечение надлежащими звуковыми
воспроизведениями информации;
- предоставление услуг ассистента (при необходимости), оказывающего обучающимся необходимую техническую помощь или услуги сурдопереводчиков / тифлосурдопереводчиков;
- проведение групповых и индивидуальных коррекционных занятий для разъяснения отдельных вопросов изучаемой дисциплины (модуля);
- проведение процедуры оценивания результатов обучения возможно с учетом особенностей нозологий (устно, письменно на бумаге, письменно на компьютере, в форме тестирования и т.п.) при использовании доступной формы предоставления заданий оценочных средств и ответов на задания (в печатной форме увеличенным шрифтом, в форме аудиозаписи, в форме электронного документа, задания зачитываются ассистентом, задания предоставляются с использованием сурдоперевода) с
использованием дополнительного времени для подготовки ответа;
- обеспечение беспрепятственного доступа обучающимся в учебные помещения, туалетные и другие помещения организации, а также пребывания в указанных помещениях (наличие пандусов, поручней, расширенных дверных проемов и других приспособлений);
- обеспечение сочетания онлайн и офлайн технологий, а также индивидуальных и коллективных форм работы в учебном процессе, осуществляемом с использованием дистанционных образовательных технологий;
- и другие условия, без которых невозможно или затруднено освоение ОПОП ВО.
В целях реализации ОПОП ВО в академии оборудована безбарьерная среда, учитывающая потребности лиц с нарушением зрения, с нарушениями слуха, с нарушениями опорно-двигательного
аппарата. Территория соответствует условиям беспрепятственного, безопасного и удобного передвижения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья. Вход в учебный корпус
оборудован пандусами, стекла входных дверей обозначены специальными знаками для слабовидящих, используется система Брайля. Сотрудники охраны знают порядок действий при прибытии в академию лица с ограниченными возможностями. В академии создана толерантная социокультурная среда, осуществляется необходимое сопровождение образовательного процесса,
при необходимости предоставляется волонтерская помощь обучающимся инвалидам и лицам с ограниченными возможностями здоровья.
2. Оценочные материалы является составной частью нормативно-методического обеспечения системы оценки качества освоения обучающимися указанной дисциплины (модуля).
3. При помощи оценочных материалов осуществляется контроль и управление процессом формирования обучающимися компетенций, из числа предусмотренных ФГОС ВО в качестве результатов освоения дисциплины (модуля).
4. Оценочные материалы по дисциплине (модулю) включают в себя:
- оценочные средства, применяемые при промежуточной аттестации по итогам изучения дисциплины (модуля).
- оценочные средства, применяемые в рамках индивидуализации выполнения, контроля фиксированных видов ВАРО;
- оценочные средства, применяемые для текущего контроля;
5. Разработчиками оценочных материалов по дисциплине (модулю) являются преподаватели кафедры, обеспечивающей изучение обучающимися дисциплины (модуля), в Академии. Содержательной основой для разработки оценочных материалов является Рабочая программа дисциплины (модуля).
1. Кандидатский экзамен.
2. Ролевая игра.
3. Комплект примерных заданий для текущего контроля.
4. Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
5. Комплект разноуровневых заданий.
Иностранный язык
2) охватывает все разделы дисциплины
1-й этап - письменный перевод:
Обучающийся выполняет: письменный перевод оригинального научного текста по узкой специальности на русский язык. Объем текста – 15 000 печатных знаков
Оценивание перевода:
Полный письменный перевод оценивается по следующим параметрам:
1) общая адекватность перевода, т. е. отсутствие смысловых искажений;
2) функционально-стилистическое соответствие текста перевода тексту оригинала и учет прагматических факторов;
3) соответствие норме и узусу языка перевода.
2-й этап - экзамен:
1. Изучающее чтение оригинального текста по специальности со словарем. Объем 2500 печатных знаков. Время выполнения работы - 45-60 минут. Форма проверки - чтение части текста вслух и передача основного содержания текста на иностранном языке в форме резюме по плану, составленному во время подготовки.
Оценивается умение максимально точно и адекватно извлекать основную информацию, содержащуюся в тексте, проводить обобщения и анализ, формулировать отношение к содержанию.
2. Просмотровое чтение оригинального текста по специальности без словаря. Объем 1000 - 1500 печатных знаков. Время выполнения 3 минуты. Форма проверки - передача извлеченной информации на иностранном (гуманитарные специальности) или русском языках (естественнонаучные специальности).
Оценивается умение в течение короткого времени определить круг рассматриваемых в тексте вопросов, выявить основные положения автора и изложить их в краткой форме.
3. Беседа с экзаменаторами на иностранном языке по вопросам, связанным со специальностью и научной работой обучающегося.
Оцениваются навыки владения неподготовленной диалогической речью с точки зрения адекватной реализации коммуникативного намерения, логичности, связности, нормативности высказывания.
Ролевая игра
Тема «Собеседование на получение образовательного гранта»
Концепция игры показать готовность аппликанта к интервью для получения образовательного гранта, суметь убедить интервьюера, что аппликант является достойным кандидатом на получение этого гранта. Повторение, закрепление и практическое применение ранее пройденного лексически-грамматического материала.
Роли:
- аппликант
- интервьюер приемной комиссии
Ожидаемые результаты:
Формирование навыков устного общения
1. Аппликант успешно проходит интервью
2. Аппликант не проходит собеседование
Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
1. Групповое творческое задание:
Написание друг другу делового письма.
2. Индивидуальное творческое задание:
Презентация по теме «Моя учеба в аспирантуре и исследовательская работа»
Комплект разноуровневых заданий
Вариант1
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1) We’ll have to walk a bit _______ if we want to arrive on time.
e) faster
f) more faster
g) more fast
h) fast
2) I_____a very instructive book now.
e) read
f) reading
g) am reading
h) to read
3) Mathew_____Ireland 5 years ago.
e) leave
f) left
g) leaves
h) leaved
4) Africa is_____continent.
e) the hotter
f) the most hot
g) the hottest
h) the more hot
5) You are an instructor,_____you?
e) are
f) aren’t
g) not
h) don’t
6) My father didn’t mind……..my bike.
e) Mending
f) to mend
g) Mend
h) to mending
7) Don’t forget to………me up before you leave.
e) Wake
f) to wake
g) waking
h) to waking
8) The Guinness Book of Records……in the 50’s.
e) First published
f) has first been published
g) were first published
h) was first published
9) James said that he…….a horse before.
e) Never rode
f) has never ridden
g) had never ridden
h) would never ridden
10) I have _ book. _ book is about _ Russia and its capital _ Moscow.
d) a, the, -,-
e) the, a, -, -
f) a, the, the, -
g) a, a, the
11) Yesterday our grandfather ___ us how he ___ at the factory during the war.
e) tells, worked
f) told, worked
h) told, had worked
12) This song ____ by John Lennon.
e) didn’t write
f) wasn’t wrote
g) weren’t written
h) wasn’t written
13) Never ____ you cannot change the past.
e) look ahead
f) look for
g) look over
h) look back
14) I’m glad to ... spoken to the monitor.
e) have
f) having
g) has
h) had
15) Most of our customers_____credit cards but not cash.
a) used
b) uses
c) will use
d) use
16) In the past three years government leaders_____almost everything to control business.
a) make
b) made
c) will make
d) makes
17) For sure what happens in Russia_____ultimately by Russian citizens themselves.
a) decided
b) will decide
c) was decided
d) will be decided
18) We_____particular attention to preparing the project.
a) are paid
b) were paying
c) are paying
d) is paying
19) He_____the report when we saw him in the reading hall.
a) were writing
b) is writing
c) was writing
d) write
20) Our plant_____more than 100 kinds of new products over the past 5 years.
a) was produced
b) have produced
c) had produced
d) has produced
21) Businessmen_____employ workers to help them carry out their business activities.
a) may
b) will
c) be to
d) dare
22) Can you speak English?
a) Yes, I do.
b) Yes, I must.
c) Yes, I am.
d) Yes, I can.
23) Man_____ live by bread only.
a) do not
b) does not
c) is not
d) was not
24) I ____ got a family.
a) has
b) is
c) am
d) have
25) Too ____ salt is not good for you.
b) many
c) few
d) great
26) Most of the Earth’s surface _______ by water.
a) be covered
b) had covered
c) covered
d) is covered
27) The concert will begin ____ fifteen minutes.
a) on
b) in
c) with
d) about
28) Do they _______ at the supermarket?
a) is work
b) works
c) working
d) work
29) When I saw the girl I was sure I _______ her before.
a) meet
b) met
c) have met
d) had met
30) If you want to get a good job, you ________ learn foreign languages.
a) Ought
b) may
c) should
d) can
БЛОК 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) At present …..two main branches of agriculture.
a) there were
b) there is
c) there was
d) there are
2) Enough food for all the people can be……if there is sufficient good soil for crops to produce high yields.
a) grown
b) is growing
c) grows
d) was growing
3) All…..have to introduce better crop rotation systems.
a) farm
b) farms
c) farmes
d) farmess
4) Depending…. the soil and climatic zones effective methods should be introduced for the utilization of mineral fertilizers in combination with organic fertilizers along with the liming of acid soils.
a) at
b) on
c) upon
d) –
5) Industrial crops are also widely cultivated…..the farmers.
a) with
b) on
c) –
d) by
6) Livestock breeding…..cattle-breeding, pig-growing, poultry-breeding, etc.
a) comprises
b) comprise
c) is comprised
d) was comprised
7) Increasing the production of meat, milk and wool can be…..by raising productivity and also by increasing the heads of livestock and the amount of poultry.
a) achieved
b) achieve
c) achieving
8) Plants….capable to store more energy than they are using.
a) were
b) was
c) are
d) had been
9) There is….. a balance or «equilibrium» between plant and animal life in nature.
a) never
b) often
c) not never
d) always
10) The cropland……greatly both from one region to another and within each region.
a) is varying
b) varies
c) vary
d) varys
11) The better the soil, the….the yield.
a) higher
b) high
c) highest
d) higherest
12) Among them there are: high-quality seeds of the crops….. to the climatic and soil conditions of the region.
a) were adapted
b) adapt
c) adapted
d) adapts
13) Crops……be produced where physical conditions are most favorable for their growth.
a) can
b) need
c) could
d) should
14) Thus, it is necessary to study the main physical……of the crops to be grown.
a) item
b) needs
c) necessities
d) needes
15) Of all agricultural practices affecting yields seedbed preparation……to be the most important.
a) were found
b) has been found
c) is found
d) had been founding
16) The right kind of………a seedbed is to get a fine, moist and mellow soil.
a) preparing
b) prepare
c) prepares
d) being prepare
BUSINESS LETTER
Choose the correct answer
1) Dear Charles I thought it was ___ time I wrote to you and told you what I've been up to.
a) in
b) about
c) at
d) by
2) Putting it ___ I should be delighted if you would agree to be my best man at our wedding.
a) easily
b) quietly
c) fairly
d) simply
3) After all why should you two continue to be free and I have to give up my ___?
a) latitude
b) liberty
c) scope
d) immunity
4) Dear Sir, having read your advertisement, I should like to ___ this letter as my application for the post of marketing manager.
a) deliver
b) submit
c) return
d) send
a) underground
b) undercover
c) understanding
d) underlying
6) I am sure I could very easily ___ all the requirements of the job.
a) complete
b) fulfil
c) commit
d) finish
7) Finally I look forward to ___ from you and as you will understand I don't want to 'wait' very long.
Yours faithfully, I.A.M. Hopeful.
a) hear
b) hearing
c) heard
d) hears
8) Define the type of letter.
Dear representatives of Hyatt hotel,
My name is Susan Muller. I stayed at your hotel from December 5 to December 15, 2012. I’d like to ask you a favor. The thing is that I forgot my gloves from Louis Vuitton in my room-556. Could you please check if this is so? I’d be very grateful if you send them to me by post. I’ll reimburse the post cost immediately.
Thanks for your time and consideration.
Sincerely, Susan.
a) letter of complaint
b) request letter
c) letter of invitation
d) letter of appreciation
9) Which of the following is NOT a suitable way to end a formal letter?
a) yours faithfully
b) yours sincerely
c) best wishes
d) love
10) Define the type of letter.
Dear Lucy,
Thank you for the beautiful vase. I will always be reminded of your valuable support and I’m blessed to have such a friend.
Love, Diana
a) letter of appreciation
b) request letter
c) letter of complaint
d) letter of invitation
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
1. Agriculture is the cultivation of animals, plants, fungi and other life forms for food, fiber, and other products used to sustain life. Agriculture was the key implement in the rise of sedentary human civilization, whereby farming of domesticated species created food surpluses that nurtured the development of civilization. The study of agriculture is known as agricultural science. Agriculture is also observed in certain species of ant and termite, but generally speaking refers to human activities.
2. The history of agriculture dates back thousands of years, and its development has been driven and defined by greatly different climates, cultures, and technologies. However, all farming generally relies on techniques to expand and maintain the lands suitable for raising domesticated species. For plants, this usually requires some form of irrigation, although there are methods of dryland farming; pastoral herding on rangeland is still the most common means of raising livestock. In the developed world, industrial agriculture based on large-scale monoculture has become the dominant system of modern farming.
3. Modern agronomy, plant breeding, pesticides and fertilizers, and technological improvements have sharply increased yields from cultivation, but at the same time have caused widespread ecological damage and negative human health effects. Selective breeding and modern practices in animal husbandry such as intensive pig farming have similarly increased the output of meat, but have raised concerns about animal cruelty and the health effects of the antibiotics, growth hormones, and other chemicals commonly used in industrial meat production.
Task 1. Which statement best describes the main idea of the text
a) Agricultural lands always need water supply.
b) The development of agriculture influenced the way people lived.
c) Modern agricultural techniques promote human health.
d) The appearance of agriculture was affected by the development of civilization.
Task 2. Complete the sentence choosing the best variant in accordance with the text.
The development of civilization was affected by …
a) farming of domesticated species
b) modern practices in animal husbandry.
c) agriculture appearance
Task 3. Answer the question
How do modern agricultural techniques influence our life?
a) They improve people’s health by providing them with qualitative food.
b) They have both positive and negative effects.
c) They damage our ecology causing negative human health effects.
d) Agriculture products provide us with vitally important food.
Вариант 2
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1. American mothers often think of ... sons as future Presidents.
a) them c) their
b) they d) theirs
2. Every generation remembers ... youth.
a) it c) her
b) his d) its
3. He’s ... at arts than at science.
a) more good c) best
b) better d) more better
4. Education mirrors society, doesn’t it? ...
a) No, it does. c) No, it don’t.
b) Yes, it does. d) Yes, it doesn’t.
5. Both of them ... graduate work at Harvard now.
a) does c) are doing
b) were doing d) are done
6. The problem ... a new shape by now.
a) acquire c) has acquired
b) acquired d) is acquired
7. New methods and fresh approaches ... nowadays.
a) require c) have required
b) are required d) required
8. A friend, comparing their common backgrounds, suggested that they ...
pretty much alike.
a) are c) was
b) were d) being
9. ... a chance of stability because everything is going well.
a) There are c) There were
b) There is d) It was
10. To become very rich you ... by a combination of remarkable circumstances.
a) have to be helped c) don’t have to be helped
b) has to be helped d) not have to be helped
11. Discussion should ... to develop judgment and discrimination.
a) to be used c) be using
b) to be using d) be used
12. British newspapers ... be divided into the following groups: national and local, quality and popular.
a) can c) may
b) must d) will
13. ... a number of remarkable traditions in this country. ... a nation of conservative people.
a) there is c) they are
b) there are d) it is
14. Among members of the British Parliament many ... public school.
a) has attended c) had attended
b) are attended d) were attended
15. Unfortunately I had no … to help me.
a) some c) one
b) any d) all
16. The gift of speech … not often … by the power of thought.
a) were accompanied c) is accompanied
b) are accompanied d) be accompanied
17. 1. If I ___ my entrance exams I ___ the happiest man in the world.
A) shall pass / would be
B) passed / am
C) passed / would have been
D) pass / shall be
18. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will be / doing / come
C) will / do / doesn’t come
D) have / done / came
19. 3. Max didn’t _____ yesterday afternoon; he _____ at home.
A) go out / stayed
B) go out / stay
C) went out / stayed
D) went out / stay
20. 4. A: _____ you _____ Jane last month?
B: No, I _____ .
A) saw / didn’t
B) Did / see / didn’t
C) Did / saw / didn’t
D) Did / see / did
21. Why … you … my breakfast before I came back? Were you so hungry?
a) have/eaten
b) has/eaten
c) had/eaten
d) did/ate
22. … your mother … the table (накрывать на стол) by the time you were back from Canada?
a) has/laid
b) had/lad
c) had/laid
d) had/lying
23. She …a member of our organization for more than 10 years.
a) has/be
b) have/been
c) was
d) has/been
24. 8. He’s the 10th person who …me what is the weather today this morning!
a) has/ask
b) has/asked
c) had/asked
d) was/asked
25. Where _____ on holidays?
A) you go
B) do you go
C) do you going
D) are you go
26. Every morning Tessa _____ at 7.30.
A) is getting up
B) got up
C) get up
D) gets up
27. I _____ a new flat a few months ago.
A) bought
B) have been buying
C) have bought
D) buy
28. If you had video, you _____ record it yourself tonight.
A) could
B) can
C) must
D) may
29. This _____ be the right road. There is no other way.
A) had better
B) must
C) have to
D) would rather
30. Please, tell me something ___ than this old joke.
A) interesting
B) less interesting
C) more interesting
D) the most interesting
БЛОК 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) The form of agriculture that relies on techniques such as crop rotation, green manure, compost and biological pest
a) Ecosystem
b) organic farming
c) mechanized agriculture
d) Farming
2) Environmental protection is a(n)…………….. problem.
a) easy
b) important
c) pleasant
d) wonderful
3) Factories pour a lot of ………………. into air and water.
a) shortage
b) waste
c) pollution
d) energy
4) What caused the …………. of wildlife?
a) destruction
b) poison
c) population
d) boom
5) Many rivers and lakes are …………. .
a) poisoned
b) filled
c) used
d) sold
6) Many scientists try …………… ecology problems.
a) to solve
b) to know
c) to protect
d) to create
7) What is the current population of the world?
a) about four billion
b) about five billion
c) about six billion
d) about seven billion
8) At current rates, what will the world population be in the year 2050?
a) almost 11 billion
b) a little more than billion
c) a little more than 6 billion
d) almost 8 billion
9) The two most populous countries in the world are:
a) The United States and Mexico
b) China and India
c) Mexico and India
d) China and the United States
10) On which continent is population growth the fastest?
a) North America
b) Asia
c) Europe
d) South America
11) What is the best shopping bag to use at a supermarket?
a) A plastic bag.
b) A paper bag.
c) Your own reusable bag from home.
d) A silk bag
12) How can you reuse paper that has been printed on one side?
a) Use it in your printer or fax machine (print on the blank side)
b) Use the blank side for scratch paper.
c) Both a and b.
d) Throw away
13) What are tin cans made of?
a) Tin.
b) Steel.
c) Aluminum.
d) All of the above.
14) Most Paper is made from trees. What other materials can be used to make paper?
a) Hemp.
b) Rice.
d) All of the above.
15) What can people who work in offices do to use less paper?
a) Use e-mail.
b) Make two-sided copies.
c) Share reports and printed information.
d) All of the above.
BUSINESS LETTER
1) Unjumble the parts of the business letter
1. Corporate Services
Riviera Industries Inc.
245 Dearborn Park Road
Chicago, Il 60610
2. November 5, 2012
3. Dear Ms. Campion:
4. It was a pleasure meeting you briefly at last week's Board of Trade event. After our chat at last week's meeting, it occurred to me that with Riviera approaching its 50th anniversary, it would be the perfect occasion to produce a Corporate History to celebrate your company's first half-century. With Riviera's 50th just around the corner, I'm sure that you have been thinking about ways to make that anniversary a special one. Accordingly, I would very much like to meet with you and show you some of the corporate work we have done, and brief you further on our services.
5. Stand By Me Records
123 Rose Street
Albuquerque, NM 02110
6. Raymond Gaudet
Manager, Corporate Programs
Key for a business letter : 2, 1, 5, 3, 4, 6
2) Types of Business Letter:
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
The FIABCI (Federacion Internationale Administrateurs de Bien Conselis Immobilieres) is staging the FIABCI World Congress on July 19-23, 2010 in Beijing, China. Kindly inform every member of the sales force to mark the date, since we have signed up as one of the participating firms. I would appreciate it if you would encourage everyone to go, and provide me with the names of those who will be attending no later than the 30th of June. We will, of course, pay the entrance fees for all those attending.
……………………………………………………………………………………………………
a) Order Letter
b) Letter of Complaint
c) Memo
d) Cover Letter
3) Type of Business Letter
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
………………………
I’m writing this letter to bring your attention that I’m not satisfied with the quality of services provided at your company. I’m talking about the services I took on March 14th 2012 and want to let you know I was very upset with your staff’s performance. They used to deal with me quite inefficiently and did not show their interest which they must show while dealing with their regular customers.
………………………………………………………………………………………………….
a) Cover Letter
b) Inquiry Letter
c) Letter of Recommendation
d) Letter of Complaint
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
The ocean bottom, a region nearly 2.5 times greater than the total land area of the Earth, is even today largely unexplored. Until about a century ago, the deep-ocean floor was completely inaccessible and hidden beneath waters averaging over 3,600 meters deep. Totally without light and subjected to intense pressures hundreds of times greater than at the Earth’s surface, the deep-ocean bottom is a strange environment to humans, in some ways as forbidding and remote as the outer space.
Although researchers have taken samples of deep-ocean rocks for over a century, the first detailed global study of the ocean bottom did not actually start until 1969, with the beginning of the National Science Foundation’s Deep Sea Drilling Project(DSDP). Using techniques first developed for the offshore oil and gas industry, the DSDP’ s drill ship, the Glomar Challenger, was able to maintain a steady position on the ocean’s surface and drill in very deep waters, taking samples of rock from the ocean floor.
The Glomar Challenger completed 96 voyages in a 15-year research program that ended in November 1983. During this time, it sailed 600,000 kilometers and took almost 20,000 samples of rocks around the world. Those samples have allowed geologists to
The samples of rocks drilled by the Glomar Challenger have also provided a climatic record stretching back hundreds of millions of years. The information of past climatic change can be used to predict future climates.
Task 1. Choose the best answer.
1.Which of the following is true of the Glomar Challenger?
a) It is a type of submarine.
b) It is an ongoing project.
c) It has gone on over 100 voyages.
d) It made its first DSDP voyage in 1968.
2. The Deep Sea Drilling Project was sign firent because it was .
a) an attempt to find new sources of oil and gas
b) the first extensive exploration of the ocean bottom
c) made up of geologists from all over the world
d) supported entirely by the gas and oil industry
3.Which of the following is NOT mentioned in the passage as being a result of the Deep sea Drilling Project?
a) Geologists were able to determine the Earth’s appearance millions of years ago.
b) Two geological theories became more widely accepted by scientists.
c) Geologists observed forms of life never before seen
Information was revealed about the Earth’s past climatic change
Вариант 3
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will / do / doesn’t come
B) did / will not come
C) do / didn’t / come
D) have / done / came
2. If he ___ in Tokyo he ___ us.
A) was / will visit
B) were / would visit
C) will be / will visit
D) is / would visit
3. When John made his mind (решится) to sign up for (записаться) English course, Tom …already … it.
a) had/done
b) have/done
c) did/do
d) has/done
4. When I went to school I was very scared because I … not … my previous homework.
a) had/done
b) have/dove
c) did/do
d) was/doing
5. You _____ be hungry. You had no lunch.
A) can’t
B) shouldn’t
C) must
D) couldn’t
6. A: I’ve got toothache. B: You’d _____ go to the dentist.
A) better
B) should
C) used to
D) must
7. Tom, this is Jack. ... father works at our school.
a) their
b) her
c) our
d) his
8. Your English is much ___ now. You’ve made___ mistakes this time.
A) best / least
B) better / less
C) the best / less
D) good / less
A) reading
B) read
C) to read
D) read to
10. She didn't want her child ...... to hospital.
A) to take
B) take
C) to taken
D) to be taken
11. Is it true that you … to find me all day long?
a) has been tried
b) have been
c) have called
d) have been trying
12. Anna ... a good job.
a) finds
b) has found
c) founded
d) has been finding
13. We _____ leave now or we’ll be late.
A) has to
B) must
C) can
D) will
14. My teachers always expected me _____ well in exams.
A) did
B) doing
C) do
D) to do
15. Last year we managed _____ a holiday that suited everyone.
A) found
B) to find
C) find
D) finding
16. He says, “You are right.”
a) he says that I am right
b) he says which I right
c) he says I was right
d) he said I are right
17. He said, “I have changed my opinion.”
a) he said that he had changed his opinion
b) he said that he have changed his opinion
c) he said that he would have changed his opinion
d) he said that he changed his opinion
18. I hope that the truth ___ very soon.
A) will find out
B) will be finding out
C) is found out
D) will be found out
19. The sports competitions which ___ on Sunday ___ by a lot of people.
A) are held / will be visited
B) was held / will visit
C) will held / will visit
D) will be held / will be visited
20. The business letter ___ just ___ .
A) is / written
B) has / been written
C) was / written
D) were / written
21. I asked them, “Have you been to Africa?”
a) I asked them whether they had been to Africa
b) I asked them whether they have been to Africa
c) I asked them whether they were to Africa
d) I asked them whether they would be to Africa
22. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
d) he asked us what our names were
23. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
b) she told me to not talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
24. We began _____ about next year’s holiday two months ago.
A) talked
B) talking
C) talks
D) talk
25. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
b) she told me to not talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
26. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
c) he asked us what our names are
d) he asked us what our names were
27. They prefer _____ in a swimming pool all day.
A) playing
B) plays
C) to play
D) to playing
28. The dentist told me _____ more careful when I brush my teeth.
A) will be
B) being
C) to be
D) be
29. My family is trying _____ where to go on holiday.
A) decided
B) decide
C) to decide
D) deciding
30. You _____ get the 8.45 train. It doesn’t stop at Yorkshire.
A) had better
B) mustn’t
C) should
D) don’t have to
БЛОК 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) Why is it important to reuse clothing, furniture, toys, electronic equipment, and other materials?
a) It saves money.
b) It helps save natural resources.
c) It helps save energy.
d) All of the above.
2) What do you call the area that is inhabited by a particular species?
a) Habitat.
b) Environment.
с) Biosphere.
d) House
3) What do you call the processing of used materials and their reuse?
a) Recycling.
b) Reusing.
c) Reprocessing.
d) Rewriting
4) Which layer protects the Earth from UV rays?
a) Oxygen.
b) Nitrogen.
c) Ozone.
d) Water
5) The process by which the Earth’s temperature is increasing is called the …
a) biothermal effect.
b) greenhouse effect.
c) temperature effect
6) Which of the following is biodegradable?
a) Plastic.
b) Paper.
c) Glass
d) Metal
7) What is the term for the complete disappearance of a species?
a) Termination.
b) Disappearance.
c) Extinction.
d) Ending
8) What do you call renewable safe sources of energy?
a) Alternative energies.
b) Bio-energies.
c) Solar energies.
d) Earth energies
9) Which of these energy sources is renewable?
a) Coal.
b) Natural gas.
c) Wind.
d) Oil
10) What do you call the rain that contains many chemicals and is harmful?
a) Smog.
b) Acid rain.
c) Monsoon
d) Rainforest
11) What do you call a substance that pollutes the air, water or soil?
a) Pollutant.
b) Pesticides.
c) Acid.
d) Poison
12) What is the most used renewable energy source in the world?
a) Hydro energy.
b) Solar energy.
c) Wind energy
d) None of the above
13) Which of these animals is not in danger becoming extinct?
a) Panda bears.
b) Polar bears.
c) Grizzly bears.
d) none of the above
14) What type of shopping bag is more eco-friendly?
a) Paper.
b) Plastic.
c) Neither.
d) Leather
15) Global warming will cause an increase of …
a) Heat waves.
b) Hurricanes.
c) Flood
d) All of the above
BUSINESS LETTER
1) Расположите части делового письма в правильном порядке.
Укажите порядковый номер для всех вариантов ответов:
7 Sincerely yours,
8 Tom Curtis
2 16 June, 2011
4 Dear Mr Hunt,
1 Merson Electronics
Cavendish House Worple Way
Bristol BS1 7QX
5 I am writing to confirm the arrangements for Dr Robinson's visit to your factory next month. She will be arriving at Changi Airport on flight BA 873 at 15.00 on 8 July. I would be grateful if you could arrange for a car to meet her at the airport and take her to the Raffles Hotel where she will be staying for the first part of her trip.
3 Pansing International
100 Industrial Rd
Singapore 1953
2) Перед вами конверт:
Соотнесите информацию под определенным номером на конверте с тем, что она обозначает.
Укажите порядковый номер для всех вариантов ответов:
the town in the mailing address
the addressee’s house number
the country in the mailing address
the country the letter comes from
the town the letter comes from
the sender
3) Определите, к какому виду делового документа относится представленный ниже отрывок.
а) Inquiry Letter
b) Cover Letter
c) Memo
d) Letter of complaint
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
Rob is a Gloucestershire dairy farmer, milking 110 cows on his 140 acre dairy. In 1993 he installed a 25 cubic metre anaerobic digestion system, which takes approximately 5 cubic metres of slurry per day. The gas generated is then used to heat two houses on the farm and the digestate as a natural fertiliser. While the heating produces benefits by reducing the amount of fossil fuels the farm needs for heating, the system also produces several other environmental and economic benefits. In this case study, Robert outlines the detail behind his project…
The system was installed a number of years ago, and back then it cost approximately £60,000. At the time we received a 50% grant from the Rural Development Agency, however, as the technology has improved, if you were to install another similar system now I would estimate it would cost about £100,000. With the grant, my investment was £30,000 and the system saves me about £1,000 on annual heating bills and £1,500 by not having to buy fertiliser each year. I think this makes my payback about 10-12 years.
There was an obvious appeal of using my surplus output to generate another, more valuable resource. One of the main reasons for installing the system in the first place was to reduce my expenditure on artificial fertilizer. The digestate my system produces seems to be as efficient as the bagged alternative and is also producing an additional benefit of killing the weed seeds in the slurry. My system therefore produces environmental as well as economic advantages by decreasing the amount we buy.
Contrary to most stories, planning permission was fairly straight forward for the AD system, and actually it was more complicated when applying to install a simple slurry lagoon! The system can also require some maintenance. This has significantly reduced since we removed the separator and ironically, reduced the amount of automation. Now, I just need to check the levels daily, rather than having to spend half an hour every morning sorting the system out.
For advice and information on how to apply this approach to your own farm, take a look at FACTSHEET 17: FOCUS ON FARM ANAEROBIC DIGESTION With thanks to: the NFU, AHRF, AIC, CLA, Defra, FWAG, LEAF and Forum for the Future One of the main reasons for installing the system…was to reduce my expenditure on artificial fertilizer. ” ‘The figures and information expressed in this case study are specific to the farm involved. Farmers should take their own professional advice about the likely costs and benefits of using renewable energy, and take professional advice about the legal, tax, planning and SPS / agri-environment scheme issues that may be involved in renewable energy installations.’ The system also needs monitoring particularly in winter as a vicious cycle can develop where the temperature drops in the tank, so less gas is produced and with less gas, the temperature can drop further.
I have conducted a few farm walks and everyone is interested in the AD system, particularly as it is a lot smaller and more manageable than many other installations. With the right funding and support, AD can utilize a large resource to help offset heating bills, and save on fertilizers, which I think will help many farmers reduce their farm expenditure.
Task 1. Name each paragraph.
1. Disadvantages of anaerobic digestion system.
2. Advantages of anaerobic digestion system.
3. Anaerobic digestion system in the farm.
4. Experienced neighbors opinion.
Task 2. Answer the questions.
How much did the system cost to install?
What other benefits have you seen?
What challenges have you faced?
What do your fellow farmers think?
Most of medicinal plants, even today, are collected from wild. The continued commercial exploitation of these plants has resulted in receding the population of many species in their natural habitat. Vacuum is likely to occur in the supply of raw plant materials that are used extensively by the pharmaceutical industry as well as the traditional practitioners. Consequently, cultivation of these plants is urgently needed to ensure their availability to the industry as well as to people associated with
PROCESSING AND UTILIZATION
Medicinal principles are present in different parts of the plant like root, stem, bark, heartwood, leaf, flower, fruit or plant exudates. These medicinal principles are separated by different processes; the most common being extraction. Extraction is the separation of the required constituents from plant materials using a solvent. In the case of medicinal plants, the extraction procedure falls into two categories (Paroda, 1993). a) Where it is sufficient to achieve within set limits equilibrium of concentration between drug components and the solution. Eg. Tinctures, decoction, teas, etc. b) Where it is necessary to extract the drug to exhaustion, ie., until all solvent extractables are removed by the solvent. Both the methods are employed depending on the requirement although in industry the latter method is mostly used. In all industrial procedures, the raw material is pre-treated with solvent outside the extractor before changing the latter. This prevents sudden bulk volume changes (which are the main cause of channelling during extraction) and facilitates the breaking up of the cell walls to release the extractables. To facilitate the extraction, the solvent should diffuse inside the cell and the substance must be sufficiently soluble in the solvent. The ideal solvent for complete extraction is one that is most selective, has the best capacity for extraction and is compatible with the properties of the material to be extracted. These parameters are predetermined experimentally. The cost and availability of the solvent are also taken into account. Alcohol, though widely used, because of its great extractive power it is often the least selective, in that it extracts all soluble constituents. Alcohol in various ratios is used to minimise selectivity. The ideal alcohol ratio for woody or bark material is 75%. For leafy material, it is often less than 50% thus avoiding extraction of the chlorophyll which makes purification difficult. Some materials such as alkaloids being soluble in acids, their extraction is facilitated by adjusting the pH in the acidic range. A number of alkaloids can be extracted easily with hydrocarbons after they have been released from combination with organic acids by grinding with alkali. It is first ground with moist calcium oxide and extracted with chloroform. A large number of alkaloids can be extracted directly with aqueous acids, organic or inorganic acids, and the alkalised extracts counter extracted with hydrocarbons or other apolar solvents. Experiment used for extraction with solvents usually comprise an extraction vessel with a heating jacket for steam heating or fitted with electrical devices, a condenser in reflux position, a solvent reservoir, a facility to convert to reboiler position or a separate reboiler and a short column for solvent recovery. Some times, sophisticated and costly equipment like the Carousel or the Inoxa extractor is employed. Technology for the manufacture of standardised extracts and phytochemicals is available and there are many extracts already in the international market as drugs. A drug such as an extract of Centella asiatica can be manufactured as an extract containing a standard quantity of asiaticoside. Similarly for senna a standardised extract of which, containing a standard quantity of sennosides a and b could easily be produced with equipment that can be designed and constructed in most developing countries (Wijesekera, 1991). The promotion and development of processing of medicinal and aromatic plants have gained momentum recently in many developing countries. Green consumerism and resurgence of interest for plant based products, liberalised and free market economy, increasing awareness about biodiversity conservation and sustainable use of natural resources coupled with poor socio-economic conditions of native populations are ground realities for planning and harnessing the low-cost and purpose oriented process technologies. UNIDO has developed a Polyvalent Pilot Plant with a view to enabling developing countries to upgrade their technology for the processing of medicinal and aromatic plants. This plant incorporates all salient features of a low cost, efficient, small capacity factory which can carry out solvent extraction, solvent percolation, concentration of miscella, solvent recovery, steam distillation and oil separation (UNIDO, 1991; Silva, 1997). The design and 24 fabrication of the process equipment need not be over emphasised, as even if a good design is available for adaptation, it must be done to fit the given situation. The polyvalent plant is characterised by simplicity of design, installation, operation, maintenance and repair.
Оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности. При ответе на вопросы экзаменационного билета студентом допущены несущественные ошибки. Задача решена правильно или ее решение содержало несущественную ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой. При ответе на экзаменационные вопросы и при выполнении экзаменационных заданий обучающийся допускает погрешности, но обладает необходимыми знаниями для устранения ошибок под руководством преподавателя. Решение задачи содержит ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности.
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой.
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
оценка «хорошо» (71-85 баллов) - основанием для снижения оценки может служить нечеткое представление сущности и результатов исследований на защите, или затруднения при ответах на вопросы, или недостаточный уровень качества оформления текстовой части и иллюстративных материалов, или отсутствие последних;
оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) - дополнительное снижение оценки может быть вызвано выполнением работы не в полном объеме, или неспособностью студента правильно интерпретировать полученные результаты, или неверными ответами на вопросы по существу проделанной работы;
оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) - выставление этой оценки осуществляется при несамостоятельном выполнении работы, или при неспособности студента пояснить ее основные положения, или в случае фальсификации результатов, или установленного плагиата.
зачет /оценка «отлично» (86-100 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует продвинутый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала, допущены небольшие неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит незначительные ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует базовый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, материал изложен последовательно, допущены неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- присутствуют элементы научного исследования, творческий подход к решению поставленных задач проявляется незначительно;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует пороговый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен не в соответствии с заданием, материалы не подтверждены соответствующими выводами и/или обоснованными расчетами, предложениями; текстовая часть отчета содержит многочисленные ошибки;
- творческий подход к решению поставленных задач не проявляется; отсутствуют элементы научного исследования;
- отчет выполнен с использованием современных пакетов компьютерных программ, информационных технологий и информационных ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета показывает не сформированность компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет имеет отрицательную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– правильность ответа по содержанию задания (учитывается количество и характер ошибок при ответе);
– полнота и глубина ответа (учитывается количество усвоенных фактов, понятий и т.п.);
– сознательность ответа (учитывается понимание излагаемого материала);
– логика изложения материала (учитывается умение строить целостный, последовательный рассказ, грамотно пользоваться специальной терминологией);
– использование дополнительного материала;
– рациональность использования времени, отведенного на задание (не одобряется затянутость выполнения задания, устного ответа во времени, с учетом индивидуальных особенностей обучающихся).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- теоретический уровень знаний;
- качество ответов на вопросы;
- подкрепление материалов фактическими данными (статистические данные или др.);
- практическая ценность материала;
- способность делать выводы;
- способность отстаивать собственную точку зрения;
- способность ориентироваться в представленном материале;
- степень участия в общей дискуссии.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(дискуссии, полемики, диспута, дебатов)
«отлично»
используется терминология; показано умение иллюстрировать теоретические положения конкретными примерами, применять их в новой ситуации; высказывать свою точку зрения.
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– правильность формулировки и использования понятий и категорий;
– правильность выполнения заданий/ решения задач;
– аккуратность оформления работы и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(обязательно для дисциплин, где по УП предусмотрена контрольная работа)
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Примерные критерии оценивания:
– правильность выполнения задания на практическую/лабораторную работу в соответствии с вариантом;
– степень усвоения теоретического материала по теме практической /лабораторной работы;
– способность продемонстрировать преподавателю навыки работы в инструментальной программной среде, а также применить их к решению типовых задач, отличных от варианта задания;
– качество подготовки отчета по практической / лабораторной работе;
– правильность и полнота ответов на вопросы преподавателя при защите работы
и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания практических занятий (лабораторных работ):
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
В качестве критериев могут быть выбраны, например:
– соответствие срока сдачи работы установленному преподавателем;
– соответствие содержания и оформления работы предъявленным требованиям;
– способность выполнять вычисления;
– умение использовать полученные ранее знания и навыки для решения конкретных задач;
– умение отвечать на вопросы, делать выводы, пользоваться профессиональной и общей лексикой;
– обоснованность решения и соответствие методике (алгоритму) расчетов;
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
расчетно-графической работы, работы на тренажере
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Материалы тестовых заданий следует сгруппировать по темам/разделам изучаемой дисциплины (модуля) в следующем виде:
Тема (темы) / Раздел дисциплины (модуля)
Тестовые задания по данной теме (темам)/Разделу с указанием правильных ответов.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- отношение правильно выполненных заданий к общему их количеству
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
Задачи реконструктивного уровня
Задачи творческого уровня
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
– полнота знаний практического контролируемого материала, демонстрация умений и навыков решения типовых задач, выполнения типовых заданий/упражнений/казусов;
– умение самостоятельно решать проблему/задачу на основе изученных методов, приемов, технологий;
– умение ясно, четко, логично и грамотно излагать собственные размышления, делать умозаключения и выводы;
– полнота и правильность выполнения задания.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ четко структурирован и выстроен в заданной логике. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа укладывается в заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументировано излагать собственную точку зрения. Видно уверенное владение освоенным материалом, изложение сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Высокая степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала: стилистические обороты, манера изложения, словарный запас. Отсутствуют стилистические и орфографические ошибки в тексте.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– степень владения понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины;
– знание фактического материала, отсутствие фактических ошибок;
– умение логически выстроить материал ответа;
– умение аргументировать предложенные подходы и решения, сделанные выводы;
– степень самостоятельности, грамотности, оригинальности в представлении материала (стилистические обороты, манера изложения, словарный запас, отсутствие или наличие грамматических ошибок);
– выполнение требований к оформлению работы.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся).
Примерная шкала оценивания письменных работ:
(рефератов, докладов, сообщений)
Продемонстрировано владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (уместность употребления, аббревиатуры, толкование и т.д.), отсутствуют ошибки в употреблении терминов.
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Продемонстрировано умение аргументированно излагать собственную точку зрения, но аргументация не всегда убедительна. Изложение лишь отчасти сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Достаточная степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала. Встречаются мелкие и не искажающие смысла ошибки в стилистике, стилистические штампы. Есть 1–2 орфографические ошибки.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано достаточное владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины, есть ошибки в употреблении и трактовке терминов, расшифровке аббревиатур.
Ошибки в использовании категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ плохо структурирован, нарушена заданная логика. Части ответа логически разорваны, нет связок между ними. Ошибки в представлении логической структуры проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа в существенной степени (на 25–30%) отклоняется от заданных рамок.
Нет собственной точки зрения либо она слабо аргументирована. Примеры, приведенные в ответе в качестве практических иллюстраций, в малой степени соответствуют изложенным теоретическим аспектам.
Текст работы примерно наполовину представляет собой стандартные обороты и фразы из учебника/лекций. Обилие ошибок в стилистике, много стилистических штампов. Есть 3–5 орфографических ошибок.
Работа выполнена не очень аккуратно, встречаются помарки и исправления.
Продемонстрировано крайне слабое владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (неуместность употребления, неверные аббревиатуры, искаженное толкование и т.д.), присутствуют многочисленные ошибки в употреблении терминов.
Продемонстрировано крайне низкое (отрывочное) знание фактического материала, много фактических ошибок – практически все факты (данные) либо искажены, либо неверны.
Ответ представляет собой сплошной текст без структурирования, нарушена заданная логика. Части ответа не взаимосвязаны логически. Нарушена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа более чем в 2 раза меньше или превышает заданный. Показаны неверные ассоциативные взаимосвязи категорий и терминов дисциплины.
Отсутствует аргументация изложенной точки зрения, нет собственной позиции. Отсутствуют примеры из практики либо они неадекватны.
Текст ответа представляет полную кальку текста учебника/лекций. Стилистические ошибки приводят к существенному искажению смысла. Большое число орфографических ошибок в тексте (более 10 на страницу).
Работа выполнена неаккуратно, с обилием помарок и исправлений. В работе один абзац и больше позаимствован из какого-либо источника без ссылки на него.
для учета в рейтинге (оценка)
Примерные критерии оценивания:
- соответствие решения сформулированным в кейсе вопросам (адекватность проблеме и рынку);
- оригинальность подхода (новаторство, креативность);
- применимость решения на практике;
- глубина проработки проблемы (обоснованность решения, наличие альтернативных вариантов, прогнозирование возможных проблем, комплексность решения).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Концепция игры
Роли:
Задания (вопросы, проблемные ситуации и др.)
Ожидаемый (е) результат(ы)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
качество усвоения информации;
выступление;
содержание вопроса;
качество ответов на вопросы;
значимость дополнений, возражений, предложений;
уровень делового сотрудничества;
соблюдение правил деловой игры;
соблюдение регламента;
активность;
правильное применение профессиональной лексики.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
для учета в рейтинге (оценка)
Индивидуальные творческие задания (проекты):
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- актуальность темы;
- соответствие содержания работы выбранной тематике;
- соответствие содержания и оформления работы установленным требованиям;
- обоснованность результатов и выводов, оригинальность идеи;
- новизна полученных данных;
- личный вклад обучающихся;
- возможности практического использования полученных данных.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
п/п