учреждение высшего образования
«Бурятская государственная сельскохозяйственная академия имени В.Р. Филиппова»
Агрономический факультет
Почвоведение и агрохимия
в учебном плане
является дисциплиной обязательной для изучения
Семестр 1
Зав. кафедрой Хутакова С.В.
п/п
на заседании кафедры
Заведующий кафедрой
Гармаева С.И.
(представитель работодателя)
Задачи: Задачами освоения дисциплины являются:
- совершенствование лингвистической компетенции обучающихся, т.е. углубление знаний о структуре, системных связях, функционировании лингвистических единиц изучаемого языка в научных текстах различных жанров и в различных ситуациях устного и письменного профессионального научного общения;
- совершенствование специальной профессиональной (научной и научно-методической) компетенции, т.е. углубление навыков анализа текста, перевода, реферирования, аннотирования текстов по специальности, а также навыков формирования письменного высказывания на научную тематику;
- совершенствование коммуникативной компетенции обучающегося, что предполагает развитие навыков устного и письменного общения на иностранном языке в различных профессиональных ситуациях (собеседование, написание делового письма);
- развитие социолингвистической компетенции, что включает углубление фоновых знаний о научном сообществе в странах изучаемого языка, а также совершенствование знаний и умений, необходимых для наиболее эффективного использования языковых навыков в различных сферах профессионального и научного общения в иноязычной среде.
форма текущего контроля успеваемости)
работ
1. Предлоги
2. Степени сравнения
3. Соединительные слова и фразы
4. Времена: пассив/актив. залог
5. Инфинитив, причастие, герундий
6. Условные предложения
7. Словообразование
8. Усилительные конструкции
9. Модальные глаголы
10. Атрибутивные группы
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Ведение официальной переписки. Основные жанры деловой переписки. Составление резюме.
Microsoft OfficeProPlus 2016 RUS OLP NL Acdmc. Договор № ПП-61/2015 г. О поставке программных продуктов от 9 декабря 2015 года
Microsoft Windows Vista Business Russian Upgrade Academic OPEN No Level Государственный контракт № 25 от 1 апреля 2008 года
http://www.garant.ru/
- использование специализированных (адаптированных) рабочих программ дисциплин (модулей) и методов обучения и воспитания, включая наличие альтернативной версии официального сайта организации в сети «Интернет» для слабовидящих;
- использование специальных учебников, учебных пособий и других учебно-методических материалов, включая альтернативные форматы печатных материалов (крупный шрифт или аудиофайлы);
- использование специальных технических средств обучения (мультимедийное оборудование, оргтехника и иные средства) коллективного и индивидуального пользования, включая установку
мониторов с возможностью трансляции субтитров, обеспечение надлежащими звуковыми
воспроизведениями информации;
- предоставление услуг ассистента (при необходимости), оказывающего обучающимся необходимую техническую помощь или услуги сурдопереводчиков / тифлосурдопереводчиков;
- проведение групповых и индивидуальных коррекционных занятий для разъяснения отдельных вопросов изучаемой дисциплины (модуля);
- проведение процедуры оценивания результатов обучения возможно с учетом особенностей нозологий (устно, письменно на бумаге, письменно на компьютере, в форме тестирования и т.п.) при использовании доступной формы предоставления заданий оценочных средств и ответов на задания (в печатной форме увеличенным шрифтом, в форме аудиозаписи, в форме электронного документа, задания зачитываются ассистентом, задания предоставляются с использованием сурдоперевода) с
использованием дополнительного времени для подготовки ответа;
- обеспечение беспрепятственного доступа обучающимся в учебные помещения, туалетные и другие помещения организации, а также пребывания в указанных помещениях (наличие пандусов, поручней, расширенных дверных проемов и других приспособлений);
- обеспечение сочетания онлайн и офлайн технологий, а также индивидуальных и коллективных форм работы в учебном процессе, осуществляемом с использованием дистанционных образовательных технологий;
- и другие условия, без которых невозможно или затруднено освоение ОПОП ВО.
В целях реализации ОПОП ВО в академии оборудована безбарьерная среда, учитывающая потребности лиц с нарушением зрения, с нарушениями слуха, с нарушениями опорно-двигательного
аппарата. Территория соответствует условиям беспрепятственного, безопасного и удобного передвижения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья. Вход в учебный корпус
оборудован пандусами, стекла входных дверей обозначены специальными знаками для слабовидящих, используется система Брайля. Сотрудники охраны знают порядок действий при прибытии в академию лица с ограниченными возможностями. В академии создана толерантная социокультурная среда, осуществляется необходимое сопровождение образовательного процесса,
при необходимости предоставляется волонтерская помощь обучающимся инвалидам и лицам с ограниченными возможностями здоровья.
2. Оценочные материалы является составной частью нормативно-методического обеспечения системы оценки качества освоения обучающимися указанной дисциплины (модуля).
3. При помощи оценочных материалов осуществляется контроль и управление процессом формирования обучающимися компетенций, из числа предусмотренных ФГОС ВО в качестве результатов освоения дисциплины (модуля).
4. Оценочные материалы по дисциплине (модулю) включают в себя:
- оценочные средства, применяемые при промежуточной аттестации по итогам изучения дисциплины (модуля).
- оценочные средства, применяемые в рамках индивидуализации выполнения, контроля фиксированных видов ВАРО;
- оценочные средства, применяемые для текущего контроля;
5. Разработчиками оценочных материалов по дисциплине (модулю) являются преподаватели кафедры, обеспечивающей изучение обучающимися дисциплины (модуля), в Академии. Содержательной основой для разработки оценочных материалов является Рабочая программа дисциплины (модуля).
1. Кандидатский экзамен.
2. Ролевая игра.
3. Комплект примерных заданий для текущего контроля.
4. Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
5. Комплект разноуровневых заданий.
Иностранный язык
2) охватывает все разделы дисциплины
1-й этап - письменный перевод:
Обучающийся выполняет: письменный перевод оригинального научного текста по узкой специальности на русский язык. Объем текста – 15 000 печатных знаков
Оценивание перевода:
Полный письменный перевод оценивается по следующим параметрам:
1) общая адекватность перевода, т. е. отсутствие смысловых искажений;
2) функционально-стилистическое соответствие текста перевода тексту оригинала и учет прагматических факторов;
3) соответствие норме и узусу языка перевода.
2-й этап - экзамен:
1. Изучающее чтение оригинального текста по специальности со словарем. Объем 2500 печатных знаков. Время выполнения работы - 45-60 минут. Форма проверки - чтение части текста вслух и передача основного содержания текста на иностранном языке в форме резюме по плану, составленному во время подготовки.
Оценивается умение максимально точно и адекватно извлекать основную информацию, содержащуюся в тексте, проводить обобщения и анализ, формулировать отношение к содержанию.
2. Просмотровое чтение оригинального текста по специальности без словаря. Объем 1000 - 1500 печатных знаков. Время выполнения 3 минуты. Форма проверки - передача извлеченной информации на иностранном (гуманитарные специальности) или русском языках (естественнонаучные специальности).
Оценивается умение в течение короткого времени определить круг рассматриваемых в тексте вопросов, выявить основные положения автора и изложить их в краткой форме.
3. Беседа с экзаменаторами на иностранном языке по вопросам, связанным со специальностью и научной работой обучающегося.
Оцениваются навыки владения неподготовленной диалогической речью с точки зрения адекватной реализации коммуникативного намерения, логичности, связности, нормативности высказывания.
Ролевая игра
Тема «Собеседование на получение образовательного гранта»
Концепция игры показать готовность аппликанта к интервью для получения образовательного гранта, суметь убедить интервьюера, что аппликант является достойным кандидатом на получение этого гранта. Повторение, закрепление и практическое применение ранее пройденного лексически-грамматического материала.
Роли:
- аппликант
- интервьюер приемной комиссии
Ожидаемые результаты:
Формирование навыков устного общения
1. Аппликант успешно проходит интервью
2. Аппликант не проходит собеседование
Комплект примерных заданий для текущего контроля
1. Лексико-грамматический тест:
№ Тестовое задание Правильный ответ
1. We’ll have to walk a bit _______ if we want to arrive on time.
a) faster
b) more faster
c) more fast
d) fast а) faster
2. I_____a very instructive book now.
a) read
b) reading
c) am reading
d) to read с) am reading
3. Mathew_____Ireland 5 years ago.
a) leave
b) left
c) leaves
d) leaved b) left
4. Africa is_____continent.
a) the hotter
b) the most hot
c) the hottest
d) the more hot с) the hottest
5. You are an instructor,_____you?
a) are
b) aren’t
c) not
d) don’t b) aren’t
6. My father didn’t mind……..my bike.
a) Mending
b) to mend
c) Mend
d) to mending a) Mending
7. Don’t forget to………me up before you leave.
a) Wake
b) to wake
c) waking
d) to waking e) to wake
8. The Guinness Book of Records……in the 50’s.
a) First published
b) has first been published
c) were first published
d) was first published d) was first published
9. James said that he…….a horse before.
a) Never rode
b) has never ridden
c) had never ridden
d) would never ridden c) had never ridden
10. I have _ book. _ book is about _ Russia and its capital _ Moscow.
a) a, the, -,-
b) the, a, -, -
c) a, the, the, -
d)a, a, the a) a, the, -,-
11. Yesterday our grandfather ___ us how he ___ at the factory during the war.
a) tells, worked
b) told, worked
c) told, was working
d) told, had worked d) told, had worked
12. This song ____ by John Lennon.
a) didn’t write
b) wasn’t wrote
c) weren’t written
d) wasn’t written d) wasn’t written
13. Never ____ you cannot change the past.
a) look ahead
b) look for
d) look back d) look back
14. I’m glad to ... spoken to the monitor.
a) have
b) having
c) has
d) had a) have
15. Most of our customers_____credit cards but not cash.
a) used
b) uses
c) will use
d) use d) use
16. In the past three years government leaders_____almost everything to control business.
a) make
b) made
c) will make
d) makes a) made
17. ) For sure what happens in Russia_____ultimately by Russian citizens themselves.
a) decided
b) will decide
c) was decided
d) will be decided d) will be decided
18. We_____particular attention to preparing the project.
a) are paid
b) were paying
c) are paying
d) is paying c) are paying
19. He_____the report when we saw him in the reading hall.
a) were writing
b) is writing
c) was writing
d) write c) was writing
20. Our plant_____more than 100 kinds of new products over the past 5 years.
a) was produced
b) have produced
c) had produced
d) has produced d) has produced
Темы групповых и/или индивидуальных творческих заданий/проектов.
1. Групповое творческое задание:
Написание друг другу делового письма.
2. Индивидуальное творческое задание:
Презентация по теме «Моя исследовательская работа»
Комплект разноуровневых заданий
Вариант1
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank
1) We’ll have to walk a bit _______ if we want to arrive on time.
e) faster
f) more faster
g) more fast
h) fast
2) I_____a very instructive book now.
e) read
f) reading
g) am reading
h) to read
3) Mathew_____Ireland 5 years ago.
e) leave
f) left
g) leaves
h) leaved
e) the hotter
f) the most hot
g) the hottest
h) the more hot
5) You are an instructor,_____you?
e) are
f) aren’t
g) not
h) don’t
6) My father didn’t mind……..my bike.
e) Mending
f) to mend
g) Mend
h) to mending
7) Don’t forget to………me up before you leave.
e) Wake
f) to wake
g) waking
h) to waking
8) The Guinness Book of Records……in the 50’s.
e) First published
f) has first been published
g) were first published
h) was first published
9) James said that he…….a horse before.
e) Never rode
f) has never ridden
g) had never ridden
h) would never ridden
10) I have _ book. _ book is about _ Russia and its capital _ Moscow.
d) a, the, -,-
e) the, a, -, -
f) a, the, the, -
g) a, a, the
11) Yesterday our grandfather ___ us how he ___ at the factory during the war.
e) tells, worked
f) told, worked
g) told, was working
h) told, had worked
12) This song ____ by John Lennon.
e) didn’t write
f) wasn’t wrote
g) weren’t written
h) wasn’t written
13) Never ____ you cannot change the past.
e) look ahead
f) look for
g) look over
h) look back
14) I’m glad to ... spoken to the monitor.
e) have
f) having
g) has
h) had
15) Most of our customers_____credit cards but not cash.
a) used
b) uses
c) will use
d) use
16) In the past three years government leaders_____almost everything to control business.
a) make
b) made
c) will make
d) makes
17) For sure what happens in Russia_____ultimately by Russian citizens themselves.
a) decided
b) will decide
d) will be decided
18) We_____particular attention to preparing the project.
a) are paid
b) were paying
c) are paying
d) is paying
19) He_____the report when we saw him in the reading hall.
a) were writing
b) is writing
c) was writing
d) write
20) Our plant_____more than 100 kinds of new products over the past 5 years.
a) was produced
b) have produced
c) had produced
d) has produced
21) Businessmen_____employ workers to help them carry out their business activities.
a) may
b) will
c) be to
d) dare
22) Can you speak English?
a) Yes, I do.
b) Yes, I must.
c) Yes, I am.
d) Yes, I can.
23) Man_____ live by bread only.
a) do not
b) does not
c) is not
d) was not
24) I ____ got a family.
a) has
b) is
c) am
d) have
25) Too ____ salt is not good for you.
a) much
b) many
c) few
d) great
26) Most of the Earth’s surface _______ by water.
a) be covered
b) had covered
c) covered
d) is covered
27) The concert will begin ____ fifteen minutes.
a) on
b) in
c) with
d) about
28) Do they _______ at the supermarket?
a) is work
b) works
c) working
d) work
29) When I saw the girl I was sure I _______ her before.
a) meet
b) met
c) have met
d) had met
30) If you want to get a good job, you ________ learn foreign languages.
a) Ought
b) may
c) should
d) can
БЛОК 2
1) At present …..two main branches of agriculture.
a) there were
b) there is
c) there was
d) there are
2) Enough food for all the people can be……if there is sufficient good soil for crops to produce high yields.
a) grown
b) is growing
c) grows
d) was growing
3) All…..have to introduce better crop rotation systems.
a) farm
b) farms
c) farmes
d) farmess
4) Depending…. the soil and climatic zones effective methods should be introduced for the utilization of mineral fertilizers in combination with organic fertilizers along with the liming of acid soils.
a) at
b) on
c) upon
d) –
5) Industrial crops are also widely cultivated…..the farmers.
a) with
b) on
c) –
d) by
6) Livestock breeding…..cattle-breeding, pig-growing, poultry-breeding, etc.
a) comprises
b) comprise
c) is comprised
d) was comprised
7) Increasing the production of meat, milk and wool can be…..by raising productivity and also by increasing the heads of livestock and the amount of poultry.
a) achieved
b) achieve
c) achieving
d) achieves
8) Plants….capable to store more energy than they are using.
a) were
b) was
c) are
d) had been
9) There is….. a balance or «equilibrium» between plant and animal life in nature.
a) never
b) often
c) not never
d) always
10) The cropland……greatly both from one region to another and within each region.
a) is varying
b) varies
c) vary
d) varys
11) The better the soil, the….the yield.
a) higher
b) high
c) highest
d) higherest
12) Among them there are: high-quality seeds of the crops….. to the climatic and soil conditions of the region.
a) were adapted
b) adapt
c) adapted
d) adapts
13) Crops……be produced where physical conditions are most favorable for their growth.
a) can
b) need
c) could
d) should
a) item
b) needs
c) necessities
d) needes
15) Of all agricultural practices affecting yields seedbed preparation……to be the most important.
a) were found
b) has been found
c) is found
d) had been founding
16) The right kind of………a seedbed is to get a fine, moist and mellow soil.
a) preparing
b) prepare
c) prepares
d) being prepare
BUSINESS LETTER
Choose the correct answer
1) Dear Charles I thought it was ___ time I wrote to you and told you what I've been up to.
a) in
b) about
c) at
d) by
2) Putting it ___ I should be delighted if you would agree to be my best man at our wedding.
a) easily
b) quietly
c) fairly
d) simply
3) After all why should you two continue to be free and I have to give up my ___?
a) latitude
b) liberty
c) scope
d) immunity
4) Dear Sir, having read your advertisement, I should like to ___ this letter as my application for the post of marketing manager.
a) deliver
b) submit
c) return
d) send
5) Perhaps I should explain the ___ reason for working in a restaurant as a waiter in preparation for a marketing job.
a) underground
b) undercover
c) understanding
d) underlying
6) I am sure I could very easily ___ all the requirements of the job.
a) complete
b) fulfil
c) commit
d) finish
7) Finally I look forward to ___ from you and as you will understand I don't want to 'wait' very long.
Yours faithfully, I.A.M. Hopeful.
a) hear
b) hearing
c) heard
d) hears
8) Define the type of letter
Dear representatives of Hyatt hotel,
My name is Susan Muller. I stayed at your hotel from December 5 to December 15, 2012. I’d like to ask you a favor. The thing is that I forgot my gloves from Louis Vuitton in my room-556. Could you please check if this is so? I’d be very grateful if you send them to me by post. I’ll reimburse the post cost immediately.
Thanks for your time and consideration.
Sincerely, Susan.
a) letter of complaint
b) request letter
c) letter of invitation
d) letter of appreciation
9) Which of the following is NOT a suitable way to end a formal letter?
a) yours faithfully
b) yours sincerely
c) best wishes
10) Define the type of letter
Dear Lucy,
Thank you for the beautiful vase. I will always be reminded of your valuable support and I’m blessed to have such a friend.
Love, Diana
a) letter of appreciation
b) request letter
c) letter of complaint
d) letter of invitation
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
A Trip to the Beach
Untangling the Mystery of Algal Blooms in the Great Lakes
This interrupted case study, designed for an introductory biology or environmental science course, introduces students to the complexity of ecosystems by examining changes in trophic interactions and abiotic factors in a freshwater ecosystem as a result of human actions. The case narrative describes the recent and undesirable appearance of decomposing algae (Cladophora glomerata) on a public beach in the Laurentian Great Lakes.
Task 1. Your objectives are:
• Illustrate the aquatic food chain in the Great Lakes ecosystem.
• List limiting factors to freshwater algae growth.
• Describe the perturbations caused by the invasive mussel species in the Great Lakes ecosystem.
• Model the scientific process of posing, testing, and rejecting hypotheses.
Keywords: invasive species; aquatic ecology; Great Lakes; trophic interactions; Cladophora; quagga mussels; zebra mussels; Lake Michigan; phosphorous
Task 2.
You are asked to use the scientific method by creating hypotheses and examining observational data to describe biotic and abiotic components of the Great Lakes ecosystem.
The case requires you to differentiate between benthic and pelagic environments (e.g., the influence of depth and phytoplankton density on light availability, and the availability of phosphorus) and the interactions between organisms in both environments.
You can also examine shifts in these interactions as a result of the newly introduced zebra and quagga mussels, which have ultimately resulted in the algae's presence on the beach.
Task 3.
There are also opportunities to discuss the impact of these ecosystem changes on people who own property and/or visit the beach.
II. Read the text
But It's Just a Bottle of Water
Bottled water, popular among students, is big business even though issues surrounding it related to health and safety as well as its environmental impact have stirred up controversy. Designed for an introductory non-majors environmental science course, this discussion/dilemma case explores the environmental effects associated with the production, consumption, and recycling of bottled water while touching on health and safety issues. Students also learn about government regulations regarding the extraction of ground water and labeling of bottled water; recycling laws and how states circumvent the recycling process; and the economic and ecological costs of drinking bottled water.
Task 1. Objectives:
• Identify the complexities associated with the production, consumption, and recycling of bottled water.
• Identify state and federal regulations (FDA, EPA) associated with the extraction of ground water and the potential impacts it has on the environment.
• Identify potential safety hazards with drinking water, both chemical and biological.
• Become aware of state recycling laws and how states circumvent the recycling process.
• Understand the different categories of water and where water comes from.
• Utilize critical thinking skills to examine the economic and ecological costs of drinking bottled water.
Keywords: Bottled water; drinking water; groundwater; polyethylene terephthalate; PET plastic; plastic water bottle; tap water; Safe Drinking Water Act; Bottle Bill, recycling
Task 2. Choose the correct form.
1) Many rivers and lakes are …………. .
a) poisoned
b) filled
c) used
d) sold
2) Factories pour a lot of ………………. into air and water.
a) shortage
b) waste
c) pollution
d) energy
a) Hydro energy.
b) Solar energy.
c) Wind energy
d) None of the above
III. Read the text
Banana Split: To Eat, or Not to Eat
How much did you pay for that banana? Have you thought about why it was so cheap? The fruit companies may no longer own most of the plantations, but they still control the price of bananas. Pay your workers too much and you can’t sell your bananas. Some of the banana workers from several Central American countries even fi led lawsuits against Royale. They say they can no longer have children because of what pesticides did to them. This is happening now.
Our professor said that banana production in Latin America has caused large-scale destruction of the rainforest. He also said that there was something called Panama disease that nearly wiped out the banana industry in the first half of the 20th century. If this disease can’t be controlled, why are banana workers suing Royale because of what pesticides did to them?”
The most challenging disease is Sigatoka. It was a problem with Gros Michel as well. But the Sigatoka fungus infects plants through the leaves, so it can be controlled by spraying the leaves with a pesticide. The first one that was used for Sigatoka was a concoction called “Bordeaux mixture.” The mixture contained copper sulfate, which, unfortunately, got into the workers who sprayed it. It turned them blue and made them sick. Many died. Bordeaux mixture was eventually abandoned because too much copper in the soil kills the banana plants, not because of what it did to the workers.
Panama disease isn’t the only thing that attacks bananas. Insects are also a big problem—there are plastic bags impregnated with pesticides placed over banana bunches on the tree to keep them from getting damaged by insects. Our professor said that there were lawsuits against Royale because of something called DBCP; it kills nematodes, which are microscopic roundworms that attack banana roots. DBCP is really bad stuff —the company that made it knew it was dangerous because some of their own workers at a plant in California had become sterile—but when the company tried to pull it off the market, Royale threatened them with a lawsuit. But the company stopped making DBCP in 1977, so we doubt this is a problem now. In fact, we’ve done some research and it looks like the lawsuits pushed Royale into doing a lot of research on biological ways to control banana diseases.
Based on what Koeppel says in his book, there are still plenty of environmental concerns with banana production. A disease called black Sigatoka is one of the biggest problems in bananas. It kills the banana leaves, but it can also cause bananas to ripen during shipment, so that when the fruit arrives in the grocery store, it’s already rotten. Most of the pesticides sprayed on bananas are for just this one disease. And the more pesticides are sprayed, the more resistant the fungus gets to the pesticide, and then they have to spray more pesticide—up to 40 times a year.
The pesticides for black Sigatoka are sprayed from an airplane, and some of it drifts into the workers’ houses, gets onto their food and everything. And some workers are even in the fields while they are spraying pesticides. Another problem is that the pesticides and the insecticide-impregnated plastic bags end up in rivers where they kill fish. If the bags make it into the ocean, they can strangle sea turtles .
It’s time to give up bananas! You don’t have to do that. There are organic bananas—in fact, that’s what you’re eating. Look at the sticker—it says that the banana is “USDA Organic.” That means the farm is certified by the U.S. Department of Agriculture as organic—the farmer can’t use synthetic pesticides or fertilizer, or genetically modified organisms.
But just because bananas are produced organically doesn’t mean they don’t have a negative impact on the environment, or that the workers are treated fairly. Koeppel wrote that organic bananas can’t be grown on a large scale because of black Sigatoka. They have to be grown away from other banana fields and at higher elevations or in drier areas where the fungus won’t grow as well. So to increase the number of organic bananas grown, new fields usually need to be cleared from the rainforest.
True, they aren’t the same as organic, but part of the Fair Trade principle is that the bananas are grown in a sustainable manner, and there are certain pesticides that can’t be used. And farmers that get certified as organic producers are paid a higher premium for their organic bananas.
Task 1. Answer the questions
1. Bill Snowe was trying to develop a “better banana”; based on information presented, what qualities would this banana need to have in order for it to be better than the Cavendish? How are Snowe’s challenges in developing a better banana different from that of an apple breeder?
2. What are the challenges Ethan Brown faces in keeping Integrated Fruit from going bankrupt?
3. What should Ethan Brown do? What are the potential consequences of his decision?
Task 2. Give a title to each paragraph.
1. Solution the problem – organic bananas
2. Banana business
3. Black Sigatoka
4. Panama disease
Task 3. Choose the correct form
1. The most challenging _____is Sigatoka.
a. Dish
b. Disease
c. Mark
d. Type
2. The ________for black Sigatoka are sprayed from an airplane
a. Pesticides
b. Pills
d. Fertile
3. But the Sigatoka fungus infects plants through the______.
a. Leaves
b. Roots
c. Flowers
d. stem
Вариант 2
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank
1. American mothers often think of ... sons as future Presidents.
a) them c) their
b) they d) theirs
2. Every generation remembers ... youth.
a) it c) her
b) his d) its
3. He’s ... at arts than at science.
a) more good c) best
b) better d) more better
4. Education mirrors society, doesn’t it? ...
a) No, it does. c) No, it don’t.
b) Yes, it does. d) Yes, it doesn’t.
5. Both of them ... graduate work at Harvard now.
a) does c) are doing
b) were doing d) are done
6. The problem ... a new shape by now.
a) acquire c) has acquired
b) acquired d) is acquired
7. New methods and fresh approaches ... nowadays.
a) require c) have required
b) are required d) required
8. A friend, comparing their common backgrounds, suggested that they ...
pretty much alike.
a) are c) was
b) were d) being
9. ... a chance of stability because everything is going well.
a) There are c) There were
b) There is d) It was
10. To become very rich you ... by a combination of remarkable circumstances.
a) have to be helped c) don’t have to be helped
b) has to be helped d) not have to be helped
11. Discussion should ... to develop judgment and discrimination.
a) to be used c) be using
b) to be using d) be used
12. British newspapers ... be divided into the following groups: national and local, quality and popular.
a) can c) may
b) must d) will
13. a number of remarkable traditions in this country. ... a nation of conservative people.
a) there is c) they are
b) there are d) it is
14. Among members of the British Parliament many ... public school.
a) has attended c) had attended
b) are attended d) were attended
15. Unfortunately I had no … to help me.
a) some c) one
b) any d) all
16. The gift of speech … not often … by the power of thought.
a) were accompanied c) is accompanied
b) are accompanied d) be accompanied
17. 1. If I ___ my entrance exams I ___ the happiest man in the world.
A) shall pass / would be
B) passed / am
C) passed / would have been
D) pass / shall be
18. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will be / doing / come
B) did / will not come
C) will / do / doesn’t come
19. 3. Max didn’t _____ yesterday afternoon; he _____ at home.
A) go out / stayed
B) go out / stay
C) went out / stayed
D) went out / stay
20. 4. A: _____ you _____ Jane last month?
B: No, I _____ .
A) saw / didn’t
B) Did / see / didn’t
C) Did / saw / didn’t
D) Did / see / did
21. Why … you … my breakfast before I came back? Were you so hungry?
a) have/eaten
b) has/eaten
c) had/eaten
d) did/ate
22. … your mother … the table (накрывать на стол) by the time you were back from Canada?
a) has/laid
b) had/lad
c) had/laid
d) had/lying
23. She …a member of our organization for more than 10 years.
a) has/be
b) have/been
c) was
d) has/been
24. 8. He’s the 10th person who …me what is the weather today this morning!
a) has/ask
b) has/asked
c) had/asked
d) was/asked
25. Where _____ on holidays?
A) you go
B) do you go
C) do you going
D) are you go
26. Every morning Tessa _____ at 7.30.
A) is getting up
B) got up
C) get up
D) gets up
27. I _____ a new flat a few months ago.
A) bought
B) have been buying
C) have bought
D) buy
28. If you had video, you _____ record it yourself tonight.
A) could
B) can
C) must
D) may
29. This _____ be the right road. There is no other way.
A) had better
B) must
C) have to
D) would rather
30. Please, tell me something ___ than this old joke.
A) interesting
B) less interesting
C) more interesting
D) the most interesting
E) the least interesting
БЛОК 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) The form of agriculture that relies on techniques such as crop rotation, green manure, compost and biological pest control to maintain soil productivity and control pests on a farm is called …
a) Ecosystem
c) mechanized agriculture
d) Farming
2) Environmental protection is a(n)…………….. problem.
a) easy
b) important
c) pleasant
d) wonderful
3) Factories pour a lot of ………………. into air and water.
a) shortage
b) waste
c) pollution
d) energy
4) What caused the …………. of wildlife?
a) destruction
b) poison
c) population
d) boom
5) Many rivers and lakes are …………. .
a) poisoned
b) filled
c) used
d) sold
6) Many scientists try …………… ecology problems.
a) to solve
b) to know
c) to protect
d) to create
7) What is the current population of the world?
a) about four billion
b) about five billion
c) about six billion
d) about seven billion
8) At current rates, what will the world population be in the year 2050?
a) almost 11 billion
b) a little more than billion
c) a little more than 6 billion
d) almost 8 billion
9) The two most populous countries in the world are:
a) The United States and Mexico
b) China and India
c) Mexico and India
d) China and the United States
10) On which continent is population growth the fastest?
a) North America
b) Asia
c) Europe
d) South America
11) What is the best shopping bag to use at a supermarket?
a) A plastic bag.
b) A paper bag.
c) Your own reusable bag from home.
d) A silk bag
12) How can you reuse paper that has been printed on one side?
a) Use it in your printer or fax machine (print on the blank side)
b) Use the blank side for scratch paper.
c) Both a and b.
d) Throw away
13) What are tin cans made of?
a) Tin.
b) Steel.
c) Aluminum.
d) All of the above.
14) Most Paper is made from trees. What other materials can be used to make paper?
a) Hemp.
b) Rice.
c) Cloth rags.
d) All of the above.
a) Use e-mail.
b) Make two-sided copies.
c) Share reports and printed information.
d) All of the above.
BUSINESS LETTER
1) Unjumble the parts of the business letter
1. Corporate Services
Riviera Industries Inc.
245 Dearborn Park Road
Chicago, Il 60610
2. November 5, 2012
3. Dear Ms. Campion:
4. It was a pleasure meeting you briefly at last week's Board of Trade event. After our chat at last week's meeting, it occurred to me that with Riviera approaching its 50th anniversary, it would be the perfect occasion to produce a Corporate History to celebrate your company's first half-century. With Riviera's 50th just around the corner, I'm sure that you have been thinking about ways to make that anniversary a special one. Accordingly, I would very much like to meet with you and show you some of the corporate work we have done, and brief you further on our services.
5. Stand By Me Records
123 Rose Street
Albuquerque, NM 02110
6. Raymond Gaudet
Manager, Corporate Programs
Key for a business letter : 2, 1, 5, 3, 4, 6
2) Types of Business Letter:
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
The FIABCI (Federacion Internationale Administrateurs de Bien Conselis Immobilieres) is staging the FIABCI World Congress on July 19-23, 2010 in Beijing, China. Kindly inform every member of the sales force to mark the date, since we have signed up as one of the participating firms. I would appreciate it if you would encourage everyone to go, and provide me with the names of those who will be attending no later than the 30th of June. We will, of course, pay the entrance fees for all those attending.
……………………………………………………………………………………………………
a) Order Letter
b) Letter of Complaint
c) Memo
d) Cover Letter
3) Type of Business Letter
Identify which type of the business letter does the following passage refer to.
………………………
I’m writing this letter to bring your attention that I’m not satisfied with the quality of services provided at your company. I’m talking about the services I took on March 14th 2012 and want to let you know I was very upset with your staff’s performance. They used to deal with me quite inefficiently and did not show their interest which they must show while dealing with their regular customers.
………………………………………………………………………………………………….
a) Cover Letter
b) Inquiry Letter
c) Letter of Recommendation
d) Letter of Complaint
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
Forest-Atmosphere Exchange
Direct measurements of forest-atmosphere exchanges of carbon dioxide, water, energy, and other trace gases allow us to observe whole-ecosystem metabolism as well as quantify the role of forests as sources of trace gases, the input of gaseous pollutants and nutrients, and the role of forests in cleansing the atmosphere.
The eddy-covariance flux tower at the Harvard Forest Environmental Measurements Site (HFEMS) was installed in 1989 and provides the world's longest continuous record of net ecosystem CO2 exchange, evaporation, and energy flux between the atmosphere and a forest, at hourly time resolution. The CO2 exchange is partitioned into respiration and photosynthetic components.
Additional towers in a hemlock stand and a younger deciduous stand on Little Prospect Hill were installed to examine the differences in carbon flux due to species composition and stand age. At all three flux-tower sites, the forest is accumulating carbon and contributing to the terrestrial "sink" for carbon that currently is reducing the growth atmospheric CO2. The atmospheric carbon fluxes provide a top-down look at forest growth and are complemented by ground measurements of vegetation and litter at large and small plots where we can identify which components in the forest are gaining and losing carbon. The combination of short-term carbon and water exchange fluxes observed at the towers with long-term changes in biomass and species composition observed at permanent plots provides a very powerful constraint to develop and evaluate ecosystem process models.
Task 1. What does the text mainly discuss?
a) metabolism of the whole ecosystem
b) the growth atmospheric CO2
c) potential air pollutant impacts on the forest
d) The different kinds of pollutions
Task 2. Choose the title for each passage (1-6; a-h).
a) Mountain Glaciers and Their Peculiarities
b) Basic Types of Glaciers and Their Location
c) Ice Caps and Where to Look for Them
d) Ice Sheets' Whereabouts
e) Ice Sheets and Ice Shelves
f) Least Extraordinary Glaciers
g) Common Mountain Glaciers
h) Basic Glacier Categories' Major Differences
Task 3. Choose the best answer
1) It can be inferred that ice sheets are so named for which of the following reasons?
a) They are confined to mountain valleys
b) They cover large areas of land
c) They are thicker in some areas than in others
d) They have a characteristic circular shape
2) According to the passage ice shelves can be found
a) Covering an entire continent
b) Buried within the mountains
c) Spreading into the ocean
d) Filling deep valleys
3) All of the following are alpine glaciers EXCEPT
a) Cirque glaciers
b) Ice caps
c) Valley glaciers
d) Ice fields
Вариант 3
БЛОК 1
Choose the correct answer to fill each blank.
1. What ___ you ___ if the train ___ in time?
A) will / do / doesn’t come
B) did / will not come
C) do / didn’t / come
D) have / done / came
2. If he ___ in Tokyo he ___ us.
A) was / will visit
B) were / would visit
C) will be / will visit
D) is / would visit
3. When John made his mind (решится) to sign up for (записаться) English course, Tom …already … it.
a) had/done
b) have/done
c) did/do
d) has/done
4. When I went to school I was very scared because I … not … my previous homework.
a) had/done
b) have/dove
c) did/do
d) was/doing
5. You _____ be hungry. You had no lunch.
A) can’t
B) shouldn’t
C) must
D) couldn’t
6. A: I’ve got toothache. B: You’d _____ go to the dentist.
A) better
B) should
D) must
7. Tom, this is Jack. ... father works at our school.
a) their
b) her
c) our
d) his
8. Your English is much ___ now. You’ve made___ mistakes this time.
A) best / least
B) better / less
C) the best / less
D) good / less
9. She said the letter was personal and didn't let me ..... it.
A) reading
B) read
C) to read
D) read to
10. She didn't want her child ...... to hospital.
A) to take
B) take
C) to taken
D) to be taken
11. Is it true that you … to find me all day long?
a) has been tried
b) have been
c) have called
d) have been trying
12. Anna ... a good job.
a) finds
b) has found
c) founded
d) has been finding
13. We _____ leave now or we’ll be late.
A) has to
B) must
C) can
D) will
14. My teachers always expected me _____ well in exams.
A) did
B) doing
C) do
D) to do
15. Last year we managed _____ a holiday that suited everyone.
A) found
B) to find
C) find
D) finding
16. He says, “You are right.”
a) he says that I am right
b) he says which I right
c) he says I was right
d) he said I are right
17. He said, “I have changed my opinion.”
a) he said that he had changed his opinion
b) he said that he have changed his opinion
c) he said that he would have changed his opinion
d) he said that he changed his opinion
18. I hope that the truth ___ very soon.
A) will find out
B) will be finding out
C) is found out
D) will be found out
19. The sports competitions which ___ on Sunday ___ by a lot of people.
A) are held / will be visited
B) was held / will visit
C) will held / will visit
D) will be held / will be visited
20. The business letter ___ just ___ .
B) has / been written
C) was / written
D) were / written
21. I asked them, “Have you been to Africa?”
a) I asked them whether they had been to Africa
b) I asked them whether they have been to Africa
c) I asked them whether they were to Africa
d) I asked them whether they would be to Africa
22. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
c) he asked us what our names are
d) he asked us what our names were
23. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
b) she told me to not talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
24. We began _____ about next year’s holiday two months ago.
A) talked
B) talking
C) talks
D) talk
25. She said to me, “Don’t talk to me”.
a) she told me not to talk to her
b) she told me to not talk to her
c) she told me not to talk to me
d) she told me do not to talk to her
26. He asked us, “What are your names?”
a) he asked us our names what were
b) he asked our what names are
c) he asked us what our names are
d) he asked us what our names were
27. They prefer _____ in a swimming pool all day.
A) playing
B) plays
C) to play
D) to playing
28. The dentist told me _____ more careful when I brush my teeth.
A) will be
B) being
C) to be
D) be
29. My family is trying _____ where to go on holiday.
A) decided
B) decide
C) to decide
D) deciding
30. You _____ get the 8.45 train. It doesn’t stop at Yorkshire.
A) had better
B) mustn’t
C) should
D) don’t have to
БЛОК 2
Choose the correct answer to fill each blank.
1) Why is it important to reuse clothing, furniture, toys, electronic equipment, and other materials?
a) It saves money.
b) It helps save natural resources.
c) It helps save energy.
d) All of the above.
2) What do you call the area that is inhabited by a particular species?
a) Habitat.
b) Environment.
с) Biosphere.
d) House
3) What do you call the processing of used materials and their reuse?
a) Recycling.
c) Reprocessing.
d) Rewriting
4) Which layer protects the Earth from UV rays?
a) Oxygen.
b) Nitrogen.
c) Ozone.
d) Water
5) The process by which the Earth’s temperature is increasing is called the …
a) biothermal effect.
b) greenhouse effect.
c) temperature effect
d) increase effect
6) Which of the following is biodegradable?
a) Plastic.
b) Paper.
c) Glass
d) Metal
7) What is the term for the complete disappearance of a species?
a) Termination.
b) Disappearance.
c) Extinction.
d) Ending
8) What do you call renewable safe sources of energy?
a) Alternative energies.
b) Bio-energies.
c) Solar energies.
d) Earth energies
9) Which of these energy sources is renewable?
a) Coal.
b) Natural gas.
c) Wind.
d) Oil
10) What do you call the rain that contains many chemicals and is harmful?
a) Smog.
b) Acid rain.
c) Monsoon
d) Rainforest
11) What do you call a substance that pollutes the air, water or soil?
a) Pollutant.
b) Pesticides.
c) Acid.
d) Poison
12) What is the most used renewable energy source in the world?
a) Hydro energy.
b) Solar energy.
c) Wind energy
d) None of the above
13) Which of these animals is not in danger becoming extinct?
a) Panda bears.
b) Polar bears.
c) Grizzly bears.
d) none of the above
14) What type of shopping bag is more eco-friendly?
a) Paper.
b) Plastic.
c) Neither.
d) Leather
15) Global warming will cause an increase of …
a) Heat waves.
b) Hurricanes.
c) Flood
d) All of the above
БЛОК 3 CASE STUDY
I. Read the text
Steppe zone. Mealy carbonate chestnut soil. Agrochemical characteristics: the content of nitrate nitrogen in spring is 8mg/kg.
1. The water consumption rate of spring wheat ,hw/hectare
А) 16,5; B) 22,6; C) 30,2; D) 41,0
2. How much soil nitrogen plants use by the assimilation rate k/p -25%.
A)20; B)42; C)31; D)60
3. Elite wheat seeding rate at the recommended norm 5mln of sprouting seeds per 1 hectare, mass 1000 seeds – 40 gr.
А)180; B)219; C)250; D)300
II. Read the text
Tarbagataisky district in the Republic of Buryatia. Cultivation of spring barley is planned. Mealy carbonate chestnut soil. Agrochemical characteristics: nitrate nitrogen content 8.3 mg/100gr, mobile phosphorus – 18 mg/100, exchangeable potassium 20 mg/100 gr of soil. The amount of available moisture, used by plants for the vegetation period, 177 mm. Barley water consumption rate – 470, kt – 0.518.
1. Pease water consumption,hw/hectare
А) 15,0; B) 19,5; C) 30,7; D) 41,0
2. How much phosphorus is used by the phosphorus use rate from the soil 7%?
A)37,8; B)19,8; C)23,0; D)60,8
3. Sowing rate of barley elite seed in kg at the recommended norm 4 mln of sprouting seeds per 1 hectare, mass of 1000 seeds – 45 gr.
А)100; B)313; C)250; D)198
III. Read the text
Forest-steppe zone. Cultivation of spring rape is planned. Predecessor – crops and hay assembled in the beginning of august. Grey forest soil, with clay by mechanical composition, pH = 6/0. Spring is cool, soil is sealed, bulk density – 1.5 g/sm3., autumn plowing carried out on 15-17 sm.
The content of moisture before planting in the meter layer is 130 sm, in 0-10 sm – 12 mm.
Severe contamination of the field is expected by dicotyledonous weeds before sprouting the seeds.
1.Your decision concerned with seedbed preparation?
А) plowing in spring with rolling
B) Cultivation before seedbed , alignment and rolling
C) Cultivation before seedbed and harrowing
D) rolling
2.Your choice of grade
А) АНИИЗИС 1
B) Ратник
C) Форум
D) Ритм
3. what technological methods are used in sprouting faze?
А) cultivation
B) harrowing across the rows
C) rolling
D) spraying by herbicides
Оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности. При ответе на вопросы экзаменационного билета студентом допущены несущественные ошибки. Задача решена правильно или ее решение содержало несущественную ошибку, исправленную при наводящем вопросе экзаменатора.
Оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой. При ответе на экзаменационные вопросы и при выполнении экзаменационных заданий обучающийся допускает погрешности, но обладает необходимыми знаниями для устранения ошибок под руководством преподавателя.
Оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему полное знание учебно-программного материала, успешное выполнение заданий, предусмотренных программой в типовой ситуации (с ограничением времени), усвоение материалов основной литературы, рекомендованной в программе, способность к самостоятельному пополнению и обновлению знаний в ходе дальнейшей работы над литературой и в профессиональной деятельности.
зачет /оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему знание основного учебно-программного материала в объеме, достаточном для дальнейшей учебы и предстоящей работы по специальности, знакомство с основной литературой, рекомендованной программой, умение выполнять задания, предусмотренные программой.
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся, обнаружившему пробелы в знаниях основного учебно-программного материала, допустившему принципиальные ошибки в выполнении предусмотренных программой заданий, слабые побуждения к самостоятельной работе над рекомендованной основной литературой. Оценка «неудовлетворительно» ставится обучающимся, которые не могут продолжить обучение или приступить к профессиональной деятельности по окончании академии без дополнительных занятий по соответствующей дисциплине.
оценка «хорошо» (71-85 баллов) - основанием для снижения оценки может служить нечеткое представление сущности и результатов исследований на защите, или затруднения при ответах на вопросы, или недостаточный уровень качества оформления текстовой части и иллюстративных материалов, или отсутствие последних;
оценка «удовлетворительно» (56-70 баллов) - дополнительное снижение оценки может быть вызвано выполнением работы не в полном объеме, или неспособностью студента правильно интерпретировать полученные результаты, или неверными ответами на вопросы по существу проделанной работы;
оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) - выставление этой оценки осуществляется при несамостоятельном выполнении работы, или при неспособности студента пояснить ее основные положения, или в случае фальсификации результатов, или установленного плагиата.
зачет /оценка «отлично» (86-100 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала с соответствующими выводами и /или обоснованными расчетами, предложениями; не содержит ошибок;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует продвинутый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
зачет /оценка «хорошо» (71-85 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен в соответствии с заданием, грамотно, характеризуется логичным, последовательным изложением материала, допущены небольшие неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит незначительные ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- проведено научное исследование в соответствие с полученным заданием;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует базовый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
- отчет выполнен в соответствии с заданием, материал изложен последовательно, допущены неточности при формировании выводов/расчетов, предложений; содержит ошибки/опечатки в текстовой части отчета;
- присутствуют элементы научного исследования, творческий подход к решению поставленных задач проявляется незначительно;
- отчет выполнен с использованием современных информационных технологий и ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета демонстрирует пороговый уровень сформированности компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет о прохождении производственной практики имеет положительную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося;
незачет /оценка «неудовлетворительно» (менее 56 баллов) ставится обучающемуся:
- отчет выполнен не в соответствии с заданием, материалы не подтверждены соответствующими выводами и/или обоснованными расчетами, предложениями; текстовая часть отчета содержит многочисленные ошибки;
- творческий подход к решению поставленных задач не проявляется; отсутствуют элементы научного исследования;
- отчет выполнен с использованием современных пакетов компьютерных программ, информационных технологий и информационных ресурсов;
- обучающийся при выполнении и защите отчета показывает не сформированность компетенций, предусмотренных программой практики;
- отчет имеет отрицательную характеристику руководителей практики от предприятия и кафедры на обучающегося.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– правильность ответа по содержанию задания (учитывается количество и характер ошибок при ответе);
– полнота и глубина ответа (учитывается количество усвоенных фактов, понятий и т.п.);
– сознательность ответа (учитывается понимание излагаемого материала);
– логика изложения материала (учитывается умение строить целостный, последовательный рассказ, грамотно пользоваться специальной терминологией);
– использование дополнительного материала;
– рациональность использования времени, отведенного на задание (не одобряется затянутость выполнения задания, устного ответа во времени, с учетом индивидуальных особенностей обучающихся).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- теоретический уровень знаний;
- качество ответов на вопросы;
(дискуссии, полемики, диспута, дебатов)
для учета в рейтинге (оценка)
- практическая ценность материала;
- способность делать выводы;
- способность отстаивать собственную точку зрения;
- способность ориентироваться в представленном материале;
- степень участия в общей дискуссии.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
«отлично»
используется терминология; показано умение иллюстрировать теоретические положения конкретными примерами, применять их в новой ситуации; высказывать свою точку зрения.
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– правильность формулировки и использования понятий и категорий;
– правильность выполнения заданий/ решения задач;
– аккуратность оформления работы и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(обязательно для дисциплин, где по УП предусмотрена контрольная работа)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Примерные критерии оценивания:
– правильность выполнения задания на практическую/лабораторную работу в соответствии с вариантом;
– степень усвоения теоретического материала по теме практической /лабораторной работы;
– способность продемонстрировать преподавателю навыки работы в инструментальной программной среде, а также применить их к решению типовых задач, отличных от варианта задания;
– качество подготовки отчета по практической / лабораторной работе;
– правильность и полнота ответов на вопросы преподавателя при защите работы
и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания практических занятий (лабораторных работ):
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
В качестве критериев могут быть выбраны, например:
– соответствие срока сдачи работы установленному преподавателем;
– соответствие содержания и оформления работы предъявленным требованиям;
– способность выполнять вычисления;
– умение использовать полученные ранее знания и навыки для решения конкретных задач;
– умение отвечать на вопросы, делать выводы, пользоваться профессиональной и общей лексикой;
– обоснованность решения и соответствие методике (алгоритму) расчетов;
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
расчетно-графической работы, работы на тренажере
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Материалы тестовых заданий следует сгруппировать по темам/разделам изучаемой дисциплины (модуля) в следующем виде:
Тема (темы) / Раздел дисциплины (модуля)
Тестовые задания по данной теме (темам)/Разделу с указанием правильных ответов.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- отношение правильно выполненных заданий к общему их количеству
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Задачи реконструктивного уровня
Задачи творческого уровня
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота знаний теоретического контролируемого материала;
– полнота знаний практического контролируемого материала, демонстрация умений и навыков решения типовых задач, выполнения типовых заданий/упражнений/казусов;
– умение самостоятельно решать проблему/задачу на основе изученных методов, приемов, технологий;
– умение ясно, четко, логично и грамотно излагать собственные размышления, делать умозаключения и выводы;
– полнота и правильность выполнения задания.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ четко структурирован и выстроен в заданной логике. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа укладывается в заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументировано излагать собственную точку зрения. Видно уверенное владение освоенным материалом, изложение сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Высокая степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала: стилистические обороты, манера изложения, словарный запас. Отсутствуют стилистические и орфографические ошибки в тексте.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– степень владения понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины;
– знание фактического материала, отсутствие фактических ошибок;
– умение логически выстроить материал ответа;
– умение аргументировать предложенные подходы и решения, сделанные выводы;
– степень самостоятельности, грамотности, оригинальности в представлении материала (стилистические обороты, манера изложения, словарный запас, отсутствие или наличие грамматических ошибок);
– выполнение требований к оформлению работы.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся).
Примерная шкала оценивания письменных работ:
(рефератов, докладов, сообщений)
Продемонстрировано владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (уместность употребления, аббревиатуры, толкование и т.д.), отсутствуют ошибки в употреблении терминов.
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ в достаточной степени структурирован и выстроен в заданной логике без нарушений общего смысла. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа незначительно превышает заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументированно излагать собственную точку зрения, но аргументация не всегда убедительна. Изложение лишь отчасти сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Достаточная степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала. Встречаются мелкие и не искажающие смысла ошибки в стилистике, стилистические штампы. Есть 1–2 орфографические ошибки.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано достаточное владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины, есть ошибки в употреблении и трактовке терминов, расшифровке аббревиатур.
Ошибки в использовании категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Нет собственной точки зрения либо она слабо аргументирована. Примеры, приведенные в ответе в качестве практических иллюстраций, в малой степени соответствуют изложенным теоретическим аспектам.
Текст работы примерно наполовину представляет собой стандартные обороты и фразы из учебника/лекций. Обилие ошибок в стилистике, много стилистических штампов. Есть 3–5 орфографических ошибок.
Работа выполнена не очень аккуратно, встречаются помарки и исправления.
Продемонстрировано крайне слабое владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (неуместность употребления, неверные аббревиатуры, искаженное толкование и т.д.), присутствуют многочисленные ошибки в употреблении терминов.
Продемонстрировано крайне низкое (отрывочное) знание фактического материала, много фактических ошибок – практически все факты (данные) либо искажены, либо неверны.
Ответ представляет собой сплошной текст без структурирования, нарушена заданная логика. Части ответа не взаимосвязаны логически. Нарушена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа более чем в 2 раза меньше или превышает заданный. Показаны неверные ассоциативные взаимосвязи категорий и терминов дисциплины.
Отсутствует аргументация изложенной точки зрения, нет собственной позиции. Отсутствуют примеры из практики либо они неадекватны.
Текст ответа представляет полную кальку текста учебника/лекций. Стилистические ошибки приводят к существенному искажению смысла. Большое число орфографических ошибок в тексте (более 10 на страницу).
Работа выполнена неаккуратно, с обилием помарок и исправлений. В работе один абзац и больше позаимствован из какого-либо источника без ссылки на него.
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- соответствие решения сформулированным в кейсе вопросам (адекватность проблеме и рынку);
- оригинальность подхода (новаторство, креативность);
- применимость решения на практике;
- глубина проработки проблемы (обоснованность решения, наличие альтернативных вариантов, прогнозирование возможных проблем, комплексность решения).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Концепция игры
Роли:
Задания (вопросы, проблемные ситуации и др.)
Ожидаемый (е) результат(ы)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
качество усвоения информации;
выступление;
содержание вопроса;
качество ответов на вопросы;
значимость дополнений, возражений, предложений;
уровень делового сотрудничества;
соблюдение правил деловой игры;
соблюдение регламента;
активность;
правильное применение профессиональной лексики.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
для учета в рейтинге (оценка)
Индивидуальные творческие задания (проекты):
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- актуальность темы;
- соответствие содержания работы выбранной тематике;
- соответствие содержания и оформления работы установленным требованиям;
- обоснованность результатов и выводов, оригинальность идеи;
- новизна полученных данных;
- личный вклад обучающихся;
- возможности практического использования полученных данных.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
п/п