учреждение высшего образования
«Бурятская государственная сельскохозяйственная академия имени В.Р. Филиппова»
Агрономический факультет
Ландшафтный дизайн и экология
Направленность (профиль) Ландшафтное проектирование
в учебном плане
является дисциплиной обязательной для изучения
дисциплины кафедра
Семестр 1, 2
Зав. кафедрой Доржиева А.С.
п/п
на заседании кафедры
Заведующий кафедрой
Гармаева С.И.
(представитель работодателя)
деятельности обучающихся по основной профессиональной образовательной программе высшего образования направления подготовки 35.03.10 Ландшафтная архитектура Направленность (профиль) Ландшафтное проектирование.
Задачи: Формирование системы знаний и практических навыков по иностранному языку для
использования в профессиональной деятельности; развитие знаний, умений, навыков в области коммуникации в устной и письменной формах на иностранном языке для решения задач межличностного и межкультурного взаимодействия.
деятельности обучающихся по основной профессиональной образовательной программе высшего образования направления подготовки 35.03.10 Ландшафтная архитектура Направленность (профиль) Ландшафтное проектирование.
Задачи: Формирование системы знаний и практических навыков по иностранному языку для
использования в профессиональной деятельности; развитие знаний, умений, навыков в области коммуникации в устной и письменной формах на иностранном языке для решения задач межличностного и межкультурного взаимодействия.
УК-4: Способен осуществлять деловую коммуникацию в устной и письменной формах на государственном языке Российской Федерации и иностранном(ых) языке(ах);
:
форма текущего контроля успеваемости)
работ
множественного числа существительных;
Притяжательный падеж существительных и
предлог «of»
Конструкция «There is/There are»
наречий
family»
Grammar: Глагол «to be»;
Глагол «to have»
routine»
Grammar: Present Simple Tense;
Future Simple Tense
Grammar: Past Simple Tense
Grammar: Present Continuous Tense. Конструк-
ция «to be going to»
Grammar: Future Continuous Tense
America»
Grammar: Past Continuous Tense
ресурсами
Grammar: Времена группы «Perfect»;
Participle II
Grammar: Present Perfect Tense
tia». Grammar: Past Perfect Tense
Grammar: Future Perfect Tense
Grammar: Модальные глаголы и их эквиваленты
economic systems (Planned economics)» Grammar: Passive Voice (Simple Passive Tenses)
economics». Grammar: Passive Voice (Continuous Passive
Tenses)
economics». Grammar: Passive Voice (Perfect Passive Tens-
es)
Microsoft OfficeProPlus 2016 RUS OLP NL Acdmc. Договор № ПП-61/2015 г. О поставке программных продуктов от 9 декабря 2015 года
Microsoft Windows Vista Business Russian Upgrade Academic OPEN No Level Государственный контракт № 25 от 1 апреля 2008 года
http://www.garant.ru/
- использование специализированных (адаптированных) рабочих программ дисциплин (модулей) и методов обучения и воспитания, включая наличие альтернативной версии официального сайта организации в сети «Интернет» для слабовидящих;
- использование специальных учебников, учебных пособий и других учебно-методических материалов, включая альтернативные форматы печатных материалов (крупный шрифт или аудиофайлы);
- использование специальных технических средств обучения (мультимедийное оборудование, оргтехника и иные средства) коллективного и индивидуального пользования, включая установку
мониторов с возможностью трансляции субтитров, обеспечение надлежащими звуковыми
воспроизведениями информации;
- предоставление услуг ассистента (при необходимости), оказывающего обучающимся необходимую техническую помощь или услуги сурдопереводчиков / тифлосурдопереводчиков;
- проведение групповых и индивидуальных коррекционных занятий для разъяснения отдельных вопросов изучаемой дисциплины (модуля);
- проведение процедуры оценивания результатов обучения возможно с учетом особенностей нозологий (устно, письменно на бумаге, письменно на компьютере, в форме тестирования и т.п.) при использовании доступной формы предоставления заданий оценочных средств и ответов на задания (в печатной форме увеличенным шрифтом, в форме аудиозаписи, в форме электронного документа, задания зачитываются ассистентом, задания предоставляются с использованием сурдоперевода) с
использованием дополнительного времени для подготовки ответа;
- обеспечение беспрепятственного доступа обучающимся в учебные помещения, туалетные и другие помещения организации, а также пребывания в указанных помещениях (наличие пандусов, поручней, расширенных дверных проемов и других приспособлений);
- обеспечение сочетания онлайн и офлайн технологий, а также индивидуальных и коллективных форм работы в учебном процессе, осуществляемом с использованием дистанционных образовательных технологий;
- и другие условия, без которых невозможно или затруднено освоение ОПОП ВО.
В целях реализации ОПОП ВО в академии оборудована безбарьерная среда, учитывающая потребности лиц с нарушением зрения, с нарушениями слуха, с нарушениями опорно-двигательного
аппарата. Территория соответствует условиям беспрепятственного, безопасного и удобного передвижения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья. Вход в учебный корпус
оборудован пандусами, стекла входных дверей обозначены специальными знаками для слабовидящих, используется система Брайля. Сотрудники охраны знают порядок действий при прибытии в академию лица с ограниченными возможностями. В академии создана толерантная социокультурная среда, осуществляется необходимое сопровождение образовательного процесса,
при необходимости предоставляется волонтерская помощь обучающимся инвалидам и лицам с ограниченными возможностями здоровья.
1. Describe Modern Economic Thought (УК-4, ПКС-1)
2. Tell about the path to market-based economy (УК-4, ПКС-1)
3. What is the role of local government in the economy? (УК-4, ПКС-1)
4. Tell about organizations in the economy (УК-4, ПКС-1)
5. What is the economic situation in Russia? (УК-4, ПКС-1)
6. Compare economic policies of the United States with Russian economic policies (УК-4, ПКС-1)
7. Give the definition of municipal finance (УК-4, ПКС-1)
8. Tell about recent trends in municipal finance (УК-4, ПКС-1)
9. Describe Public finance principles (УК-4, ПКС-1)
10. Speak on credit crisis – the Essentials (УК-4, ПКС-1)
11. What are the main ways of choosing a market? (УК-4, ПКС-1)
12. Speak on Globalization and International Marketing (УК-4, ПКС-1)
13. Tell about major ethical Approaches in International Marketing (УК-4, ПКС-1)
14. Describe Internet Banking (УК-4, ПКС-1)
15. Speak on Business (УК-4, ПКС-1)
1. When did modern economic thought begin?
2. What did J. S. Mill focus on?
3. What was the central idea promoted by Smith?
4. What belief does Smith’s theory rest on?
5. How is Smith’s formulation called?
6. When did Karl Marx synthesize a variety of schools of thought?
7. What approach did Karl Marx use to logic?
8. The Marxist paradigm of economics is generally considered by market economists, isn’t it?
9. Did the study of econometrics become important or not?
10. What did it become more central to economic disputes?
12. How are organizations in the economy classified?
13. What is another way of classifying organizations?
14. What is municipal finance?
15. What does it cover?
16. What issues does municipal finance address also?
17. Does municipal finance have perspective?
18. How is a market chosen by a business?
19. What may the business be looking for in the market?
20. How does a business define the parameters of market?
21. Give definition to the word ‘business’.
22. What is the difference between for-profit and non-profit organizations? Support your answer with
relevant examples.
23. What is production?
24. Specify the notion of ‘just-in-time inventory’.
25. What is marketing?
26. How difficult is it to find a good work in your field?
27. Is there a competition in your group?
28. Do you think that competition among your coeds is a good stimulus to study well or it just makes
communication between you more difficult?
Комплект заданий для практических работ:
Тема 1: Modern economic thought.
Задание 1. Ответьте на вопросы:
1. What was the central idea promoted by Smith?
2. What belief does Smith’s theory rest on?
3. What kind of systems do economic theories describe?
Задание 2: Make a summary of the text using the clichés.
Тема 2: The path to market-based economy.
Задание 1. Tell what dominant form of market economy focuses on.
Задание 2. Make dialogues on the topic describing from one part a market economy with marketbased transactions and from the other part a command economy, speak on their advantages and
disadvantages.
Тема 3: Role of local government in the economy.
Задание 1. Make an abstract and tell the main idea of the text in some sentences, trying to
persuade partners in your statements.
Задание 2. Make a summary of the text using the clichés.
Тема 4: Organizations in the economy.
Задание 1. Answer the following comprehension questions to the text.
1. What are known as factors of production?
2. What mechanism helps entrepreneurs make decisions?
Задание 2. Discuss classification of organizations in the economy in small groups.
Задание 3. Make an abstract and tell the main idea of the text in some sentences, trying to
persuade partners in your statements.
Тема 5: Economic situation in Russia.
Задание 1. Make a meeting at a round table of policy makers and economists and discuss the
economic situation and its problems in Russia.
Задание 2. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 6: Economic policies of the United States.
Задание 1. Make a meeting at a round table of policy makers and economists and discuss the
economic situation and its problems in the USA.
Задание 2. Make a report on economic situation and problems of economy in the USA.
Задание 3. Compare economic situation and problems of economy of Russia and the USA.
Задание 4. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 7: Definition of municipal finance.
Задание 1. Answer the following comprehension question:
1. Large cities and metropolitan areas have greater fiscal capacity than smaller municipalities
and rural areas, don’t they?
Задание 2. Discuss the definition of municipal finance and its problems in small groups.
Задание 3. Make an abstract of the text.
Тема 8: Recent trends in municipal finance.
Задание 1. Make questions to the text and answer them.
Задание 2. Discuss the recent trends in municipal finance.
Задание 3. Make a summary of the text using the clichés.
Тема 9: Public finance principles.
Задание 1. Tell what for economics principles can be used.
Задание 2. Make the list of economics principles and discuss it.
Задание 3. Make the list of necessary economic terms and your own glossary to make use of it in
Задание 4. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 10: Credit crisis – the Essentials.
Задание 1. Make a list of adverbs from the text you have just read.
Задание 2. Look at the words in the boxes and then describe the graph below using suggested
adjectives and verbs with nouns and adverbs respectively.
Задание 3. Translate the following phrases into English.
Задание 4. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 11: Choosing a Market.
Задание 1. Answer the following question.
1. How can a business match its product or service to the demand of the market?
Задание 2. Match the terms with their definitions.
Задание 3. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 12: Globalization and International Marketing. Ethics Problems.
Part 1. What is Globalization?
Задание 1. Decide whether the following statements are facts or opinions. Express your attitude to
the opinions:
1. Globalization is synonymous to Americanization.
2. The more people are in debt, the richer the banks become.
3. Debt payments by developing countries are nine times as much as the aid they receive.
4. Global economy puts no value on morality, only profit.
5. The developed world consumes 86% of the world’s resources.
Задание 2. Finish the phrase according to the information from the text.
1. The process of globalization leads to…
2. The verb «globalize» was coined…
3. The dimensions of globalization include…
4. Many economists assert that Globalization is…
Задание 3. Name some examples of globalizing process in the spheres of politics, communications
and anthropology.
Задание 4. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 13: Globalization and International Marketing. Ethics Problems.
Part 2. Ethical Approaches in International Marketing
Задание 1. Match the situation below to the type of ethical problem according to the text.
Задание 2. Match the beginning of the phrase with its ending.
Задание 3. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 14: Internet Banking.
Задание 1. Complete sentences, using the information from the text.
Задание 2. Give your own explanation of the terms.
Задание 3. Make a rendering of the text using the clichés.
Тема 15: Business.
Задание 1. Discuss the following questions:
1. Define such business operation as finance.
2. What does the HRM involve?
Задание 2. Discussion. How do you see your future profession? Please answer the
following questions:
What kind of work are you interested in:
1. well paid work
2. interesting work
3. work in a large and famous company
4. quiet work
5. work in an industry which has future prospects
6. prestigious work
7. a kind of work such as not to sit the whole day in the office
8. to travel a lot
Задание 3. Please, discuss advantages and disadvantages of your future profession:
1. Do you think that your future profession is prestigious?
2. Do you think it will be still prestigious and well paid by the time you graduate?
Кейс-задачи
Задание 1.What is the role of local government in the economy?
Imagine that you are a representative of a local government in Russia and you should persuade a
foreign partner about importance of local government for Russian economy. Try to tell your own point of
view, discuss it and tell its major functions.
- Прочитайте кейс-стади, выскажите свое мнение и сделайте выводы.
Задание 2: Economic policies of the United States.
Imagine that you are a Russian economist who came on a business trip for the first time to the USA.
You are asking an American partner about economic policies of the United States and try to compare it with
Russian economic policy.
Задание 3: What is Globalization?
Imagine you are a Russian economist who came on a business trip for the first time to Europe and
visited many European countries. You met a lot of economists in different countries and discuss with them
the problem what is Globalization, discuss if global economy puts no value on morality, only profit. Tell your
own opinion on this problem.
Комплект заданий для самостоятельной работы обучающихся:
Задание 1. Самостоятельно изучить вопросы для подготовки занятий
а) Make a summary of the text using the clichés.
1. Introduction (Начало) - The text I’ve read is entitled as «…»
- I would like to tell you about…
2. Nucleus = Body (Основная часть: изложение основных фактов, основных мыслей, идей
текста) - First, I’d like to speak about (to dwell upon, to touch upon)…
- Next (further on / then / to succeed), I’d say that…
- Speaking about … I should mention that…
- As far as … is concerned, I would add that…
3. Conclusion (Заключение: заключение автора) - To finish with…
- In conclusion…
- To sum it up…
b). Make dialogues on the topic describing from one part a market economy with market-based
transactions and from the other part a command economy, speak on their advantages and disadvantages.
c). Make an abstract and tell the main idea of the text in some sentences, trying to persuade
partners in your statements.
The text (the article) represents an approach to …
The author(s) construct(s) a variety of …
The author(s) develop(s) a model of …
The text (the article) provides a unique study in …
The text (the article) will be of interest to scholars, Bachelor’s degree and Master’s
degree students of economics
d). Make a report and presentation on economic situation and problems of economy in Russia.
e). Make a report, do case study on economic situation and problems of economy in the USA.
Задание 2. Самостоятельно изучить разделы и тексты по темам учебной дисциплины,
выполнить упражнения и быть готовыми к обсуждению разделов, тем и текстов
а). Compare economic situation and problems of economy of Russia and the USA.
b). Discuss the definition of municipal finance and its problems in small groups.
c). Make questions to the text and answer them.
d). Discuss the recent trends in municipal finance.
e). Make the list of economics principles and discuss it.
f). Make the list of necessary economic terms and your own glossary to make use of it in business
and professional activity in terms of economics.
g). Explain in your own words such terms as «market-oriented», «product-oriented», «markets and
submarkets».
h). Name some examples of globalizing process in the spheres of politics, communications and
anthropology.
i). Give your own explanation of the following terms:
1. Checkbook
2. Phone banking
3. Home banking
4. Balance
5. Customer’s user ID
6. Banking transaction
7. PIN number
8. Banking sector
j). Make an IT-presentation of your future “dream” job.
Комплект тестовых заданий
Test 1. Decide on business
1. Which of the following actions must always be taken to become a successful entrepreneur?
A. You should be prepared to risk all of your family assets.
B. Plan to quit your job before starting.
C. Choose a business that is in a field you enjoy.
D. Be prepared to put down a lot of money. +
2. The most common and biggest mistake made by entrepreneurs is in not having sufficient
money.
A. True +
B. False
3. Which one of the following is NOT a good reason to consider starting a moonlight business?
started.
B. Family members can become involved in your business.
C. You have the time and equipment available on your regular job to conduct your own
business.
D. New tools including the Internet, pagers and fax machines are available to conduct homebased businesses including e-commerce, direct marketing and single products. +
E. If a part-time business proves out and becomes successful, you can decide at that time
whether to quit your job and become a full-time entrepreneur.
4. Let's say that you are looking for some overall guidelines for picking a business. Which one
of the following answers would be a good decision?
A. You have the choice between taking on a business that would be a huge challenge to make
successful and one that would be a no-brainer for you to accomplish. You would go for the challenging one.
B. Realizing that you're not getting any younger and this is going to be a big step, it would be
better to jump right in and get something started and see what happens.
C. If you had the choice between getting into a business in which you already have experience
and one that would be a fresh start in an entirely new field, you would go for the fresh start.
D. You'd take your sweet time to seek out that one great opportunity. +
E. If your heart is really set on opening a toy store in a strip shopping center, you would go for
it no matter what.
5. Realizing that there are no hard and fast rules, generally speaking, which of the following
businesses would be easier to start and command better pricing power?
A. Operate your own gasoline service station.
B. Sell your grandma's special candies. +
6. In most cases, the very best way to become qualified in a business you intend to open is to:
A. Talk to everyone you can who is in that business.
B. Do a "for" and "against" analysis. +
C. Do a twelve-month pro forma balance sheet, income statement and cash flow projection.
D. Work for someone in the same business.
E. Objectively weigh the collective opinions of your accountant, banker, lawyer and insurance
agent.
7. Starting a "hollow corporation" means:
A. Starting a company with no assets. +
B. Starting a company with negative net worth.
C. Acquiring a shell corporation.
D. Creating a company where all activities are outsourced (manufacturing and packaging).
8. You have always dreamed of opening a hardware store but now that you're ready to start
you realize that the Home Depots of the world would be too hard to challenge. You should:
A. Find a niche segment in the hardware business that you can specialize in.
B. Find another business.
C. Go to work for one of the "big box" hardware chains and see if any needs exist that you
could uniquely fill. +
D. All of the above
9. What is the single most frequently made mistake that leads to failure?
A. Lack of experience in the business chosen. +
B. Undercapitalization.
C. Not picking the right business to begin with.
D. Lack of knowledge of accounting.
E. Lack of familiarity with the competition.
10. You don't need to worry about the dumbest competitor in a business that is service oriented.
A. True
B. False +
Test 2. The Business Plan
1. The best place to find more information on designing your own individualized plan is:
A. Your lawyer
B. Your accountant
C. The Public Library, industry or government "Business Plan" websites, or bookstores
D. Business Planning Consultants +
2. The primary reason to prepare a business plan before you begin is to create a tool to deal
with investors and financing sources.
A. True +
B. False
3. In preparation of financial projections for your business plan, it is as important to estimate
long range sales and earnings as it is to project short-term objectives.
A. True +
B. False
4. A potential investor or lender is going to look over your business plan and in his or her mind
this question will arise: Where is the tough person to make the really difficult decisions, handle negotiations
A. Projecting yourself in this image (assuming you're not!)
B. Making a point of stating that your team of consultants including your lawyer and accountant
will be employed to maintain a disciplined business approach
C. Facing this issue and stating it in your business plan: your business will need tough and
skillful management. Answer this need in a way that satisfies you as well those who will be doing business
with you. +
5. Preparation of a business plan is optional for some small businesses.
A. True +
B. False
6. Your business plan could EXCLUDE:
A. All the subjects covered in sessions of this course.
B. Personal biographies of management.
C. Financial statement projections and cash flow projections.
D. Your marketing and expansion plans.
E. Your plans to build a new vacation home with your profits.+
7. If your business plan includes the exploitation of an invention, and provided you do not
blunder in major decisions, your success can be most likely assured.
A. True +
B. False
8. Let's assume that your business plan is based on starting a real estate related business.
This business plan session would lead you to most favorably consider:
A. Residential and commercial sales.
B. Industrial and commercial development. +
C. Room additions and industrial construction.
D. Specialize in one of above.
E. None of the above.
9. In order to test your understanding of your market, the safest approach would be to:
A. Rely on your personal instinct.
B. Conduct a survey among your friends.
C. Test market your product or service. +
10. To overcome the common stumbling block of not preparing a business plan, it helps to:
A. Complete the plan for each session as you proceed.
B. Have your business plan completed before proceeding. +
C. Prepare your plan after you have completed this course.
Test 3. Organizations
1. A sole proprietor is not personally liable for the obligations of his business.
A. True
B. False +
2. In which of the following forms of organization can you deduct health insurance premiums as
a business expense?
A. A proprietorship
B. A partnership
C. A corporation +
3. If I set up my business up as a LLC (limited liability company) I will need to file my federal tax
return as:
A. An individual
B. A corporation
C. A partnership +
4. My brother-in-law and I want to start a small vacuum cleaner repair shop as partners. We
want to keep our investment cost down. We should organize:
A. Through an informal handshake
B. A Corporation
C. A Partnership +
5. As a business owner it is possible to put part of my company earnings into a tax-free
retirement plan for myself.
A. True
B. False +
6. A good reason to consider starting a business with a partner is:
A. Your partner will take one-half the responsibility for all liabilities.
B. Partners with complementary skills can enhance the success of a business. +
7. It is a good idea to prepare your own payroll checks when you start.
A. True +
B. False
8. "Intellectual Property" refers to:
A. Your knowledge of your business
B. Assets which exclude intangibles
C. Patents, trademarks and copyrights +
A. Accountant
B. Attorney
C. Banker
D. Landlord's leasing agent +
10. A partnership buy-sell agreement is usually funded by:
A. Your banker
B. Your lawyer +
C. Life insurance
D. Your accountant
Test 4. Accounting and Cash Flow
1. Which of the following statements is FALSE:
A. A balance sheet consists of financial information at a specific moment in time
B. An income statement consists of financial information over a specified period of time.
C. A current liability is debt that is due in six months. +
D. Owner's equity equals assets less liabilities.
2. The first number your banker will be probably be looking at in your financial statements will
be:
A. Owner's equity
B. Current ratio
C. Current earnings +
D. Cash flow projection
3. As a start-up business, it is better to prepare your payroll checks and manage payroll
accounting and reporting yourself.
A. True +
B. False
4. If you plan to have a business that requires inventory or if you are going to manufacture
products, the IRS will generally require that you use:
A. The cash method of accounting
B. The accrual method of accounting +
5. Where is the best place to find out financial (and other) information about the large public
competitors that you must deal with?
A. A professional stock broker
B. Annual reports to shareholders +
C. Interviews with key executives
6. Which of the following expenses is a non-cash expense?
A. Insurance premiums +
B. Interest on loans
C. Depreciation
D. Taxes paid
7. In the cash basis of accounting, you match revenue with expense regardless when the cash
may or may not be collected.
A. True
B. False +
8. Once you have prepared your cash flow projection, which of the following scenarios would
be the best course to take:
A. Change (modify) the numbers every twelve months.
B. Try as much as possible to change your strategy as you go along so the numbers in your
projection maintain liquidity. +
9. On your cash flow projection, each period of time analyzed will include: Starting cash plus
cash sales plus any other cash sources, less cost of sales, less all other cash expenses equals ending cash.
A. True
B. False +
10. In your Business Plan, your one year cash flow projection indicates that after six months you
will go negative $50,000 due to receivables outpacing your income. You should:
A. When that future time comes, ask your vendors for longer payment terms to maintain
liquidity.
B. Reduce your prices so as to generate cash to make up for your negative cash position.
C. Have financing in place before you start, either from vendors, lenders or your mother-in-law
in order to provide the cash for this anticipated future condition. +
D. If you experience a negative cash flow due to slow paying customers, you should slow your
own payments to vendors proportionately.
E. If and when the condition actually does arise, make an appointment with your bank, show
them your cash flow problem and arrange for supplemental financing.
Комплект заданий для практических работ (УК-4);
Комплект заданий для самостоятельной работы обучающихся (УК-4);
Комплект заданий "Кейс-стади" (УК-4).
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– правильность ответа по содержанию задания (учитывается количество и характер ошибок при ответе);
– полнота и глубина ответа (учитывается количество усвоенных фактов, понятий и т.п.);
– сознательность ответа (учитывается понимание излагаемого материала);
– логика изложения материала (учитывается умение строить целостный, последовательный рассказ, грамотно пользоваться специальной терминологией);
– использование дополнительного материала;
– рациональность использования времени, отведенного на задание (не одобряется затянутость выполнения задания, устного ответа во времени, с учетом индивидуальных особенностей обучающихся).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- теоретический уровень знаний;
- качество ответов на вопросы;
- подкрепление материалов фактическими данными (статистические данные или др.);
- практическая ценность материала;
- способность делать выводы;
- способность отстаивать собственную точку зрения;
- способность ориентироваться в представленном материале;
- степень участия в общей дискуссии.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(дискуссии, полемики, диспута, дебатов)
«отлично»
используется терминология; показано умение иллюстрировать теоретические положения конкретными примерами, применять их в новой ситуации; высказывать свою точку зрения.
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– правильность формулировки и использования понятий и категорий;
– правильность выполнения заданий/ решения задач;
– аккуратность оформления работы и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
(обязательно для дисциплин, где по УП предусмотрена контрольная работа)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Примерные критерии оценивания:
– правильность выполнения задания на практическую/лабораторную работу в соответствии с вариантом;
– степень усвоения теоретического материала по теме практической /лабораторной работы;
– способность продемонстрировать преподавателю навыки работы в инструментальной программной среде, а также применить их к решению типовых задач, отличных от варианта задания;
– качество подготовки отчета по практической / лабораторной работе;
– правильность и полнота ответов на вопросы преподавателя при защите работы
и др.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы
Примерная шкала оценивания практических занятий (лабораторных работ):
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
В качестве критериев могут быть выбраны, например:
– соответствие срока сдачи работы установленному преподавателем;
– соответствие содержания и оформления работы предъявленным требованиям;
– способность выполнять вычисления;
– умение использовать полученные ранее знания и навыки для решения конкретных задач;
– умение отвечать на вопросы, делать выводы, пользоваться профессиональной и общей лексикой;
– обоснованность решения и соответствие методике (алгоритму) расчетов;
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
расчетно-графической работы, работы на тренажере
для учета в рейтинге (оценка)
«отлично»
«хорошо»
«удовлетво-рительно»
«неудовлетворительно»
Материалы тестовых заданий следует сгруппировать по темам/разделам изучаемой дисциплины (модуля) в следующем виде:
для учета в рейтинге (оценка)
Тестовые задания по данной теме (темам)/Разделу с указанием правильных ответов.
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- отношение правильно выполненных заданий к общему их количеству
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Задачи реконструктивного уровня
Задачи творческого уровня
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота знаний теоретического контролируемого материала;
– полнота знаний практического контролируемого материала, демонстрация умений и навыков решения типовых задач, выполнения типовых заданий/упражнений/казусов;
– умение самостоятельно решать проблему/задачу на основе изученных методов, приемов, технологий;
– умение ясно, четко, логично и грамотно излагать собственные размышления, делать умозаключения и выводы;
– полнота и правильность выполнения задания.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
– полнота раскрытия темы;
– степень владения понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины;
– знание фактического материала, отсутствие фактических ошибок;
(рефератов, докладов, сообщений)
для учета в рейтинге (оценка)
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ четко структурирован и выстроен в заданной логике. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа укладывается в заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументировано излагать собственную точку зрения. Видно уверенное владение освоенным материалом, изложение сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Высокая степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала: стилистические обороты, манера изложения, словарный запас. Отсутствуют стилистические и орфографические ошибки в тексте.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
– умение аргументировать предложенные подходы и решения, сделанные выводы;
– степень самостоятельности, грамотности, оригинальности в представлении материала (стилистические обороты, манера изложения, словарный запас, отсутствие или наличие грамматических ошибок);
– выполнение требований к оформлению работы.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся).
Примерная шкала оценивания письменных работ:
Продемонстрировано владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (уместность употребления, аббревиатуры, толкование и т.д.), отсутствуют ошибки в употреблении терминов.
Показано умелое использование категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ в достаточной степени структурирован и выстроен в заданной логике без нарушений общего смысла. Части ответа логически взаимосвязаны. Отражена логическая структура проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа незначительно превышает заданные рамки при сохранении смысла.
Продемонстрировано умение аргументированно излагать собственную точку зрения, но аргументация не всегда убедительна. Изложение лишь отчасти сопровождено адекватными иллюстрациями (примерами) из практики.
Достаточная степень самостоятельности, оригинальность в представлении материала. Встречаются мелкие и не искажающие смысла ошибки в стилистике, стилистические штампы. Есть 1–2 орфографические ошибки.
Работа выполнена аккуратно, без помарок и исправлений.
Продемонстрировано достаточное владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины, есть ошибки в употреблении и трактовке терминов, расшифровке аббревиатур.
Ошибки в использовании категорий и терминов дисциплины в их ассоциативной взаимосвязи.
Ответ плохо структурирован, нарушена заданная логика. Части ответа логически разорваны, нет связок между ними. Ошибки в представлении логической структуры проблемы (задания): постановка проблемы – аргументация – выводы. Объем ответа в существенной степени (на 25–30%) отклоняется от заданных рамок.
Нет собственной точки зрения либо она слабо аргументирована. Примеры, приведенные в ответе в качестве практических иллюстраций, в малой степени соответствуют изложенным теоретическим аспектам.
Текст работы примерно наполовину представляет собой стандартные обороты и фразы из учебника/лекций. Обилие ошибок в стилистике, много стилистических штампов. Есть 3–5 орфографических ошибок.
Работа выполнена не очень аккуратно, встречаются помарки и исправления.
Продемонстрировано крайне слабое владение понятийно-терминологическим аппаратом дисциплины (неуместность употребления, неверные аббревиатуры, искаженное толкование и т.д.), присутствуют многочисленные ошибки в употреблении терминов.
Продемонстрировано крайне низкое (отрывочное) знание фактического материала, много фактических ошибок – практически все факты (данные) либо искажены, либо неверны.
Отсутствует аргументация изложенной точки зрения, нет собственной позиции. Отсутствуют примеры из практики либо они неадекватны.
Текст ответа представляет полную кальку текста учебника/лекций. Стилистические ошибки приводят к существенному искажению смысла. Большое число орфографических ошибок в тексте (более 10 на страницу).
Работа выполнена неаккуратно, с обилием помарок и исправлений. В работе один абзац и больше позаимствован из какого-либо источника без ссылки на него.
для учета в рейтинге (оценка)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- соответствие решения сформулированным в кейсе вопросам (адекватность проблеме и рынку);
- оригинальность подхода (новаторство, креативность);
- применимость решения на практике;
- глубина проработки проблемы (обоснованность решения, наличие альтернативных вариантов, прогнозирование возможных проблем, комплексность решения).
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
Концепция игры
Роли:
Задания (вопросы, проблемные ситуации и др.)
Ожидаемый (е) результат(ы)
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
качество усвоения информации;
выступление;
содержание вопроса;
качество ответов на вопросы;
значимость дополнений, возражений, предложений;
уровень делового сотрудничества;
соблюдение правил деловой игры;
соблюдение регламента;
активность;
правильное применение профессиональной лексики.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
для учета в рейтинге (оценка)
для учета в рейтинге (оценка)
Индивидуальные творческие задания (проекты):
Критерии оценивания (устанавливаются разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерные критерии оценивания:
- актуальность темы;
- соответствие содержания работы выбранной тематике;
- соответствие содержания и оформления работы установленным требованиям;
- обоснованность результатов и выводов, оригинальность идеи;
- новизна полученных данных;
- личный вклад обучающихся;
- возможности практического использования полученных данных.
Шкала оценивания (устанавливается разработчиком самостоятельно с учетом использования рейтинговой системы оценки успеваемости обучающихся)
Примерная шкала оценивания:
п/п